Po čemu se ističe privatna srednja škola u odnosu na državnu?
Privatna srednja škola priprema za tržište rada budućnosti jer teži da prevaziđe sve nedostatke državnog obrazovanja. Poznato je da je najveći nedostatak državnog obrazovanja veliki broj dece u odeljenjima. U privatnoj školi broj učenika u odeljenju je dva puta manji nego u državnoj školi, što omogućava nastavnicima da dobro upoznaju sve svoje učenike, da individualizovuju proces nastave i prilagode ga potrebama svakog pojedinačnog deteta.
Nadalje, privatna srednja škola veliku pažnju posvećuje prostoru u kom se uči, stvarajući podsticajno i moderno okruženje za učenje. Učionice privatnih škola uglavnom su opremljene najsavremenijim obrazovnim tehnologijama, kao što su interaktivne table, tablet uređaji i računari, što čini proces učenja dinamičnim, zanimljivim i sadržajnim.
Još jedan benefit privatnih srednjih škola su nastavnici koji su posvećeni i motivisani. Kao što ne prepoznaje razilke između učenika, državna škola jednako vrednuje sve zaposlene, te će i onaj nastavnik koji se trudi da savesno i odgovorno uradi svoj posao imati isti položaj kao i onaj koji ga obavlja površno. Sa druge strane, privatne škole veliku pažnju posvećuju izboru kvalifikovanog nastavnog kadra, jer kvalitet rada i zadovoljstvo učenika i njihovih roditelja u velikoj meri zavisi upravo od nastavnika.
Iako privatne i državne škole rade po istom planu i programu, pristup nastavi je drastično drugačiji. Privatne škole uglavnom se opredeljuju za moderne obrazovne metode, koje čine proces učenja zanimljivim i dinamičnim. U državnim školama još uvek je zastupljena frontalna nastava koja stavlja nastavnika u centar obrazovnog procesa, dok učenici pasivno primaju informacije i uče ih bez kritičkog promišljanja. U privatnim školama akcenat je na interaktivnoj nastavi koja podstiče decu da istražuju, analiziraju i diskutuju. Na taj način, deca razvijaju sposobnost komunikacije, timski duh i osposobljavaju se da naučeno primene u praksi.
Ipak, važno je napomenuti da nisu sve privatne škole iste i kvalitet obrazovanja varira između pojedinih škola. Prema tome, prilikom izbora privatne srednje škole, bitno je da se dobro raspitate, čujete iskustva i preporuke roditelja i dece koja pohađaju privatnu školu.
Više o ovoj temi pročitajte u tekstu 7 prednosti privatne škole u odnosu na državnu.
Kako privatna srednja škola priprema za tržište rada?
1. Individualan pristup svakom detetu
Usled malog broja učenika u odeljenjima, privatne škole imaju veliki potencijal da prilagode proces poučavanja predznanjima, sposobnostima i mogućnostima svakog pojedinačnog deteta. Naime, ukoliko odeljenje ima šesnaest umesto trideset učenika, nastavnicima je lakše da upoznaju svako dete, da prate njegov napredak i da prilagode nastavu njegovim obrazovnim potrebama. Individualan pristup učenju uključuje identifikaciju jakih i slabih strana, specifičnih interesovanja i talenata, te prilagođavanje nastave tako da svaki učenik postigne svoj pun potencijal.
Mali broj učenika u odeljenju nastavnicima privatne škole omogućava fleksibilnost u pogledu načina poučavanja, primene raznovrsnih metoda i sredstava, dodatnih sadržaja i organizacije vannastavnih aktivnosti. Nastavnici imaju slobodu da primenjuju različite metode i podstiču aktivnost učenika u procesu izgradnje znanja. Ta aktivnost podrazumeva uključenost učenika u nastavu, kritičko promišljanje sadržaja, istraživanje, debate, analize i donošenje kreativnih rešenja. Kroz ovakakv rad svako dete napreduje svojim tempom i razvija svoj pun potencijal.
2. Učenje učenja i selekcije informacija
Dok državna škola i dalje meri postignuće učenika na osnovu količine zapamćenih informacija, uspeh na savremenom tržištu određen je sposobnošću da se pronađu relevantni podaci i da se na adekvatan način primene. U današnjem digitalnom dobu, ne samo da je svima dostupna velika količina informacija o bilo kojoj temi, već se istovremeno suočavamo i sa informacijskom pretrpanošću. Usled toga, sposobnost selekcije informacija postaje ključna kako bi mladi naučili da izdvoje relevantne i pouzdane podatke od beskorisnih ili zastarelih.
Prema tome, umesto učenja brojnih informacija, moderne škole teže da decu nauče da razlikuju pouzdane i nepouzdane izvora, da provere informacije do kojih dolaze i da razviju kritičko mišljanje kako bi razumeli kontekst i sve faktore koji mogu uticati na prikazane informacije.
Kako učenje više ne prestaje završavanjem školovanja i dobijanjem posla, već traje ceo život, važan zadatak škole je da decu nauči da uče. Učenje učenja uključuje razvijanje strategija koje će olakšati sticanje i zadržavanje informacija, kao i prilagođavanje tih strategija kako bi se postiglo bolje učenje u budućnosti. Primenom raznovrsnih obrazovnih pristupa, metoda i sredstava, nastavnici privatnih škola pomažu deci da nauče kako da uče čime ih pripremaju za neformalno obrazovanje i kontinuiran profesionalni razvoj.
3. Usmerenost na razvoj kritičkog i logičkog mišljenja
Jedna od najvažnijih kompetencija 21. veka je sposobnost kritičkog mišljenja. Škole koje prate moderne obrazovne pristupe teže da kod dece razviju kritičko promišljanje sadržaja i logičko izvođenje zaključaka na osnovu podtaka kojima raspolažu, umesto pamćenja gotovih rešenja. Nasuprot učenju velike količine informacija iz udžbenika napamet, privatne škole insisitiraju na prikupljanju informacija iz različitih izvora, na njihovom dubljem istraživanju, postavljanju pitanja, raspravi, analizi problema i donošenju odluka zasnovanih na zaključcima do kojih se došlo. Učenici su podstaknuti da kritički procenjuju tekstove, literaturu i izvore informacija, što podstiče razvoj kritičkog i logičkog mišljenja.
Deca koja imaju razvijeno kritičko i logičko mišljenje postaju fleksibilni odrasli koji uspešno odolevaju izazovima na promenljivom tržištu rada, prilagođavaju se i sposobni su za kreativno i stvaralačko rešavanje problema.
4. Spoj teorije i prakse – Sticanje primenljivih znanja
Raskorak između teorije i prakse u tradicionalnom obrazovanju je još jedan veliki nedostatak državnog školstva. Deca tokom školovanja uče teoriju, po principu nastavnik predaje, učenici slušaju, nauče, dobiju ocenu i nikada se ne vraćaju na pređeno gradivo. Ovakav način učenja dovodi do završavanja školovanja, ali ne i do izgradnje kvalitetnih znanja, kompetencija i samopouzdanja. Naime, usled nedostatka primene naučenog, mladi imaju osećaj da ništa ne znaju iako su završili školu.
Da bi se to izbeglo, privatne škole teže da svojim učenicima obezbede praktičnu primenu naučenog. Kroz praktičan rad deca već u školi počinju da rade na realnim projektima, kritički promišljaju i iznose svoje mišljenje o određenoj oblasti, uče da dokažu ili opovrgnu hipoteze. Na taj način stiču primenljiva znanja i postaju svesni svojih sposobnosti i vrednosti, što je preduslov profesionalnog uspeha.
Na primer, gimnazija Tvrđava svojim učenicima obezbeđuje stručnu praksu u prestižnim novosadskim firmama, kao što je Vega IT. Praktična nastava daje deci priliku da naučeno primene u praksi i da uče od najuspešnijih u određenoj oblasti. Iskustveno stečeno znanje omogućava učenicima zaposlenje odmah nakon srednje škole i daje im osnovu za školovanje na prestižnim fakultetima u Srbiji i inostranstvu.
5. Podsticanje razvoja komunikacionih i preduzetničkih veština
Zahvaljujući aktivnom učešću svih učenika u procesu sticanja znanja, kroz igre uloga, projekte, debate i druge aktivnosti koje je moguće primeniti u malim odeljenjima, privatne srednje škole razvijaju kod dece komunikacione i preduzetničke veštine. Deca uče da obrazlože svoje stavove, da iznesu svoje mišljenje na adekvatan način, kao i da saslušaju druge.
Pored toga, učenici su podstaknuti da sagledavaju zadatak iz različitih uglova i samostalno razmišljaju o potencijalnim rešenjima problema. Ovo doprinosi da u budućnosti budu kreativni, samouvereni i sposobni da ponude inovativna rešenja i da prezentuju svoje ideje drugima bez straha.
Mladi koji imaju razvijene komunikacione i preduzetničke sposobnosti biće u stanju da motivišu, inspirišu i pridobiju druge kako bi obezbedili neophodnu podršku za ostvarenje svojih poslovnih ciljeva. Zbog toga je dragocena školska praksa u kojoj nastavnici podstiču debate, uče decu da iznose argumente, pregovaraju i upravljaju informacijama kojima raspolažu.
Za kraj
Možemo zaključiti da zahvaljujući malim odeljenjima i primeni najsavremenijih tehnologija, privatne škole imaju potencijal da u potpunosti pripreme učenike za rad ili nastavak školovanja u budućnosti. Naime, da bi ostalo konkurentno, privatno školstvo se brže prilagođava društvenim i tehnološkim promenama od državnog, ulaže u opremu i kadrove, usavršava načine rada i teži da odgovori na izazove savremenog društva.
Privatna gimnazija Tvrđava je srednja škola koja svojim polaznicima obezbeđuje primenljivo znanje i veštine koje ih u potpunosti pripremaju za savremeno tržište rada. Polazeći od činjenice da se učenici međusobno razlikuju po nivou predznanja, tempu i stilu učenja, nastavnici Tvrđave ne uklapaju učenike u kalup, već prilagođavaju učenje potrebama svakog deteta. Zahvaljujući adaptivnom modelu učenja svaki učenik ostvaruje obrazovne ciljeve na način koji najviše odgovara njegovoj ličnosti.