Šta su SMART ciljevi?
SMART ciljevi su akronim od pojmova na engleskom jeziku specific, measurable, achivable, relevant, time-bound. Ovaj termin prvi put je izneo George T. Doran 1981. godine u časopisu Management Review objašnjavajući koliko je važno za organizaciju da postavlja merljive i ostvarive poslovne ciljeve.
Danas, ovaj koncept značajno je proširen različitim praksama i razmišljanjima, te obuhvata dosta širi okvir koji prevazilazi granice poslovnih ciljeva i može se primeniti u bilo kojoj oblasti života, uključujući učenje. Prema tome, kada za ciljeve kažemo da su SMART ciljevi oni su:
- Specifični (Specific)
To znači da nisu bazirani na vašim željama i neodređenim stremljenjima, već su konkretni, odgovaraju na pitanja “šta?” i “kako?” i precizno su formulisani.
- Merljivi (Measurable)
Ovi ciljeve sadrže konkretne kriterijume koji pomažu u praćenju toga da li se cilj ostvario ili ne.
- Ostvarivi (Achievable)
SMART ciljevi su postavljeni na osnovu vaših sposobnosti i realnih mogućnosti za ostvarenje. Postavljanje nerealnih ciljeva može dovesti do frustracije i nedostatka motivacije.
- Relevantni (Relevant)
SMART ciljevi su oni koji su usklađeni sa vašim vrednostima, dugoročnim planovima i interesovanjima. Ovo vam pomaže da budete svesni zašto nešto radite i pomaže vam da ostanete motivisani i fokusirani.
- Vremenski ograničeni (Time-Bound)
Svaki SMART cilj ima jasno definisan rok za postizanje. Definisanje rokova za ostvarenje cilja pomaže u organizaciji vremena i doprinosi balansu između rada i odmora.
Postavljanje SMART ciljeva u učenju
Postavite poseban SMART cilj za svaki nastavni predmet. Ukoliko se postavlja jedan cilj za sve nastavne predmete on neće biti dovoljno konkretan i merljiv. Na primer, možete ostvariti postavljeni cilj na jednom nastavnom predmetu, ali ne i na drugom.
Razmišljanje o ciljevima
Prilikom postavljanja SMART ciljeva u učenju budite što je moguće detaljniji. Da biste imali sve neophodne informacije za postavljanje ciljeva razmislite o sledećim pitanjima:
- Šta želim da postignem?
- Šta dobijem postizanjem ovog cilja?
- Zašto je ovaj cilj važan?
- Šta treba da uradim da bih ispunio cilj?
- Ko je sve uključen u ostvarivanje cilja?
- Kada želim da ostvarim ovaj cilj?
- Koji su zahtevi i ograničenja uključeni?
- Da li postoje prepreke koje moram da savladam?
- Kako ću znati da je cilj ostvaren, odnosno kako ću meriti svoje postignuće?
Zapisivanje ciljeva
Istraživanja pokazuju da ukoliko zapišete svoje ciljeve veća je verovatnoća da ćete ih ostvariti. Prilikom pisanja ciljeva trudite se da ih što detaljnije opišete i konkretizujete. Pisanje ciljeva doprinosi vizualizaciji uspeha, što povoljno utiče na motivciju i težnju za postignućem.
Pored toga, detaljno opisani ciljevi pomažu vam da pratite svoj napredak, identifikujete potencijalne poteškoće i prilagodite svoj plan ako stvari ne idu onako kako ste očekivali.
Rad na ostvarivanju ciljeva i doslednost
Nakon što ste postavili svoje obrazovne ciljeve za svaki predmet i zapisali ih, vreme je da počnete da radite na njihovom ostvarivanju. Pratite korake koje ste ranije definisali, ali budite otvoreni za prilagođavanje svog plana ako se situacija promeni ili ako uočite da neki koraci koje ste isplanirali nisu efikasni.
Veoma je važno da ostanete dosledni, da redovno radite i pratite svoj napredak.
Merenje uspeha
Evaluacija onoga što ste postigli u odnosu na postavljene ciljeve na početku je važan deo procesa učenja. Ako ste postavili SMART ciljeve, već na početku imaćete jasno definisane merljive kriterijume za uspeh. Na primer, ako ste postavili cilj da povećate vokabular engleskog jezika sa 200 novih reči, nakon definisanog roka jasno možete meriti da li ste dostigli taj broj ili ne.
Primer postavljenog SMART cilja
“Želim da budem odličan u matematici”, je tvrdnja koja nije precizno definisana jer sa sobom povlači brojne nedoumice, kao što su:
- Da li osoba želi da bude odlična na nastavi matematike ili želi da bude generalno odlična u matematici?
- Kada želi da bude odlična, ovo polugodište, školsku godinu ili u životu uopšte?
- Kako će biti odlična, šta će tačno raditi da bi se to ostvarilo?
- Kakva je trenutno u matematici, da li je realno i ostvarivo da bude odlična?
Drugim rečima, ova tvrdnja nije cilj, već želja osobe da bude odlična u matematici. SMART cilj bi bio:
“Želim da povećam svoju ocenu iz matematike (specifično) sa trenutnih 70% na 85% (merljivo) do kraja narednog semestra (vremenski ograničeno) tako što ću svakodnevno vežbati matematičke zadatke i tražiti pomoć kad mi zatreba (ostvarivo i relevantno).”
Ovako postavljen cilj odgovara na pitanja šta, kako, kada, pruža jasnoću i usmerenost, te samim tim olakšava praćenje napretka i povećava šanse za uspeh.
Značaj SMART ciljeva
SMART ciljevi učenicima daju mogućnost da dožive akademski uspeh jer ih podstiču da svakodnevno rade kako bi ispoštovali određene rokove i ispunili merljive kriterijume. Neki od benefita SMART ciljeva za učenike su:
- Motivacija i angažovanost
- Usmerenost i fokus
- Veštine planiranja i organizacije
- Samodisciplina i odgovornost
- Samopouzdanje
- Samoevaluacija
Naravno, treba imati na umu da su SMART ciljevi najbolji za kratkoročne ciljeve, jer ako postavite ove ciljeve za narednih pet godina, oni će verovatno zahtevati češće revizije i prilagođavanja jer ne možete da predvidite šta se sve može desiti u tom vremenskom razdoblju. Na primer, možete postaviti sebi cilj da upišete fakultet u Novom Sadu, ali zbog porodičnih okolnosti morate se preseliti u neku drugu državu ili grad.
Zaključak - Budite smart u učenju
Sistem SMART ciljeva je izuzetno efikasan alat kako za učenike tako i za odrasle. Međutim, ne zaboravite da je svaka osoba jedinstvena, kao i njeni ciljevi. Zbog toga vam savetujemo da počnete sa malim ciljevima, pa da postepeno počnete da ih primenjujete na veće projekte. Nakon što ostvarite prvih nekoliko ciljeva koristeći SMART sistem, evaluirajte ceo proces, razmislite koji delovi vam dobro funkcionišu i šta biste želeli da radite drugačije u budućnosti. Najbolji sistem za postavljanje ciljeva je onaj koji se razvija i raste zajedno sa vama i vašim ambicijama.
Kako su sposobnosti organizacije aktivnosti, planiranja vlastitog vremena i samoevaluacija ključne u obavljanju poslova budućnosti, stručni timovi gimnazije Tvrđava kontinuirano rade na pomaganju učenicima da postave realne i merljive ciljeve.