Part-time poslovi za srednjoškolce: Za
Razvoj nezavisnosti
Mladi koji imaju part-time poslove pokazuju veći stepen samostalnosti i inicijativnosti. Kako imaju radne obaveze koje moraju samostalno da ispune, deca su odgovornija, pokazuju inicijativu i samokontrolu da bi ostvarila određen cilj. Part-time poslovi podstiču nezavisnost kroz poštovanje radnog vremena, odlaganje vlastitih potreba, razgovore sa nepoznatim ljudima koje upoznaju na poslu, sposobnosti da traže i pronalaze sopstvena rešenja za probleme i kritičko promišljanje.
Jačanje interpersonalnih i komunikacijskih sposobnosti
Većina poslova zahteva dobre veštine komunikacije radi postizanja zajedničkih poslovnih ciljeva. Da bi bili uspešni u poslu mladi moraju naučiti kako efikasno da pričaju sa kolegama, nadređenima, te da funkcionišu kao deo tima. Prema tome, part-time poslovi doprinose jačanju veština komunikacije koje mogu biti od presudne važnosti za kasniji uspeh u karijeri.
Razvoj radnih navika
Deca koja tokom srednjoškolskog perioda počnu da rade part-time poslove imaju obavezu da odlaze na posao na vreme i obavljaju svoje zadatke u roku, što povoljno utiče na razvoj radnih navika. Oni navikavaju da ustaju ranije, da poštuju unapred određene procedure i planove, što je izuzetno važna veština za kasniji akademski i poslovni uspeh.
Učenje radne etike i kolegijalnosti
Radna etika predstavlja skup vrednosti, stavova i ponašanja koje se neguju u jednom kolektivu, a ogledaju kroz njegovo poslovanje i celokupnu komunikaciju. Bez obzira da li vaš tinejdžer radi kao bejbisiter pa uči da poštuje pravila i vrednosti porodice u kojoj se nalazi ili je zaposlen u prodavnici sa jasnim pravilima oblačenja i ponašanja, kroz part-time poslove uči se posvećenosti, pouzdanosti, saradnji i profesionalnosti. Sve ovo su osobine koje se vrednuju na savremenom tržištu rada, jer je cilj svake kompanije da ima zaposlene koji neguju korporativnu kulturu, ne kroz slušanje nadređenih, već kroz svakodnevne aktivnosti na random mestu i komunikaciju sa članovima tima.
Razvoj finansijske pismenosti i shvatanje vrednosti zarađenog novca
Kroz part-time poslove mladi prvi put počinju da dobijaju novac koji ne dolazi od roditelja, već je rezultat njihovog rada, što je osnova za razvoj odgovornog odnosa prema novcu. Znajući koliko su truda uložili i čega su se odrekli da bi zaradili novac, deca će naučiti više da cene ne samo novac koji su oni zaradili, već i onaj koji dobijaju od roditelja.
Upravljanje vremenom i organizacione veštine
Rad tokom srednje škole podrazumeva da će dete svakodnevno imati veliki broj obaveza koje mora da uskladi. Da bi odgovorili na povećan broj aktivnosti, kao što su treninzi, druženje sa prijateljima i porodicom, posao i akademske obaveze, mladi koji rade moraće da nauče kako da organizuju svoje vreme. Veštine efikasnog upravljanja vremenom i organizacione sposobnosti su izuzetno važne za kasniji karijerni i akademski uspeh.
Razvoj veština u različitim oblastima
Novi poslovi deci će doneti nova iskustva i sposobnosti u oblastima kojima se bave. Na primer, mogu vežbati engleski jezik ukoliko rade u ugostiteljstvu, naučiti da pripreme kafu kao iskusni barista, da skuvaju obrok za drugu osobu kao ili da organizuju robu u marketu. Iako deluje da im neki poslovi ne mogu doneti benefite, istina je da će im svako novo radno iskustvo pomoći da izgrade samopouzdanje i budu konkurentni na savremenom tržištu rada.
Upoznavanje novih ljudi
Part-time poslovi za srednjoškolce idealan su način za širenje mreže kontakata i upoznavanje novih ljudi. Bilo da je reč o starijim kolegama, vršnjacima na istim pozicijama, korisnicima usluga ili rukovodećima, svaka nova osoba je šansa da nauče važne lekcije i prošire krug svojih poznanika.
Izgradnja radne biografije vrlo rano
Možda će vam se učiniti da ono što vaše dete radi ne može nikako obogatiti njegovu radnu biografiju, ali ne zaboravite da svaki poslodavac ceni vredne zaposlene. Ukoliko mladi počnu da rade ranije i sve svoje poslove unesu u CV oni šalju poruku svojim budućim poslodavcima da se ne plaše radnih obaveza, da imaju razvijenu poslovnu etiku i spremni su da se usavršavaju. Sve ovo može napraviti značajnu konkurentnu prednost kasnije kada budu želeli da se zaposle u struci, u odnosu na one kandidate koji nikada nisu bili zaposleni.
Part-time poslovi za srednjoškolce: Protiv
Zapostavljanje akademskih obaveza
Neretko se dešava da mladi koji počnu da rade tokom srednje škole, zapostave svoje školske obaveze. Naime, deca u ovom periodu teže da se otrgnu od roditelja i uđu u svet odraslih, pa im posao može biti vetar u leđa da zapostave ono što ih čini decom – učenje.
Tako part-time posao može da postane izgovor da ne rade domaće zadatke, pohađaju nastavu ili čitaju školske lektire. Zbog toga se uvek savetuje da mladi koji odluče da se zaposle tokom srednje škole rade tokom raspusta ili kada imaju viška vremena.
Povećan stres i umor
Period srednje škole sam po sebi može biti veoma stresan. Srednjoškolci često osećaju da treba budu odlični đaci, a s obzirom da se upis na fakultet čini konkurentnijim nego ikad, mnogi žele dodatno da se angažuju na vannastavnim aktivnostima da bi ostvarili svoje ciljeve. Nadalje, tinejdžeri imaju veliki broj aktivnosti u toku radne nedelje, te ako na to dodaju i posao njihov raspored može biti previše gust. U želji da sve stignu mogu se osećati iscrpljeno i umorno, što može imati negativne zdravstvene i akademske efekte. Na primer, ukoliko ne odmaraju dovoljno trpe jak stres, mogu zaspati tokom nastave, biti dekoncentrisani ili se razboleti.
Skraćivanje perioda detinjstva
Sigurno ste čuli za onu staru – jednom kada počnete samostalno da zarađujete, detinjstvo se završava. Mnogi roditelji su protiv toga da njihova deca počnu rano da rade jer žele što duže da im zadrže u periodu bezbrižnog detinjstva.
Udaljavanje od roditelja
Period srednje škole je vreme kada tinejdžeri žele da se osamostale i pokažu roditeljima da su odrasli i da mogu sve sami. Međutim, kako finansijski još uvek zavise od njih, često se osećaju kontrolisano i ograničeno, zbog čega pokazuju bunt i neprijateljstvo.
Part-time poslovi mogu im dati privid da zaista mogu da se osamostale i zarađuju za sebe, što može dovesti do udaljavanja i sukoba sa roditeljima.
Za kraj - Da li treba da dozvolim svom detetu da radi tokom srednje škole?
Kao što vidite postoje pozitivne stvari koje deci mogu doneti part-time poslovi, ali postoje i određene pretnje. Pre nego što donesete konačnu odluku, veoma je važno da razmotrite sledećih nekoliko pitanja:
- Kakav je vaš trenutni odnos sa detetom?
- Da li i zašto dete želi da radi?
- Koliko dete trenutno ima aktivnosti u toku dana?
- Kako se ponaša u stresnim situacijama
- Kakav part-time posao želi da obavlja i koliko vremena?
Nadamo se da će vas odgovori na ova pitanja usmeriti tako da zajedno sa detetom donesete odluku koja je u njegovom najboljem interesu.
U želji da pomogne svojim učenicima da se upoznaju sa svetom rada još tokom srednje škole, da dobiju vredna iskustva kroz rad na realnim projektima i izgrade radnu etiku, gimnazija Tvrđava organizuje programe stručne prakse u partnerskim firmama, kao što je Vega IT. Na taj način deca kvalitetno provode vreme, uče da primene u praksi ono što su naučili i pripremaju se za svoje buduće zanimanje. Pročitajte više o načinu rada u Tvrđavi.