Scratch
Deca mogu sama da programiraju uz pomoć aplikacije Scratch koja je namenjena za uzrast od osam do šesnaest godina. Ovo je potpuno besplatna aplikacija i jedan od prvih programskih jezika za taj uzrast, napravljen 2003. godine. Scratch pruža vizuelno okruženje za programiranje koji omogućava deci da stvaraju digitalne priče, igre i animacije na zanimljiv način.
Pomoću Scratch-a, deca uče koncepte programiranja povlačenjem i otpuštanjem programskih blokova, što ne samo da podstiče razvoj digitalnih veština, već i veština rešavanja problema, kreativnog razmišljanja i timskog rada. Ova aplikacija dostupna je na više od 70 jezika.
Pored aplikacije Scratch, koja je namenjena deci od osam godina i starijoj, od strane Univerziteta Tufts, PBS Kids i MIT Media Lab-a razvijen je Scratch Jr. za decu uzrasta od pet do sedam godina. Scratch Jr. ima sličan dizajn i zasniva se na istoj ideji stvaranja interaktivnih priča kao Scratch.
Scratch Jr. omogućava deci da stvaraju tabele i priče sa likovima koji mogu govoriti i kretati se po tabli. Međutim, kako je aplikacija namenjena mlađoj deci, ne zahteva kodiranje, već učvršćuje koncepte programiranja kroz upotrebu puzla. Svaka puzla označava drugu radnju ili pokret, pa tako deca ne samo da mogu odabrati redosled pokreta svog lika, već mogu koristiti i petlje i funkcije kako bi ponavljali radnje. Deca mogu modifikovati skoro svaki aspekt ovih priča, od odeće, boja likova, pozadina do pravljenja audio snimaka i dodavanja tekstualnih titlova pričama.
Ova aplikacija je izuzetan način da deca još od ranog uzrasta počnu da razvijaju veštine koje čine osnovu programiranja.
Tynker
Tynker je jedna od omiljenih aplikacija za programiranje, ne samo učenicima, već i edukatorima i roditeljima. Za razliku od Scratch-a koji programira, Tynker je napravljen da uči kako se programira. Naime, ova aplikacija sadrži nastavni plan za početnike, alate za upravljanje nastavnim procesom, kao i portal gde se nalaze programi koje su učenici napravili.
Tynker je osmišljen tako da decu i tinejdžere podučava kodiranju putem kurseva koji su slični igricama, a mogu se prilagoditi individualnom osobenostima učenika, od uzrasta do nivoa znanja. Program obuhvata oko 300 modula učenja na šest nivoa sertifikacije za ukupno 5.000 lekcija koje se sastoje od brojnih tutorijala, praktičnih projekata i interaktivnih kvizova.
Tynker nudi različita rešenja pomoću kojih deca mogu sama da programiraju, uključujući ikonsko kodiranje za decu koje ne znaju da čitaju, blok-kodiranje i napredne kurseve u Python-u, JavaScript-u, data science-u, umetnosti i obradi slika.
Zahvaljujući dokazanoj metodologiji i interaktivnom pristupu zasnovanom na priči, Tynker ne samo da daje deci mogućnosti da napreduju sopstvenim tempom, već je idealna priprema za obrazovanje iz oblasti nauke, tehnologije, inženjeringa i matematike (STEM). Postoje tromesečni, godišnji i doživotni planovi koji uključuju pristup za do troje dece.
CodeSpark
CodeSpark je aplikacija nastala 2014. godine, a namenjena deci uzrasta od pet do devet godina. Dizajnirana je sa ciljem da kroz igru podstiče interesovanje za računarske nauke i programiranje. Aplikacija predstavlja kreativno i inovativno okruženje koje decu uvodi u osnove računarskih nauka putem slagalica, izazova u kodiranju i kreativnih alatki.
CodeSpark danas koristi više od 30 miliona dece širom sveta i dostupna je na Android, iOS i Kindle uređajima. Korišćenje ove aplikacije se plaća. Pretplata na CodeSpark košta oko 10 dolara mesečno ili oko 80 dolara godišnje ako se plaća jednokratno. Prvih 14 dana je besplatan, probni period za sve korisnike. Takođe, aplikaciju je moguće kupiti kao poklon, sa planovima od 6 meseci, 12 meseci ili neograničenim planom.
Zahvaljujući učenju zasnovanom na slikama bez reči, ova aplikacija je sjajna i za decu koja još uvek ne znaju da čitaju, ali i efikasan alat koji podstiče kreativnost stvaranjem sopstvenih programerskih zagonetki, priča i likova.
Slagalice na CodeSpark aplikaciji dizajnirane su tako da podstiču:
- Interesovanje za matematiku
- Logičke veštine
- Rešavanje problema
- Čitanje
Kodable
Kodable je jedan od najpopularnijih alata pomoću kojih deca mogu sama da programiraju u Americi i koristi se u čak 50% američkih osnovnih škola. Cilj aplikacije je da decu uzrasta od četiri do desert godina uvede u osnove programiranja.
Zahvaljujući interaktivnim lekcijama, igrama i slagalicama, deca mogu naučiti osnovne koncepte kodiranja kao što su sekvenciranje, funkcije i petlje. Kodable nudi progresivan kurikulum koji postepeno napreduje u težini, obezbeđujući individualno iskustvo učenja za svakog polaznika.
Kodable je izuzetan resurs koji nastavnici mogu koristiti da unaprede kvalitet svojih časova. Naime, Kodable platforma pruža obilje informacija koje pomažu nastavnicima ne samo da prošire svoje znanje i veštine programiranja, već i da pronađu ideje kako da integrišu aktivnosti kodiranja u časove jezika, matematike i drugih predmeta. Kodable sadrži nastavničku kontrolnu tablu koja olakšava praćenje napretka učenika, otključavanje težih nivoa i čak omogućava nastavnicima da se prijave kao učenik ukoliko žele da im pomognu kod težih zagonetki.
Kodable je idealan uvod u svet programiranja jer pomaže u postavljanju temelja za kasnije učenje. Ova aplikacija ima nekoliko planova pretplate. Besplatna verzija uključuje ograničen broj igara i resursa za nastavnike, dok premium pretplata sadrži znatno više alata za praćenje napretka i planova časova.
Hopscotch
Hopscotch je aplikacija dizajnirana za decu uzrasta od desert godina pa naviše, međutim, može je koristiti svako ko želi da stekne osnovne kodiranja. Radi po sličnom “drag & drop” principu prevlačenja blokova u radni prostor, te veoma podseća na Scratch i Tynker. Programiranje u Hopscotch-u bazira se na pristupu blok-kodiranja, odnosno korisnici kreiraju skripte biranjem i kombinovanjem različitih blokova koda. Svaki blok predstavlja određenu naredbu ili funkciju, a učenici ih mogu postavljati u nizu kako bi definisali ponašanje svog programa.
Jedna od prednosti Hopscotch-a je mogućnost pregleda u realnom vremenu. Učenici odmah mogu odmah videti kako njihov kod radi pokretanjem programa unutar aplikacije. Ova brza povratna informacija pomaže učenicima da tačno razumeju uzročno-posledični odnos i prepoznaju eventualne greške u svom kodu.
Još jedna sjajna stvar kod Hopscotch aplikacije je mogućnost da deljenja svoje projekata sa drugima. Ovo omogućava učenicima da istraže projekte koje su kreirali njihovi vršnjaci, te da dobiju inspiraciju i ideje za vlastite projekte.
Ova aplikacija dostupna je samo za iPad i iPhone.
Za kraj - Aplikacije pomoću kojih deca mogu sama da programiraju
Sve pomenute aplikacije koriste vizualni pristup kodiranju, omogućavajući korisnicima da rade sa blokovima, slikama ili drugim vizualnim elementima što čini programiranje intuitivnim i pristupačnim za učenje. Zahvaljujući kombinaciji igrica, interaktivnih zadatka, i kreativnih aktivnosti, učenje kodiranja na ovaj način deci je zabavno i motivišuće. Pored uvoda u programiranje, ove i slične aplikacije decu podstiču da istražuju, eksperimentišu i logički razmišljaju.
Uključivanjem ovih interaktivnih alata u nastavu od ranog uzrasta značajno može obogatiti nastavni plan, motivisati i zainteresovati decu za nastavni predmet, istovremeno ih pripremajući za budućnost.
Pročitajte koje još alate možete koristiti u učionici da podstaknete interesovanje i angažovanje učenika u tekstu Top 5 alata za interaktivnu nastavu.