Vizuelni stil učenja
Prema VARK kategorizaciji, prvi je vizuelni stil učenja koji podrazumeva da osoba najlakše razume i usvaja nove informacije gledanjem. Kada kažemo da neko ima „fotografsko“ pamćenje kod njega je dominantan upravo ovaj stil učenja. Osobe kojima odgovara vizuelni stil učenja orijentisane su na izgled, dizajn, raspored u prostoru i često su veoma uredni.
Vizuelni stil učenja odlikuje pamćenje pomoću ilustracija, grafikona, crteža ili jednostavnim podvlačenjem, markiranjem i zapisivanjem. Usmeno predavanje koje nije praćeno zapisom neće imati značaja za decu kod kojih je dominantan vizuelni tip ličnosti. Glavno pomagalo tokom učenja su raznobojni markeri i olovke u boji, kako bi se jedan pasus što bolje istakao i izdvojio od drugog. Zahvaljujući takvom pamćenju, ova deca često mogu tačno da se prisete broja stranice na kojoj se nešto nalazi, pored čega je tekst u knjizi i kojom bojom je podvučen. Naravno, veoma je bitno da se gradivo ponavlja. Neretko se dešava da se vizuelnim tipovima čini da znaju nešto jer „imaju sliku“ teksta u glavi, ali zapravo nisu u mogućnosti da naučeno reprodukuju.
Vizuelnim tipovima odgovaraće prezentovanje materijala kroz slajdove, edukativne filmove i plakate. Prilikom učenja veoma su im važne boje, orijentisani su na detalje, te će se truditi da im sve bude pregledno. Međutim, njihove sveske drugima mogu izgledati neuredno zbog velikog broja boja, crteža, zaokruženih reči i simbola koje samo za njih imaju značenje.
Buka u okolini im neće odvlačiti pažnju prilikom učenja, no preporučuje se da ne sede blizu prozora, vrata, ekrana i svega što bi im moglo privući pogled na drugu stranu.
Auditivni stil učenja
Auditivni stil učenja podrazumeva da osoba najbolje uči kada sluša određen materijal. Usmene prezentacije, debate ili preslušavanje audio snimaka su sjajan način učenja za ovaj tip ličnosti. Za razliku od vizuelnih tipova, auditivnom stilu učenja odgovara timski rad, gde se može diskutovati i iznositi vlastito mišljenje.
Osobe koje pripadaju ovom tipu vole usmeno ispitivanje i izlaganje kroz koje drugima mogu objašnjavati pojmove i vlastite ideje. Kada uče samostalno, odgovara im glasno prepričavanje i ponavljanje lekcije. Stoga, neretko se dešava da učenici koji uče na ovaj način zapamte informacije napamet, te mogu da ih reprodukuju bez greške, ali ih zapravo ne razumeju. Ovakvo učenje je kratkoročno i naučeno će se zaboraviti čim prestane ponavljanje. Prema tome, korisno je da kada učimo sa auditivnim tipovima, postavljamo što više pitanja i tražimo detaljnija objašnjenja. Pričajte im zanimljive priče ili učite kroz muziku. Na primer, učenje jezika značajno će biti unapređeno slušanjem audio materijala, dijaloga i pesama na stranom jeziku.
Za razliku od vizuelnih tipova koji uče crtajući mape uma i druge ilustracije, auditivni tipovi lakše pamte smišljanjem priča ili pesama o gradivu, snimanjem i slušanjem, kroz muziku, brzalice i sl.
Pošto se uči slušanjem, veoma je bitno da kod ovog stila učenja bude dominantan samo jedan izvor zvuka. Stoga, ukoliko ste auditivni tip osigurajte tihu okolinu za učenje, jer vas svaki šum može dekoncentrisati.
Tekstualni stil učenja
Kao što i sam naziv kaže tekstualni stil podrazumeva učenje kroz pisanu reč. Ovom tipu ličnosti najviše odgovara učenje čitanjem i pisanjem. Stoga, ukoliko ste naoružani knjigama, priručnicima i uvek imate dodatne beleške, odgovara vam tekstualni stil učenja.
Ovaj tip ljudi pamti kroz prepisivanje, pismeno prepričavanje ili prekucavanje. Tekstualni tipovi imaju bogat fond reči, te će kroz pismeni način izlaganja bolje izraziti sve što su naučili. Pisanje referata i eseja je njihov idealan način za učenje. Vole duge opise i objašnjenja, kao i igre rečima. Prema tome, pismene asocijacije, ukrštenice i sve što uključuje papir i olovku pogoduje pri učenju tekstualnog tipa.
Učenici kojima odgovara tekstualni stil učenja teško pamte gradivo koje je samo usmeno izloženo, bez zapisa. Stoga, pored hvatanja vlastitih beleški, za njih je korisno izdvajanje teza na tabli prilikom predavanja, kako bi zapamtili i razumeli ono o čemu se usmeno govori. Oni teško razumevaju dijagrame i grafičke prikaze, te će učenje imati bolje rezultate ukoliko se oni prevedu u pisani tekst.
Kinestetički stil učenja
Kinestetički stil učenja odgovara osobama koje ne vole dugo sedenje i čist umni rad, već im je potrebna i fizička akcija. Ovi tipovi najbolje se izražavaju korišćenjem motorike, odnosno kroz pokret, glumu, dodir i promenu položaja tela.
Čitajući često prate tekst rukom, ili koriste pokrete tela pri objašnjavanju i učenju novih pojmova. Ukoliko ste kinestetički tip prijaće vam dinamična nastava, učenje u prirodi i brzo smenjivanje aktivnosti, sa čestim pauzama. Kinestetičkom stilu odgovara učenje kroz igru i hod. Često se šetaju kroz sobu dok uče, te im je prostor za rad veoma bitan.
Tokom školskog časa, učenici koji pripadaju ovom tipu veoma teško održavaju koncentraciju zbog dugog sedenja, pa im je neretko dosadno u školi i postaju nemirni. Kada prepoznaju učenika kome bi odgovarao kinestetički stil učenja, nastavnici bi trebalo da pronađu adekvatne načine koji odgovaraju njihovim obrazovnim potrebama. Na primer korušćenje mimike tokom predavanja, hodanje i pravljenje pokreta kako bi se održala koncentracija učenika. Često izvođenje pred tablu, praktične vežbe, manipulacija predmetima, ustajanje da bi nešto rekli i igre uloga su samo neki od načina da ih animirate.
Prilikom samostalnog učenja preporučuje se dramatizovanje teksta kroz glumu, igre uloga, hodanje, bojenje, crtanje, pravljenje maketa, odnosno svaka radnja koja podrazumeva aktivnost.
Koji stil učenja odgovara vašoj ličnosti – Kombinacija različitih stilova
Kod velikog broja ljudi nije dominantan nijedan od pomenutih stilova učenja, već im prilikom učenja odgovaraju pojedini elementi različitih stilova. To su oni učenici na primer, koji hvataju beleške, ali se uključuju u diskusiju, čitaju, crtaju pored teksta i slično. Oni često prilikom učenja mogu prepisivati, što odgovara tekstualnom tipu, a zatim glasno iščitavati što odgovara auditivnom.
U svakom slučaju, za naš profesionalni napredak, učenje i kasnije rad, od izuzetne je važnosti da otkrijemo kojim stilom učenja postižemo najbolje rezultate, posmatrajući kvalitet naučenog, ali i vreme uloženo u učenje.
Mnoga deca se opiru učenju jer im ne odgovara način prezentovanja i sticanja znanja, te nisu sigurni kom stilu pripadaju. Stoga, stručni kadar gimnazije Tvrđava učenicima nudi različite tehnike sticanja znanja, kako bi svako dete moglo da ostvari svoje pune potencijale. Pored sticanja kvalitetnog obrazovanja i radnih navika, na ovaj način razvijamo zadovoljno i zdravo, a ne frustrirano dete.