Jasno postavljanje ciljeva
Navike uspešnih tinejdžera ih predodređuju za uspeh u budućnosti. Jedna od njih je svakako sposobnost postavljanja jasnih i nedvosmislenih ciljeva. Mladi koji znaju šta žele i za šta se zalažu nisu podložni konformizmu i pritisku vršnjaka. Oni imaju vrednosti i ciljeve kojima teže, te neće odlutati sa svog puta zbog uticaja drugih.
Roditelji treba kroz svakodnevne životne aktivnosti da pomognu tinejdžerima da nauče da kreiraju kratkoročne i dugoročne ciljeve, kao i da osveste neophodne korake kako bi ih ostvarili.
Sposobnost aktivnog slušanja
Tinejdžeri često traže razumevanje, ali nisu u stanju da razumeju druge, zbog čega dolazi do problema u komunikaciji. Zbog toga je jedna od karakteristika uspešnih tinejdžera spsobnost aktivnog slušanja. Uspešni tinejdžeri su socijalizovani, sposobni su da razumeju osećanja i poruke drugih, te da u skladu sa tim deluju.
Najbolji način da podstaknete tinejdžera da bude aktivan slušalac je lični primer. Slušajte ga, uvažite njegovo mišljenje, pokažite empatiju i razumevanje. Sigurni smo da će vam uzvratiti na isti način.
Vreme za sebe
Tinejdžeri su često pretrpani obavezama. Škola, treninzi, jezici… Razmislite, koliko vaše dete ima vremena za sebe u toku dana. Ako u svoj toj gužvi, još razmišlja o ličnom izgledu, kritički promišlja svet, analizira „uspešne“ vršnjake na društvenim mrežama, radi školske zadatke, složićemo se da mu nikako nije lako. Sve ovo dodatno pogrošava raspoloženje, oduzima vreme i čini tinejdžera nervoznim, neorganizovanim i nezadovoljnim.
Pomozite svom detetu da se organizuje, da napravi nedeljni raspored obaveza i da u toku dana ima dovoljno vremena za aktivnosti koje ga čine srećnim i ispunjenim.
Težnja ka win-win odnosu
Uspešni tinejdžeri teže da stvore win-win atmosferu u svakoj situaciji, u školi ili privatnom životu. Oni uspeh drugih neće gledati kao pretnju, već mogućnost da nešto nauče. Ova navika je suprotna egocentrizmu i težnji da budu „pobednici“ i da „teraju po svom“ u odnosu sa drugim ljudima. Win-win odnos podstiče ideju da je moguće kroz bilo koju diskusiju ili odnos ostvariti obostrano zadovoljstvo, te da ne treba nužno da teže ličnoj pobedi. Mladi koji razmišljaju na ovaj način imaju razvijene komunikacione sposobnosti, zreliji su, odgovorniji, samostalniji i imaju skladne i stabilne odnose sa drugima.
Ovu naviku trebalo bi podsticati kroz demokratski način vaspitanja i uvažavanje ličnosti deteta. Ako je vaš odgovor na detetov postupak „jer ja tako kažem“, učite ga da ste vi pobednik i to je jedino važno. Dete koje je odrastalo u „takmičarskoj atmosferi“ sa roditeljima, u kojoj ne postoji kompromis, veoma teško će težiti ka win-win odnosima.
Određivanje prioriteta
Određivanje prioriteta spada u navike uspešnih tinejdžera je pomadže deci da efektivno upravljaju svojim vremenom, da se organizuju i uspešno ispunjavaju svoje obaveze. Definisanjem liste prioriteta tinejdžeri postaju odgovorniji i samostalniji, uče da razvrstaju svoje obaveze po važnosti i da poštuju dogovorene rokove.
Takođe, pravljenjem liste prioriteta mladi uče da rade pod pritiskom i da se bore sa stresnim situacijama, te uče da pristupe smireno i skoncentrisano u trenucima kada imaju malo vremena da obave puno stvari. Ovu naviku možete razvijati kod svoje dece pravljenjem spiska nedeljnih ili dnevnih aktivnosti, odnosno detetovih obaveza, koje ćete zatim sortirati prema važnosti i hitnosti. Kada dete naučite da radi na ovaj način, kasnije će biti sposobno i samo da odredi svoje prioritete.
Spremnost za timski rad
Sve uspešne ljude karakteriše sposobnost i spremnost da rade sa drugim ljudima na ostvarenju zajedničkog cilja. Kroz timski rad, tinejdžeri uče da komuniciraju, uvažavaju različitosti i cene druge bez obzira koliko su drugačiji od njih. Na ovaj način, sprečava se egocentrizam, sebičnost i negativni odnosi sa drugima. Sve ovo priprema mlade za uspešno funkcionisanje u prijateljskim, poslovnim i partnerskim odnosima, odnosno za uspešan život u zajednici.
Spremnost za timski rad možete podsticati uključivanjem deteta u grupe vršnjaka, kroz sportske i druge kolektivne aktivnosti koje razvijaju timski duh i osećaj pripadnosti.
Navike uspešnih tinejdžera: uloga roditelja
Navike uspešnih tinejdžera razvijaju se kroz interakciju deteta sa roditeljima i širim okruženjem tokom čitavog odrastanja. Svom detetu najviše možete reći kroz lični primer, jer deca najviše uče od modela. Ako roditelji poštuju svoje i tuđe vreme, imaju jasne ciljeve, vreme za odmor, poštuju različitosti i imaju adekvatan sistem vrednosti, deca imaju dobru osnovu da i sama postanu takva. Primenjivanje demokratskog vaspitnog stila i tople porodične atmosfere, gde se dete oseća voljeno i uvaženo presudno je u razvoju navika koje imaju uspešni tinejdžeri.
Nastavni kadar i pedagoško-psihološki tim gimnazije Tvrđava tokom čitavog školovanja veliku pažnju posvećuje negovanju pozitivnih životnih stavova, navika i vrednosti kod svojih učenika. Kroz saradnju sa roditeljima težimo da kod dece razvijemo navike i veštine koje će ih učiniti uspešnim i ostvarenim ljudima u budućnosti.