Novi Pravilnik o ocenjivanju 2024: Šta se menja u srednjoškolskoj obrazovnoj praksi

novi pravilnik o ocenjivanju
Veoma je važno da svi učenici, roditelji i zaposleni u školi budu u toku sa izmenama zakona u obrazovanju. Učenici koji znaju kriterijume ocenjivanja moći će mnogo bolje da se pripreme za testove jer su svesni šta se od njih očekuje i na koji način će biti evaluirani. Praćenje izmena zakona neophodno je za nastavnike jer čini osnovu pravednog i doslednog ocenjivanja. Takođe, nastavnici moraju prilagoditi svoje metode podučavanja kako bi zadovoljili nove standarde i zahteve. I na kraju, roditelji koji su upoznati sa izmenama zakona obrazovanja mogu bolje podržati svoju decu u učenju. Od februara 2024. došlo je do promena u načinu ocenjivanja učenika osnovnih i srednjih škola. Propisane su nove obaveze koje se odnose na učenike, nastavnike, odeljenjske starešine i stručna veća škole, ali i novi načini testiranja i rasporeda pismenih provera. U tekstu pročitajte šta sve sadrži novi Pravilnik o ocenjivanju učenika srednjih škola.
Sadržaj

Više o Pravilniku

Novi Pravilnik o ocenjivanju stupio je na snagu 9. Februara 2024. godine kada je objavljen u “Sl. glasniku RS”, br. 10/2024.  Ovime je prestao da važi Pravilnik o ocenjivanju učenika u srednjem obrazovanju i vaspitanju („Službeni glasnik RS”, br. 82/15, 59/20 i 95/22).

Novi Pravilnik o ocenjivanju doneo je izmene u načinu, postupku i kriterijumima uspeha iz pojedinačinih predmeta i vladanja. Takođe, Pravilnikom su propisane izmene i u drugim pitanjima od značaja u ocenjivanju učenika srednjih škola, a odnose se  na obaveze i prava škole, nastavnika i učenika.  

Koje novine donosi novi Pravilnik o ocenjivanju 2024?

Sve novine imaju za cilj unapređenje obrazovnog sistema, odnosno bolje praćenje učenikovog napretka i postizanje objektivnijeg vrednovanja znanja. U nastavku ćemo spomenuti neke ključne izmene koje će uticati na učenike, nastavnike i roditelje, te pružiti uvid u to kako će se ocenjivanje sprovoditi u predstojećem periodu.

Način i postupak ocenjivanja

Novi pravilnik o ocenjivanju ističe da na početku svake školske godine nastavnik procenjuje stepen kompetencija učenika iz određene oblasti sa ciljem daljeg planiranja učenikovog razvoja, odnosno vrši inicijalno procenjivanje.

Rezultati inicijalnog procenjivanja ne ocenjuju se sumativno, već se učeniku daje povratna informacija o svom postignuću iz oblasti koja se evaluirala. 

Kada je reč o stručnom srednjem obrazovanju pored teorijskog ocenjivanja, vrši se i procena praktičnih veština i kompetencija učenika. Ovo uključuje procenu samostalnosti u izvođenju praktičnog rada, upotrebu instrumenata, materijala, alata i drugih sredstava, upotrebu stručne terminologije, primenu mera bezbednosti i zdravlja na radu prema sebi, drugima i okolini. Koriste se metode usmenog i pisanog ispitivanja, posmatranje procesa izrade radnog zadatka uz pomoć različitih instrumenata/protokola za posmatranja, ocenjuje se tačnost/ispravnost, brzina i preciznost izvođenja radnje.

Sledeća izmena  koju sadrži novi Pravilnik o ocenjivanju odnosi se na pismene provere koje traju duže od 15 minuta. Naime, raspored pisanih provera mora da bude objavljen na oglasnoj tabli ili sajtu škole i upisan u dnevnik rada četiri puta u toku školske godine prema godišnjem planu rada škole. Takođe, prema ovom rasporedu učenici mogu imati samo jednu proveru dnevno, odnosno tri nedeljno. 

Raspored utvrđuje odeljensko veće na preporuku pedagoškog kolegijuma. Svakako, na predlog nastavnika moguće je menjati ovaj raspored uz saglasnost odeljenskog veća. 

Nastavnik je u obavezi da učenike upozna sa sadržajem koji će se proveravati. 

Učenika koji redovno pohađa nastavu, a nema dovoljan broj ocena u polugodištu, nastavnik je dužan da oceni na času dopunske nastave.

Obaveštavanje roditelja

Još jedna izmena koju sadrži novi Pravilnik o ocenjivanju odnosi se na komunikaciju sa roditeljima u vezi sa evaluacijom učenika. 

Škola je dužna da najmanje jednom u toku polugodišta na sednicama odeljenskih veća vrši procenu sumativnog ocenjivanja i da o rezultatima obavesti roditelja ili staratelja učenika. 

Takođe, škola je u obavezi da napravi plan ocenjivanja, te da i roditelje i učenike upozna sa tim planom. 

Prilikom ocenjivanja, učenik kao i roditelj ima pravo na uvid u rad učenika, odnosno obrazloženje ocene. 

Ocenjivanje učenika koji je odsustovao sa nastave

Za učenika koji je opravdano odsutan sa nastave duže od petnaest dana u kontinuitetu, škola je dužna da napravi prilagođen plan ocenjivanja i da o njemu obavesti i dete i roditelje, propisuje novi Pravilnik o ocenjivanju 2024.

Ukoliko učenik zbog odsustva sa nastave nije ocenjen iz jednog ili više predmeta na kraju prvog polugodišta ne utvrđuje se opšti uspeh. Ako je učenik imao ocene u prvom polugodištu, ali ne i drugom, škola pre nego što pošalje učenika na polaganje razrednog ispita, treba da mu omogući ocenjivanje u skladu sa posebnim zakonom u cilju najboljeg interesa učenika. 

Učeniku koji neopravdano izostaje sa nastave utvrđuje se smanjena ocena iz vladanja ukoliko nakon obaveštavanja roditelja i pojačanih vaspitnih mera nije došlo do poboljšanja. Jedinicu iz vladanja dobija učenik koji je neopravdano izostao sa nastave najviše dvadeset i pet časova. 

Škola je dužna da sve evidentirane izostanke učenika utvrdi kao opravdane ili neopravdane najkasnije u roku od osam dana nakon što se učenik vratio na nastavu. 

Predmet i vrsta ocenjivanja

Kao što je već pomenuto učenici se ocenjuju formativno i sumativno. Sumativno ocenjivanje predstavlja vrednovanje postignuća učenika kroz brojčane ocene, dok formativno podrazumeva plansko prikupljanje podataka o napredovanju učenika i treba da sadrži povratnu informaciju nastavniku za dalje kreiranje pocesa učenja, kao i preporuke učeniku za unapređenje rada. 

Zaključna ocena učenika treba da bude spoj sumativnog i formativnog ocenjivanja. 

Sve ovo beleži se u pedagoškoj dokumentaciji učenika, koja može biti elektronska i/ili pisana i sadrži: 

  • lične podatke o učeniku i njegovim individualnim osobinama koja su od značaja za postignuća
  • podatke o proveri postignuća
  • angažovanju učenika i napredovanju
  • datim preporukama
  • ponašanju učenika 
  • i druge podatke od značaja za rad sa učenikom i njegovo napredovanje.

Novi Pravilnik o ocenjivanju: Za kraj

Iako ove promene nisu velike, verujemo da će njihova implementacija doprineti kvalitetnijem i transparentnijem procesu vrednovanja rezultata učenika. Ne treba zaboraviti da je jednako važno unapređivati sam proces izgradnje znanja, te raditi na modernizaciji i usavršavanju nastave kako bi se obezbedili najbolji uslovi za razvoj učeničkih kompetencija. 

Gimnazija Tvrđava je srednja škola koja ne samo da poštuje i redovno prati izmene zakona o ocenjivanju, već teži da informiše učenike, roditelje i nastavnike o tim promenama kako bi svi znali šta da očekuju. Pored toga, nastavnici Tvrđave teže da kod učenika i roditelja razviju odgovoran odnos prema obrazovanju, tako da deca ne budu usmerena na krajnje ocene već na proces učenja i razvoja.



Podeli post

Prijavi se na mejling listu

Ako ti se svideo upravo pročitani tekst i smatraš da ti je bio od koristi, prijavi se na našu mejling listu i jednom mesečno u tvoj inboks će stizati slični korisni tekstovi.

Gimnazija Tvrđava Logo Royal

Sa jasnim fokusom na razvijanje znanja i veština za 21. vek, gimnazija Tvrđava predstavlja najbolji izbor za školovanje i usavršavanje.

Sadržaj

Pošaljite nam poruku

Rado ćemo se sresti sa Vama i porazgovarati o budućnosti Vašeg deteta.