Zašto je važno kreiranje interaktivnih sadržaja u savremenoj nastavnoj praksi

kreiranje interaktivnih sadržaja
Savremeno društvo se usled velikog broja dostupnih sadržaja i aktivnosti sve više suočava sa problemom dosade ili lutanja pažnje. Koliko puta vam se desilo da samo skrolujete bez čitanja, jer vam vizuelno i sadržajno ništa ne privlači pažnju? Ako ovaj primer prebacimo u nastavu, dolazimo do toga da će deca veliku količinu informacija koju im nastavnik pasivno prenosi jednostavno “skrolovati”, jer ne zahtevaju da se uključe. Međutim, ako se nastava organizuje tako da bude vizuelno i sadržajno atraktivna za decu i ako zahteva njihovu uključenost, dolazi do povećanja motivacije za učenje, boljeg razumevanja i pamćenja gradiva. Pročitajte sve benefite koje deci donosi kreiranje interaktivnih sadržaja u savremenoj nastavnoj praksi.
Sadržaj

Šta su interaktivni sadržaji?

Kreiranje interaktivnih sadržaja zahteva da nastavnici budu dobro upoznati sa konceptom interaktivne nastave i da imaju razvijene digitalne veštine. Interaktivni sadržaji su svi oni materijali koje nastavnik koristi na času, a sa ciljem da angažuje učenika, tako da istražuje, eksperimentiše, rešava probleme ili donosi odluke tokom procesa učenja. 

Za kreiranje interaktivnih sadržaja nastavnici obično koriste tehnološke alate i platforme koji omogućavaju ovu interakciju između učenika i sadržaja koje treba da usvoji. U interaktivne sadržaje spadaju kvizovi, edukativne igre, simulacije, virtuelne ekskurzije, animacije, interaktivni tutorijali i vežbe i sl. 

Zašto je važno kreiranje interaktivnih sadržaja u savremenoj nastavnoj praksi?

Moderne škole svesne su značaja interakcije u nastavi, te veliku pažnju posvećuju uređenju učionice koja  omogućava organizaciju interaktivnog časa, kao i izboru nastavnog kadra koji priprema ovakvu nastavu. Evo nekih benefita koje deci donosi kreiranje interaktivnih sadržaja:

Angažovanje i motivacija učenika

Interaktivni sadržaji omogućavaju učenicima da postanu aktivni učesnici u procesu učenja umesto pasivnih posmatrača. Interaktivni sadržaji podstiču slobodu učenika da se uključe i iznesu svoja zapažanja. Nijedna informacija nije konačna “jer nastavnik tako kaže”, već se deca podstiču da istražuju, argumentuju, kritički promišljaju i učestvuju u izgradnji znanja. 

Interaktivni sadržaji bude interesovanje dece i podstiču ih da istražuju, rešavaju probleme, donose odluke i primenjuju svoje znanje u praksi. Angažovanje dece ne samo da podstiče dublje razumevanje, motivaciju i pamćenje gradiva, već učenici stiču i praktično iskustvo i mogućnost da primenjuju svoje veštine. Interaktivni sadržaji takođe podržavaju saradnju među učenicima. Kroz diskusije, virtuelne timove ili grupne aktivnosti, učenici mogu deliti ideje, rešavati probleme zajedno i učiti jedni od drugih. Ova interakcija podstiče angažovanje, motivaciju i razvoj socijalnih veština.

Individualizacija učenja

Interaktivni sadržaji omogućavaju prilagođavanje nastavnog materijala individualnim potrebama učenika. Nastavnici mogu kreirati sadržaje tako da pružaju deci zadatke različitih nivoa težine i dodatna objašnjenja, što obezbeđuje prilagođen tempo učenja. Na primer, ukoliko učenici rade kviz indvidualno prikazivaće im se različiti zadaci u zavisnosti od pokazanog nivoa znanja, pa će deca koja su savladala neku oblast dobijati teže zadatke, dok će oni koji imaju teškoće prelaziti jednostavnija pitanja dok ne nauče lekcije na kojima greše.  Na taj način, deca su podržana da napreduju u skladu sa svojim sposobnostima i predznanjima.

Pored toga, interaktivni sadržaji deci omogućavaju individualizovanu i brzu povratnu informaciju. Kroz kvizove učenici dobijaju povratne informacije odmah, kroz tačne i netačne odgovore. Ova instantna povratna informacija pomaže učenicima da prepoznaju svoje snage i slabosti,  motiviše ih da isprave greške i postignu bolje rezultate.

Vizuelizacija apstraktnih sadržaja

Interaktivni sadržaji obično podrazumevaju korišćenje savremenih obrazovnih alata i tehnologije. Uz pomoć toga, nastavnici mogu slikovito predstaviti kako se apstraktne ideje i koncepti manifestuju i funkcionišu u realnom svetu. Ova vizuelna ilustracija olakšava razumevanje složenih pojmova i pomaže deci da shvate njihovu praktičnu primenu. Pored toga, uz pomoć simulacije i virtuelnih tura deca mogu posetiti različite udaljene objekte i mesta. Na primer, učenici mogu istraživati istorijske lokacije kako bi stekli dublje razumevanje nekog istorijskog događaja.

Nadalje, interaktivni sadržaji mogu se koristiti za vizuelno predstavljanje podataka, kao što su grafikoni, dijagrami ili mape, kako bi prikazali apstraktne informacije na pregledan i razumljiv način. Učenici mogu manipulisati tim vizuelizacijama, zumirati, pretraživati ili menjati parametre kako bi bolje razumeli i analizirali podatke.

Razvoj digitalne pismenost učenika i nastavnika

Kreiranje interaktivnih sadržaja pozitivno deluje na razvoj digitalnih veština, kako učenika, tako i nastavnika. Priprema i osmišljavanje interaktivnog časa zahteva da nastavnik istražuje, planira i uči nove stvari, odnosno da stavlja tehnologiju u službu nastave. Na taj način, kreiranje interaktivnih sadržaja ne samo da podstiče kreativnost nastavnika već zahteva korišćenje različitih tehnoloških alata i platformi koji razvijaju i njihove tehničke veštine. Kroz korišćenje interaktivnih sadržaja u nastavi, nastavnici stiču veštine u dizajniranju, implementaciji i evaluaciji digitalnih softvera i aplikacija. Oni takođe razvijaju veštine u upravljanju aplikacijama, organizaciji materijala i pružanju podrške učenicima u digitalnom okruženju.

Sa druge strane, kroz rad sa interaktivnim sadržajima koje su nastavnici osmislili i učenici stiču tehničko znanje. Da bi uspešno savladali gradivo oni moraju da savladaju navigaciju svake aplikacije i softvera, da koriste multimedijalne elemenate i rešavavaju različite tehničke probleme. Ove veštine su od presudne važnosti za razvoj digitalne pismenost koja je ključna veština za 21. vek.

Alati za kreiranje interaktivnih sadržaja

Razvoj tehnologije svakim danom donosi sve više alata i softvera čiji je cilj da olakšaju nastavniku kreiranje interaktivnih sadržaja. Svi ovi alati omogućavaju nastavnicima da transformišu tradicionalne lekcije u interaktivna iskustva, a koji od njih će izabrati zavisi od ciljeva nastavnog časa, sadržaja koji žele da predstave, uzrasta učenika i drugih faktora. 

Neki od poznatih alata za kreiranje interaktivnih sadržaja su:

Canva – alat za dizajn koji omogućava kreiranje interaktivnih vizuelnih sadržaja kao što su infografici, prezentacije i plakati.

Scratch – programski jezik koji omogućava deci i tinejdžerima da i sami stvaraju interaktivne priče, igre i animacije.

WordWall – alat koji nastavnicima omogućava da kreiraju interaktivne sadržaje ili čak posebne radne listove u skladu sa potrebama svog odeljenja. 

Socrative – alat koji omogućava nastavnicima da na efikasan način prate i ocenjuju znanje učenika, dok istovremeno pružaju kvalitetna i zanimljiva predavanja koja podstiču interakciju učenika.

Quizizz – alat za interaktivnu nastavu koji je prilagođen kako učenju u učionici tako i učenju na daljinu, omogućava nastavniku da u svakom trenutku prati postignuće učenika i probleme sa kojima se suočava.

Pogledaj našu preporuku alata za kreiranje interaktivnih sadržaja sa detaljinm objašnjenjem svakog u tekstu Top 5 alata za interaktivnu nastavu

Za kraj: Kreiranje interaktivnih sadržaja preduslov obrazovanja za 21. vek

Možemo zaključiti da je u današnjem digitalnom dobu, kada su učenici okruženi tehnologijom i digitalnim medijima, neophodno prilagoditi nastavu svim promenama i iskoristiti potencijal koji interaktivni sadržaji nude. Pored svih pomenutih benefita, ovi sadržaji podstiču kritičko razmišljanje, kreativnost, saradnju i problem-solving veštine, koje su ključne za uspeh u 21. veku. 

U gimnaziji Tvrđava svaki čas je interaktivan. Učionice su opremljene najsavremenijim multimedijalnim, audio i video nastavnim sredstvima, a svaki učenik prilikom upisa dobija najnoviji laptop kako bi učestvovao u predavanju, igricama, kvizovima i testovima. 

Deca se podstiču da samostalno koriste tehnologiju u sticanju znanja. Na primer, platforma Virtuelna učionica nudi deci zanimljiva video i tekstualna objašnjenja, kao i interaktivne vežbe sa odgovorima. Naši učenici samostalno mogu pratiti svoj napredak kroz osvajanje titula i bedževa, kao i rang listu za svaku urađenu vežbu. Na taj način u Tvrđavi i deca i nastavnici aktivno učestvuju u izgradnji znanja i kreiranju interaktivnih sadržaja. Upis u gimnaziju Tvrđava je u toku!

Podeli post

Prijavi se na mejling listu

Ako ti se svideo upravo pročitani tekst i smatraš da ti je bio od koristi, prijavi se na našu mejling listu i jednom mesečno u tvoj inboks će stizati slični korisni tekstovi.

Gimnazija Tvrđava Logo Royal

Sa jasnim fokusom na razvijanje znanja i veština za 21. vek, gimnazija Tvrđava predstavlja najbolji izbor za školovanje i usavršavanje.

Sadržaj

Pročitajte:

Pošaljite nam poruku

Rado ćemo se sresti sa Vama i porazgovarati o budućnosti Vašeg deteta.