Pripremite se
Strah od testiranja može biti uslovljen nesigurnošću u vlastito znanje i sposobnosti. Učenici su često svesni da su se nedovoljno pripremili za test, te imaju strah od rezultata, odnosno od neispunjenih očekivanja roditelja ili nastavnika. Takođe, kod učenika koji su prethodno imali dobro postignuće, a nisu se adekvatno pripremili za jedan kontrolni, može se javiti strah od neuspeha, odnosno neispunjenja vlastitih očekivanja.
Veoma je važno da prilikom učenja, budete usmereni na vlastite želje koje treba da se zasnivaju na vašim trenutnim mogućnostima. To znači da je svaka ispitna situacija drugačija, vaše zalaganje, trenutna motivacija, raspoloženje, fizičko stanje, odnosno sve što utuče na vašu pripremu za test. Stoga, ako ste bili uspešni na prethodnom kontrolnom, ne mora da znači da ćete biti i na ovom, i obrnuto. Ako želite da postignete nešto, daćete sve od sebe da to ostvarite. Međutim, ako se trenutno ne osećate dobro ili spremno, očekivanja rezultata treba da se menjaju, te da budu u skladu sa vašim stanjem.
Kada ste i sami svesni da vam je trebalo još pripreme ili da ste bili ometeni nekim drugim faktorima, nema potrebe za strahom ili osećanjem poraza, sve se može ispraviti.
Vežbajte
Jedan od načina da se prevaziđe strah od testiranja je vežbanje ispitne situacije. Ovo je posebno korisna tehnika kada je u pitanju usmeno ispitivanje. Međutim stvaranje situacije testiranja prilikom učenja može značajno smanjiti strah na samom testu. Naime, simuliranjem testiranja, učenik pored toga što unapred iskustveno prolazi kroz ispitnu situaciju, istovremeno vežba naučeno, te može da uvudi eventualne slabosti, da predvidi vreme potrebno za izradu zadatka i sl. Sastavljanje vlastitih pitanja je korisna tehnika preslišavanja, međutim, pomoć za smišljanje testa, možete tražiti i od starijih učenika koji su već to prošli, kao i roditelja.
Definišite svoje ciljeve
Određivanje ciljeva ima ulogu motivacije, odnosno podsećanja zbog čega nešto radimo. Ova tehnika ne samo da će nam pomoći da istrajemo prilikom pripreme za test, već bi tokom testa trebalo da nam ukaže da smo na korak onoga što želimo da ostvarimo.
Veoma je važno da postavljeni ciljevi budu realni, u skladu sa našim mogućnostima, predznanjima i srazmerni radu koji smo uložili u pripremu. Ukoliko postavljamo ciljeve koji ne odgovaraju našem zalaganju i realnosti, oni će imati suprotno dejstvo. Odnosno, umesto da nam pomognu da ostanemo motivisani i da se oslobodimo straha od testiranja, stvoriće nam dodatni pritisak.
I pored značaja ciljeva, veoma je bitno da cenimo sam proces pripreme, učenja i rada na ostvarenju želja. Ocena nije merilo znanja, ali vaše zadovoljstvo sobom jeste. Ukoliko ste dali sve od sebe, svesni ste šta ste naučili i koliko možete, ocena ne treba da vam izaziva nelagodu.
Stoga, da biste prevazišli strah od testiranja, vaši ciljevi uvek treba da prezentuju stvari koje zavise direktno od vas. „Želim da znam za 5“ mnogo bolje zvuči od „Želim 5“.
Ispišite svoje strahove
Strah se može definisati kao primarna emocija koja nastaje usled opažanja ili očekivanja stvarne ili zamišljene opasnosti ili ozbiljne pretnje. Međutim, bez obzira da li je reč o nerealnom ili realnom, hroničan i dugoročan strah dovodi do stresa i ima brojne negativne poslednice na organizam. Kako je situacija testiranja nešto sa čime će se deca tokom svog razvoja svakodnevno susretati, veoma je važno da svoje strahove prevaziđu.
Pre svega, potrebno je da konkretizujemo svoje strahove, odnosno šta nas tačno plaši u situaciji testiranja. Uzroci mogu biti brojni, strah od profesora, negativne ocene, gubljenja poverenja roditelja, strah da nećemo ostvariti sopstvene ciljeve. Izdvajanje na papir onoga čega se plašimo u situaciji testiranja, pomaže nam da sagledamo sve negativne aspekte, odnosno „šta je najgore što se može desiti“.
Kada se osvetle najgori ishodi, sledeći korak je da predvidimo rešavanje svakog od njih. Na primer, ako je najgori ishod „Dobiću 1“, rešenje je „Naučiću i popraviću prvom prilikom“. Strah od profesora? Šta je najgore što može da se desi? Razmislite samo, koliko god se plašili autoriteta, istina je da je uloga profesora zapravo samo da vas nauči, i najgore što može da se desi je da vas uči dok konačno ne savladate gradivo. Ne zvuči strašno, zar ne?
Opustite se pre testa
Da biste se oslobodili straha od testiranja, veoma je bitno da pre testa budete opušteni. To znači da ne učite neposredno pre ispita jer ćete biti napeti. Mozak mora da se opusti i da bude odmoran. Stoga, potrudite se da ustanete na vreme, da spavate dovoljno i da budete siti. Umesto ponavljanja sat vremena pred, uradite nešto što vam prija, popijte kafu ili pojedite čokoladu.
Na testiranje krenite na vreme, trčanje i strah od kašnjenja samo će stvoriti dodatnu napetost.
Razmišljajte pozitivno
Predviđanje negativnih ishoda testiranja pojačava parališuće efekte straha, te zaista imamo osećaj da je mozak „blokirao“. Sigurno ste već čuli da je neko učio, ali na testu nije mogao da se seti ničeg. Naime, znanje ovom prilikom nije isparilo, samo je usmeravanjem na negativne rezultate blokirano.
Stoga, kao što je već pomenuto, pre testiranja treba da razmišljate pozitivno, kako biste bili opušteni. Možete razmišljati o tome šta ćete raditi nakon završenog testa, kako ćete se opustiti, ili jednostavno bodrite sebe „naučio sam, uradiću dobro“ ili „nisam baš spreman, ali uvek imam priliku da ispravim“, itd.
Potražite pomoć
Strah od testiranja ne treba da shvatate bezazleno jer izaziva brojne negativne posledice. Ukoliko je ovaj strah hroničan i ne uspevate sami da ga kontrolišete, veoma je važno da potražite pomoć.
Plašiti se nije sramota. Naprotiv, naša je dužnost da sačuvamo sebe i svoje zdravlje. Prema tome, podelite svoje strahove sa prijateljima, porodicom ili potražite pomoć pedagoga, psihologa, razrednog starešine ili drugih nastavnika u školi.
Kako prevazići strah od testiranja – Za kraj
Veoma je važno naglasiti da svi mi ponekad imamo tremu zbog nekog događaja koji nam je bitan. Trema može imati podsticajno ili parališuće dejstvo. Međutim, dugoročni stres, uslovljen strahom od testiranja ima brojne negativne razvojne posledice. Stoga je bitno da ga na vreme otkrijemo, te da se adekvatno posvetimo prevazilaženju ovog problema.
Privatna gimnazija Tvrđava pored kvalitetnog obrazovanja, teži da svojim polaznicima obezbedi okruženje u kom će se osećati opušteno i sigurno. Naš pedagoško-psihološki tim svakodnevno prati decu na putu njihovog razvoja, te ih kroz radionice i razgovore uči na koji način se mogu izboriti sa stresom.