Kako se računa prosek ocena

prosek ocena
Pred kraj svake školske godine i učenike i roditelje interesuje samo jedno - kako da pravilno izračunaju prosek ocena. Određivanje proseka ocena učenike uglavnom zanima jer žele da se pripreme da poprave ocenu na vreme, te da poboljšaju opšti uspeh. Da li je nastavnik u obavezi da učeniku zaključi prosečnu ocenu, šta sve ulazi u zaključnu ocenu, da li popravljena ocena ulazi u prosek? Ovo su samo neka od pitanja koja roditelji i učenici postavljaju. Evo detaljnih objašnjenja i primera koji će vam pomoći da bolje razumete proces izođenja zaključne ocene i računanje proseka.
Sadržaj

Prosek ocena i zaključna ocena

Prosek ocena predstavlja aritmetičku sredinu svih pojedinačnih ocena koje je učenik dobio tokom određenog vremenskog perioda (polgugodište, školska godina), dok zaključna ocena treba da uključuje celokupno zalaganje učenika na određenom predmetu.

Na primer, ako nastavnik prilikom računanja proseka ocena utvrdi da učenik zaslužuje višu ocenu zbog svog odnosa prema školskim obavezama, aktivnosti na času i drugih faktora, pre zaključivanja konačne ocene daće mu mogućnost da odgovara dodatno kako bi povećao svoj prosek iz datog predmeta. 

 

Zaključna ocena ne može da bude manja od:

 

1) odličan (5), ako je aritmetička sredina svih pojedinačnih ocena najmanje 4,50;

2) vrlo dobar (4), ako je aritmetička sredina svih pojedinačnih ocena od 3,50 do 4,49;

3) dobar (3), ako je aritmetička sredina svih pojedinačnih ocena od 2,50 do 3,49;

4) dovoljan (2), ako je aritmetička sredina svih pojedinačnih ocena od 1,50 do 2,49.

5) nedovoljan (1), ako je aritmetička sredina svih pojedinačnih ocena manja od 1,50.

 

Broj ocena na osnovu kojih se izvodi zaključna, određuje se na osnovu ukupnog fonda časova određenog predmeta. Zaključnu ocenu na predlog predmetnog nastavnika usvaja odeljenjsko veće. 

Učenik bi trebalo da bude ocenjen najmanje četiri puta u polugodištu, a ako je nedeljni fond časova jedan onda najmanje dva puta u polugodištu. Učeniku koji nema dovoljan broj ocena ne može da se utvrdi zaključna ocena, izuzev ukoliko dete nije bilo ocenjeno zbog zdravstvenih razloga. 

Učenika koji redovno pohađa nastavu i izvršava školske obaveze, a nema propisani broj ocena u polugodištu, nastavnik je dužan da oceni na posebno organizovanom času ili na nekom od ostalih oblika obrazovno-vaspitnog rada, na primer na času dopunske nastave, uz prisustvo odeljenjskog starešine i pedagoga ili psihologa.

 

Više o ovoj temi pročitajte u tekstu Šta opšti uspeh govori o učeniku.

Ocena kao mera postignuća učenika

Bilo da je reč o opisnim ili numeričkim ocenama bitno je da one predstavljaju realne pokazatelje postignuća deteta, odnosno da su izvedene na osnovu pažljivo definisanih kriterijuma. 

Ocene se utvrđuje na osnovu sledećih kriterijuma: ostvarenost ishoda, samostalnost i angažovanje učenika.

 

Ocenu odličan (5) dobija učenik koji:

  • je sposoban da znanje prilagodi i primeni u novim situacijama;
  • logički povezuje činjenice i pojmove;
  • samostalno izvodi zaključke koji se zasnivaju na podacima
  • rešava probleme na nivou stvaralačkog i kritičkog mišljenja 
  • pokazuje samostalnost i visok stepen aktivnosti i angažovanja

 

Ocenu vrlo dobar (4) dobija učenik koji:

  • je sposoban da primeni znanja i logički poveže činjenice i pojmove
  • samostalno izvodi zaključke na osnovu podataka
  • rešava pojedine probleme zahvaljujući kritičkom i stvaralačkom mišljenju
  • pokazuje samostalnost i visok stepen aktivnosti i angažovanja

 

Ocenu dobar (3) dobija učenik koji:

  • u dovoljnoj meri pokazuje sposobnost upotrebe informacija u novim situacijama
  • u znatnoj meri logički povezuje činjenice i pojmove
  • većim delom samostalno izvodi zaključke koji se zasnivaju na podacima i delimično samostalno rešava pojedine probleme
  • u dovoljnoj meri kritički rasuđuje
  • pokazuje delimični stepen aktivnosti i angažovanja

 

Ocenu dovoljan (2) dobija učenik koji:

  • znanja koja je ostvario su na nivou reprodukcije, uz minimalnu primenu
  • u manjoj meri logički povezuje činjenice i pojmove i isključivo uz podršku nastavnika izvodi zaključke koji se zasnivaju na podacima
  • ponekad je samostalan u rešavanju problema i u nedovoljnoj meri kritički rasuđuje
  • pokazuje manji stepen aktivnosti i angažovanja.

 

Ocenu nedovoljan (1) dobija učenik koji:

  • nije stekao znanje ni na znanja nivou prepoznavanja i ne pokazuje sposobnost reprodukcije i primene
  • ne izvodi zaključke koji se zasnivaju na podacima
  • kritički ne rasuđuje
  • ne pokazuje interesovanje za učešće u aktivnostima niti angažovanje

 

Iako je zaključna ocena brojčana, ona treba da bude izvedena na osnovu formativne i sumativne evaluacije učenika tokom školske godine. 

Računanje proseka ocena

Prosek ocena se računa tako što se sve ocene iz nastavnog predmeta saberu i zatim podele sa brojem ocena.

 

Primer 

Pretpostavimo da učenik ima ukupno pet ocena iz matematike, i to: 5, 4, 3, 5, 4.

Korak 1

Prvo, sabiramo sve ocene: 5+4+3+5+4=21  

Korak 2

Zatim, delimo zbir ocena sa brojem ocena: 

21/5 ​=4.2

Dakle, prosek ocena ovog učenika je 4.2 

Za kraj

Iako većina učenika, pa i roditelja, teži što boljem proseku, istina je da učenike treba motivisati i ohrabriti da ne posmatraju ocenu kao krajnji cilj, već da procenjuju svoj uspeh na osnovu znanja i sposobnosti koje su razvili. 

Ocena jeste važan deo procesa obrazovanja, ali umesto motiva treba da služi kao orijentir koji nam ukazuje šta znamo, a šta možemo da popravimo. 

Podeli post

Prijavi se na mejling listu

Ako ti se svideo upravo pročitani tekst i smatraš da ti je bio od koristi, prijavi se na našu mejling listu i jednom mesečno u tvoj inboks će stizati slični korisni tekstovi.

Gimnazija Tvrđava Logo Royal

Sa jasnim fokusom na razvijanje znanja i veština za 21. vek, gimnazija Tvrđava predstavlja najbolji izbor za školovanje i usavršavanje.

Sadržaj

Pošaljite nam poruku

Rado ćemo se sresti sa Vama i porazgovarati o budućnosti Vašeg deteta.