Šta je hibridni model obrazovanja?
Hibridni model obrazovanja podrazumeva kombinovanje elemenata tradicionalnog predavanja u učionici i online. Cilj ovog pristupa je da iskoristi prednosti oba modela nastave, tako da dopunjuju jedan drugi na najefektivniji način.
Hibridna nastava ne traži neposredni kontakt učenika i nastavnika tokom čitavog trajanja vaspitno obrazovnog rada, već se to određuje na osnovu potreba učenika, prirode gradiva i konteksta.
Neke od osnovnih odlika hibridnog modela nastave su:
- Fleksibilnost jer pruža učenicima mogućnost da sami upravljaju svojim rasporedom učenja. Za razliku od tradicionalnog učenja u učionici, kombinacijom učenja uživo i online, učenici mogu pristupiti nastavnim materijalima kada su spremni i pratiti vlastiti tempo i stil učenja.
- Integracija digitalnih alata i resursa je još jedno obeležje hibridnog modela obrazovanja. Kako bi se realizovala nastava na daljinu, hibridni model nužno podrazumeva upotrebu elektronskih udžbenika, interaktivnih kvizova, video predavanja i platformi za komunikaciju učenika i nastavnika.
- Interakcija između učenika i nastavnika je značajno unapređena zahvaljujući kombinaciji offline i online aktivnosti. Nastava u učionici omogućava tradicionalno angažovanje učenika kroz debate, diskusije i postavljanje pitanja na času, dok virtualne aktivnosti doprinose bogatijem i raznovrsnijem iskustvu učenja.
- Personalizovano iskustvo učenja je sastavni deo hibridnog modela obrazovanja zahvaljujući olakšanom praćenju i proceni obrazovnih potreba svakog pojedinačnog učenika. Usled velikog broja učenika u odeljenju u tradicionalnog učionici nastavnik često neće biti u mogućnosti da prepozna sposobnosti i potrebe svakog deteta. Međutim, online okruženje pruža mu mogućnost da se na jedan rad vrati više puta, da prati zalaganje pojedinačnih učenika i da prilagodi materijale i način poučavanja svakom od njih.
Prednosti hibridnog modela obrazovanja
Brojne škole su tokom pandemije virusom Covid-19 bile prinuđene da pređu na učenje na daljinu ili da primenjuju hibridni model obrazovanja. Međutim, zahvaljujući višestrukim prednostima ovog modela, danas se širom sveta otvaraju hibridne škole čiji se rad potpuno zasniva na ovom pristupu obrazovanju. Evo nekoliko ključnih prednosti koje hibridni obrazovni model donosi učenicima i nastavnicima:
Veće angažovanje i samostalnost učenika
Tradicionalni modeli nastave često nisu dovoljno izazovni učenicima, pa nastavnici ne uspevaju da zainteresuju decu da se angažuju tokom časa. Sa druge strane, hibridni model nastave je dinamičan i nastavniku pruža nebrojane mogućnosti da aktivira učenike najpre online, a zatim i u učionici. Pored toga, ovaj model nastave daje učenicima više slobode i kontrole u organizaciji svog učenja, što nužno podrazumeva i veću odgovornost i samostalnost.
Fleksibilniji rasporedi
Činjenica je da deca danas imaju veliki broj aktivnosti u toku dana, od škole, do treninga, stranog jezika i drugih vannastavnih aktivnosti. Hibridni model nastave omogućava učenicima da efikasnije upravljaju svojim vremenom i da postignu bolji balans između škole, sporta, hobija i ostalih obaveza. Ovo može rezultirati manjim stresom i većim zadovoljstvom kod dece, pružajući im priliku da se posvete svim svojim aktivnostima na uravnotežen način.
Raznovrsnije obrazovne metode i resursi
Zahvaljujući primeni interaktivnih platformi, digitalnih alata i softvera nastavnici mogu organizovati čas na efikasniji način koristeći inovativne metode poučavanja poput rešavanja problema, kooperativnog, projektnog i istraživačkog učenja. Pored toga, hibridni model podstiče učenika da koristi više izvora informacija, pa će sadržaje iz udžbenika dopuniti resursima dostupnim online. Sve ovo čini gradivo zanimljivijim za učenike, što povoljno deluje na učenje i pamćenje.
Individualizacija učenja
Primena obrazovnih softvera i digitalnih alata omogućava prilagođavanje nastavnih sadržaja stilovima učenja i brzini napredovanja svakog učenika. Na primer, korišćenje adaptivnih platformi omogućava da učenici dobijaju sadržaje koji su prilagođeni njihovom nivou znanja i sposobnostima. Deca mogu pristupiti materijalima u bilo koje vreme, te učiti sadržaje svojim tempom. Nastavnik online može pratiti postignuće svakog učenika i dobijene podatke koristiti da individualizuje nastavu u učionici, te da obezbedi deci dodatnu podršku i resurse koji odgovaraju njihovim specifičnim obrazovnim potrebama.
Dostupnost
Najveća prednost hibridnog modela obrazovanja je što učenici online materijalima mogu da pristupe bilo kada, sa bilo kog mesta, bez obzira na okolnosti. Zbog toga se smatra da je ovaj obrazovni model idealno rešenje tokom epidemija, jer ograničava fizički boravak učenika u učionici, bez prekida kontinuiteta učenja.
Nedostaci hibridnog modela obrazovanja
Iako hibridni model obrazovanja donosi brojne prednosti, važno je imati u vidu i potencijalne nedostatke. Ovi izazovi koje nosi primena hibridnog modela obrazovanja često su uslovljeni samim kontekstom, organizacionim sposobnostima učenika i nastavnika, kao i uzrastom učenika. Neki od nedostataka koje treba imati na umu su:
Izostajanje i neuključenost
Ukoliko ste imali online nastavu tokom pandemije sigurno ste se bar jednom susreli da ugašenim kamerama i tonom kod dece tokom časa. Motivisanje učenika da se aktivno uključe u virtuelnu učionicu predstavlja izazov, jer deca često online aktivnosti doživljavaju kao zabavu umesto kao obavezu.
Zato je ključno da u online učionici postavite jasna pravila ponašanja, koja postoje i u offline sredini. Kada imate predavanja na mreži potrebno je da zahtevate i kontrolišete prisustvo i uključenost svakog učenika. Ako pak učenici imaju snimljena predavanja i zadatke, važno je da ispratite da li su ih pregledali i uradili, kako bi se ovaj izazov izbegao.
Tehnička ograničenja
Prilikom primene hibridnog modela obrazovanja važno je da budete sigurni da sva deca imaju pristup tehnologiji i internetu kod kuće. Ograničen pristup internetu i digitalnim uređajima može biti ozbiljna prepreka hibridnom modelu obrazovanja jer je ovo ključno za uspešno učestvovanje u online delu kursa.
Na primer, ako deca nemaju internet ili je mreža slaba, video predavanja se mogu stalno prekidati ili zamrzavati, što ne samo da otežava praćenje gradiva, već nepovoljno deluje na pažnju i motivaciju učenika. Isto tako, ako deca nemaju neophodnu tehnologiju da bi pristupila online časovima, neće biti motivisana za učenje i imaće propuste kasnije po povratku u učionicu. Kako bi se prevazišli ovi nedostaci, potrebno je razmotriti pružanje podrške učenicima i omogućiti alternativne načine pristupa obrazovnim materijalima.
Više vremena ispred ekrana
Činjenica je da mladi danas provode puno vremena ispred računara, telefona i tableta. Boravak u virtuelnoj učionici nužno podrazumeva da učenici ne samo prate lekcije ispred računara, već i da komuniciraju sa vršnjacima i nastavnicima, rade domaće zadatke, čitaju i pripremaju projekte. Sve ovo može ograničiti fizičku aktivnost i socijalnu interakciju, te imati negativan uticaj na celokupno zdravlje mladih.
Zbog toga je važno da se prilikom organizacije hibridnog obrazovanja razmotre strategije za smanjenje vremena provedenog pred ekranima, kao što su uvođenje redovnih pauza tokom online nastave, promovisanje fizičke aktivnosti, kao i podsticanje socijalne interakcije van digitalnog okruženja kako bi se održala ravnoteža između online i offline aktivnosti.
Praktični saveti za primenu hibridnog modela obrazovanja
Primena hibridnog modela obrazovanja zahteva dobre organizacione veštine nastavnika, posvećenost i temeljnu pripremu kako bi se iskoristile sve ove prednosti i predupredili nedostaci. Evo nekih praktičnih saveta koji vam mogu pomoći da što uspešnije organizujete hibridnu nastavu:
Postavite jasne ciljeve nastave
Veoma je bitno da odredite šta želite da postignete hibridnim časom. Postavljanje dugoročnih i kratkoročnih ciljeva pomoći će vam da strukturirane svoj čas i da merite šta ste postigli. Dugoročni ciljevi su širi i odnose se na čitavo polugodište ili školsku godinu, dok su kratkoročni konkretniji i usmereniji na određene lekcije ili teme.
Sledeći korak je da upoznate učenike sa ciljevima, te da im date jasnu predstavu o tome šta se od njih očekuje i kako će se njihov napredak meriti. To može povećati angažovanje učenika i pomoći im da bolje razumeju svrhu i ciljeve nastave.
Odredite koji deo gradiva će biti obrađen online, a koji offline
Ključni korak u implementaciji hibridne nastave je određivanje koji će se delova gradiva obrađivati online, a koji offline. Uspeh ove nastavne metode u velikoj meri zavisi od sposobnosti nastavnika da procene koje lekcije treba održati uživo sa učenicima, a koje se mogu savladati online. Prilikom planiranja ovog procesa, važno je uzeti u obzir prirodu i složenost gradiva koje treba obraditi.
Na primer, uvodne lekcije mogu biti prezentovane putem online predavanja ili video materijala koji su dostupni na platformi za učenje. Učenicima se mogu zadati istraživački zadaci za čiji rad treba da koriste online resurse. Sa druge strane, offline aktivnosti mogu uključivati prezentacije radova, debate i evaluacije koje se mogu najbolje sprovesti uživo.
Napravite detaljne pripreme za svaki čas
Da biste ispunili postavljene ciljeve i iskoristili prednosti hibridnog modela obrazovanja trebalo bi da se pripremite za svaki čas. Detaljna priprema ne samo da će osigurati da čas bude dobro struktuiran, efikasan i zanimljiv za učenike, već će doprineti efikasnijem korišćenju vremena. Razmislite o metodama koje ćete koristiti, materijalima i resursima koje ćete upotrebiti kako biste angažovali učenike.
Slušajte feedback učenika
Feedback koji dobijate od učenika može vam pomoći da unapredite svoju nastavu kako u učionici, tako i offline. Pratite njihove reakcije na vaše metode nastave, saslušajte izazove sa kojima se susreću prilikom učenja i uvažite predloge za poboljšanje. Feedback učenika pruža vam dragocen uvid u to kako vaša nastava utiče na učenje i omogućava vam da prilagodite svoj pristup kako biste bolje odgovorili na njihove potrebe.
Kontinirano unapređujte svoju nastavu
Budete otvoreni da stalno radite na unapređivanju svojih nastavnih veština i metoda. To može uključivati istraživanje novih pedagoških pristupa, pohađanje obuka ili razmenu iskustava sa kolegama. Praktikujte samoevaluaciju kako biste stekli uvide o svojoj nastavi i identifikovali oblasti koje možete unaprediti.
Za kraj
Zahvaljujući sposobnosti da prevaziđe nedostatke potpunog učenja na daljinu, kao i tradicionalnog učenja u učionici, hibridni model pruža nastavnicima i učenicima potpuno novu perspektivu obrazovanja. Međutim, važno je imati na umu da uspešna implementacija hibridne nastave zahteva tehničke i infrastrukturne mogućnosti škole, kao i dobro obučeno osoblje i jasan plan nastave.
Moderne škole poput gimnazije Tvrđava aktivno koriste savremene tehnologije i platforme poput Virtuelne učionice kako bi učenicima pružile dodatne resurse i dopunile redovnu nastavu u učionici.
Pročitajte više o načinu rada u gimnaziji Tvrđava.