Kako učiti kroz obrazovne podkaste

obrazovne podkaste
Kada vidite nekog da nosi slušalice, ne mora nužno značiti da sluša muziku, možda sluša zabavnu emisiju ili usvaja znanje. Audio emisije ili podkasti dugo su imali zabavni karakter, pružajući slušateljima priliku da se opuste i uživaju u različitim temama. Međutim, zahvaljujući svojoj praktičnosti, podkasti su postali izuzetno popularan obrazovni alat poslednjih nekoliko godina. Bez obzira jeste li u prevozu, sređujete sobu ili šetate psa, podkasti omogućavaju kontinuirano učenje kroz slušanje, čime vam omogućavaju da iskoristite dragoceno vreme na produktivan način. U ovom tekstu ukazaćemo zašto su podkasti postali tako moćno sredstvo za učenje i kako najbolje iskoristiti njihov obrazovni potencijal, odnosno kako učiti kroz obrazovne podkaste.
Sadržaj

Šta su podkasti?

Obrazovne podkaste (eng. podcast) možemo definisati kao audio ili video emisije koje dolaze u obliku serija epizoda i mogu pokrivati različite teme. Podkasti se uglavnom pripramaju u formi intervjua sa gostima sa ciljem da pruže informacije slušaocima, zbog čega veoma podsećaju na radio emisije. Međutim, mogu biti i u formi narativa na određenu temu. Ovaj vid sadržaja sluša se na mobilnim telefonima, tabletima, računarima ili drugim pametnim uređajima uz dobru internet konekciju. 

Podkast se smatra i najmlađim mas-medijem.  A ono što ga čini drugačijim je mogućnost povratne informacije i interakcije sa slušaocima putem komentara, društvenih mreža ili čak pitanja u samim epizodama.

Najnovije statistike podkasta

Razvoj novih tehnologija, dostupnost interneta i pametnih telefona značajno je doprineo popularnosti podkasta. Za razliku od radio i televizijskih emisija podkasti zahtevaju znatno manje ulaganja u opremu, a sa druge strane dostupni su širokim masama putem interneta. 

Procenjuje se da trenutno ima oko četiri miliona podkasta i preko 460 miliona slušalaca širom sveta, odnosno jedan od pet korisnika na internetu sluša podkast. Prema istraživanju koje je objavio Statista najveći procenat slušalaca podkasta se nalazi u Švedskoj oko 47%.  Takođe, istraživanja pokazuju da se podkasti mnogo više slušaju na pametnim telefonima (73%), u odnosu na desktop ili laptop računare (13%). 

Kada je u pitanju starosna dob, najveći procenat slušalaca podkasta su osobe između 12 i 34 godine starosti, od čega su većina muškarci (53%).

Podkasti u obrazovanju

Brojni učenici i nastavnici koji su počeli da koriste podkaste u procesu učenja i poučavanja prijavili su pozitivne rezultate. Osnovni razlog za nastavnike je lakoća kreiranja podkasta, a za učenike jednostavnost konzumiranja informacija jer mogu pristupiti sadržajima bilo gde i bilo kada. Obrazovni podkasti poboljšavaju iskustvo učenja i značajno olakšavaju sticanje znanja, a evo i kako: 

 

Mogućnost slušanja jedne teme više puta

 

Ako nastavnici snimaju podkaste ili preporučuju učenicima relevantne podkaste kao dopuna predvanju, učenici  imaju mogućnost da više puta čuju informacije iz različitih uglova, što doprinosi boljem razumevanju gradiva. Takođe, podkasti se mogu pauzirati ili premotati na prethodni deo kako bi bolje razjasnili pojedine koncepte.



Dopuna redovnoj nastavi 

 

Podkasti omogućavaju učenicima da prošire znanje o nekoj temi, te su idealan dodatni resurs. Naravno, treba voditi računa da podkasti koje ičenici slušaju budu relevantni i da pružaju vredne informacije. 

 

Istraživačko učenje 

 

Obrazovni podkasti omogućavaju učenicima da istražuju nove teme koje su van okvira redovnog školskog plana i programa. Zahvaljujući podkastima učenici mogu poboljšati opštu informisanost i aktivirati se u procesu izgradnje znanja. Kroz istraživanje različitih podkasta, njihovo slušanje i razmišljanje o temi, uče se istraživačkom pristupu sticanju znanja. Ovo podstiče radoznalost, omogućava im da postavljaju pitanja i razvijaju analitičke veštine. Ovaj pristup učenju može znatno obogatiti njihovo obrazovanje i pomoći im da postanu samostalni istraživači u raznim oblastima.

 

Neformalno obrazovanje

Pored toga što mogu biti sjajna dopuna formalnom obrazovanju, podkasti su idealni za samostalno učenje. S obzirom da se mogu slušati sa bilo kog pametnog uređaja i u bilo koje vreme, omogućavaju lak pristup obrazovnim sadržajima. Takođe, mnoge podkaste vode stručnjaci u nekoj oblasti, što učenicima često pruža ekspertska znanja jednaka onima koje bi dobili na nekom kursu. 

 

Još jedan benefit podkasta za neformalno obrazovanje je aktuelnost sadržaja.  Podkasti često prate najnovije događaje i trendove, omogućavajući slušaocima da ostanu informisani o trenutnim temama.

 

Podkasti su idealan način za spontano učenje

 

Sigurno znate da se najviše informacija pamti onda kada niste ni svesni da učite, a upravo to je veliki benefit podkasta.  Ljudi uglavnom slušaju podkaste dok obavljaju druge aktivnosti, poput vožnje, šetnje, kuvanja, što im omogućava da upijaju informacije dok nisu aktivno usmereno na sadržaj. To može pomoći u boljem pamćenju informacija jer se uče spontano, nesvesno i bez pritiska. Takođe, podkasti su odličan način da se produktivno iskoristi slobodno vreme. 

 

Podsticanje multitaskinga

 

Kako su podkasti audio sadržaj, oni učenicima omogućavaju da obavljaju druge, rutinske stvari dok slušaju, čime se podstiče multitasking,  jedna od najvažnijih kompetencija 21. veka. Naime, slušanje podkasta pruža mentalnu stimulaciju i razbibrigu dok se učenici bave drugim zadacima, što povoljno utiče na koncentraciju i produktivnost.

Dugoročno, ovo može ojačati kognitivne veštine, poput sposobnosti obrade informacija, praćenja različitih razgovora i održavanja pažnje na više zadataka istovremeno.

 

Razvoj kritičkog mišljenja

 

Podkasti uključuju diskusije, intervjue i komentare slušatelja koji podstiču debatu, što je ključno za razvoj kritičkog razmišljanja.

 

Pored toga, podkasti pokrivaju širok spektar tema i perspektiva, čime učenike izlažu različitim pristupima, mišljenjima i idejama. Ovo ne samo da razvija sposobnost razmatranja različitih gledišta, već podstiče preispitivanje, analizu i kritičko promišljanje sadržaja. 

 

Kako učiti kroz obrazovne podkaste

Već smo ukazali na potencijal obrazovnih podkasta, ali da biste iskoristili sve ove benefit u učenju veoma je važno da znate kako da učite kroz podkaste. Evo nekoliko smernica:

 

 

Pravilan izbor podkasta

 

Neće svaki podkast imati obrazovnu vrednost. Na internetu možete naći neograničen broj podkasta, ali adekvatan izbor zavisi od vas. Pre nego što počnete da pretražujete podkaste, zapitajte se šta želite da postignete i šta je cilj slušanja. Da li želite da produktivno iskoristite vreme, da naučite određenu veštinu, saznate više o nekoj temi, da proširite svoju perspektivu, otkrijete nove ideje ili čujete od stručnjaka i uticajnih ljudi? Od odgovora na ova pitanje zavisi kakav podkast da izabrete. Ukoliko niste sigurni, uvek možete tražiti preporuku mentora, predmetnog profesora ili od ljudi sa sličnim interesovanjima.  

 

Aktivno slušanje

 

Iako smo pomenuli da podkasti podstiču multitasking i da su idealan način da upotpunite slobodno vreme, veoma je bitno da tokom podkasta budete fokusirani na ono što slušate. Aktivno slušanje podkasta omogućava vam da budete angažovani i da bolje razumete sadržaj koji slušate. Takođe, aktivno slušanje doprinosi pamćenju informacija i trajnosti stečenog znanja. 

 

Dodatni izvori informacija

Obrazovni podkasti nikako ne treba da budu jedini izvor učenja, već dopuna drugim resursima. Za razliku od knjiga, udžbenika, čitanja ili predavanja, podkasti su format koji se lako usvaja, te su idealan način da upotpunite znanje i proširite svoju perspektivu. 

 

 

Diskusija i analiza

 

Podkasti su uglavnom interaktivni sadržaji koji podrazumevaju razmenu ideja. Uključivanjem u diskusiju određena tema se dublje analizira što podstiče motivaciju, radoznalost, kritičko mišljenje i memorisanje informacija. Pored diskusije sa nastavnicima i prijateljima o određenoj epizodi, još jedan način za ovo je uključivanje slušaoca u sam podkast. Neki podkasti omogućavaju slušaocima da daju svoje komentare, stavove i mišljenja o određenoj temi. 

 

 

Primena naučenog

Kao i kod svake aktivnosti učenja, i slušanje podkasta treba da ima svoj cilj, te da ono što ste čuli nađe primenu u svakodnevnom životu. Nekada će vam podkast biti samo inspiracija za dalje učenje, pa možete čuti za neku uticajnu osobu u oblasti o kojoj ste slušali, a nekada možete dobiti praktična znanja koja treba da primenite na konkretnom zadatku. Uvek imajte na umu sledeća pitanja: 

 

  • “Kako ovo može da mi pomogne?”
  •  “Kako mogu iskoristiti ovo znanje u svakodnevnim situacijama ili u nastavi nekog predmeta?”
  •  “Kako ovo doprinosi mojim daljim ciljevima?”

Za kraj

Brojne moderne škole koriste podkaste kao oblik podrške učenicima u procesu sticanja znanja i savladavanju nastavnih sadržaja. Ovaj oblik sadržaja, koristan je za učenike jer pruža ne samo dobru osnovu za samostalno učenj, već i mogućnost slušanja domaćih i stranih stručnjaka u određenoj oblasti. Takođe, ovo je izuzetan alat i za nastavnike jer im omogućava da obogate svoje predavanje i učine zanimljivijim proces učenja.

 

Upotreba podkasta u obrazovanju doprinosi raznolikosti nastavnih materijala, što ima pozitivan efekat na povećanje motivacije i podsticanje pažnje i interesovanja učenika. 

 

Podeli post

Prijavi se na mejling listu

Ako ti se svideo upravo pročitani tekst i smatraš da ti je bio od koristi, prijavi se na našu mejling listu i jednom mesečno u tvoj inboks će stizati slični korisni tekstovi.

Gimnazija Tvrđava Logo Royal

Sa jasnim fokusom na razvijanje znanja i veština za 21. vek, gimnazija Tvrđava predstavlja najbolji izbor za školovanje i usavršavanje.

Sadržaj

Pošaljite nam poruku

Rado ćemo se sresti sa Vama i porazgovarati o budućnosti Vašeg deteta.