E-učionica kao inovativni oblik obrazovanja - Karakteristike
E-učionica u Pedagoškom leksikonu definiše se kao posebna vrsta učionice opremljene audio-vizuelnim nastavnim sredstvima koja su međusobno povezana i čine jednu funkcionalnu celinu. To je sistem koji omogućava stalnu dvostranu komunikaciju između učenika i nastavnika, kao i dobijanje stalne povratne informacije o kvalitetu odgovora, tj. učenja.
E-učionica na jedinstven način kombinuje karakteristike e-obrazovanja i obrazovanja na daljinu. Kao nastavno okruženje koje je kreirano na mreži World Wide Web, e-učionica ne samo da predstavlja sjajan način za prezentovanje informacija učenicima već omogućava samostalno istraživanje, jednostavnu komunikaciju, evaluaciju i upravljanje procesom učenja uopšte.
E-učionica je zapravo interaktivan prostor u kome učenici i nastavnici mogu lako da komuniciraju i rade kao tim. Na osnovu svega navedenog možemo zaključiti da su osnovne karakteristike e-učionice sledeće:
- Digitalizovano okruženje sa kompjuterskom opremom i audio-vizuelnim nastavnim sredstvima
- Podstiče stalnu interakciju između nastavnika i učenika
- Uključuje primenu digitalnih nastavnih materijala
- Podržava nastavu na daljinu
- Sve informacije su dostupne online
- Personalizovan pristup učenju
Kako su svi materijali uvek dostupni učenicima, e-učionica prevazilazi ograničenja fizičkog prostora, obezbeđujući inovativnost, fleksibilnost i beskonačne obrazovne mogućnosti.
E-učenje u srednjoškolskoj nastavnoj praksi
E-učenje u srednjim školama u našoj zemlji primenjuje se uglavnom kao dopuna tradicionalnom obrazovanju. Moderne srednje škole koriste inovativna obrazovna sredstva u nastavi kako bi poboljšale kvalitet učenja i poučavanja. U e-učionici srednjoškolci uz pažljivo vođstvo nastavnika koriste virtuelni prostor i savremena tehnološka sredstva da steknu znanja na zanimljiviji i potpuniji način koji podstiče istraživačko i aktivno učenje.
E-učionica u modernom srednjoškolskom obrazovanju deo je pametne učionice u kojoj se mogu naći multimedijalni projektori, touch screen monitori, pametne table, laptop računari, tableti, kamere visoke rezolucije, lajv strim predavanja, blu-ray plejeri, 3D štampači, 3D naočare i drugo. Pored toga što pripremaju učenike za rad na tržištu budućnosti, srednje škole koje primenjuju ova savremena obrazovna sredstva značajno doprinose motivaciji i interesovanju učenika za sadržaje koji se uče.
Najznačajniji doprinos e-učenja srednjoškolskoj nastavnoj praksi ogleda se u:
- Fleksibilnosti koju omogućavaju savremene informaciono-komunikacione tehnologije
- Digitalnom pristupu sadržajima koji prevazilazi prostorna i vremenska ograničenja
Fleksibilnost se ogleda u mogućnosti da se sadržaji personalizuju, odnosno prilagođavaju obrazovnim potrebama i mogućnostima svakog učenika. Primena savremenih tehnologija omogućava nastavniku da prati postignuće svakog pojedinačnog učenika, te da mu obezbedi sadržaje koji odgovaraju njegovom predznanju i tempu učenja.
Uz pažljivo planiranje i primenu informaciono-komunikacionih tehnologija nastavnik može transformisati učionicu za potrebe različitih zadataka i ciljeva učenja (individualno učenje, rad u malim grupama, rad u većim grupama, debate…). Korišćenje elektronskih sadržaja, obrazovnog softvera i digitalnih tabli u pametnoj učionici čini prostor za učenje prilagodljivim potrebama srednjoškolaca.
Digitalni pristup sadržajima je jedan od najvećih benefita e-učenja.Čak i ako je reč o e-učenju kao dopuni tradicionalnog poučavanja, učenici imaju pristup lekcijama u e-učionici koliko god puta žele i gde god da se nalaze. Na taj način, lako se mogu podsetiti o čemu se govorilo na času, jer na samo klik od njih nalaze se prezentacije nastavnika, e-knjige ili zajednički projekti sa časa. Takođe, nastavnici jednostavno mogu ažurirati sadržaje i obezbediti dodatne izvore informacija učenicima u svakom trenutku. Neka istraživanja pokazuju da je učenje putem online lekcija do 60% brže u odnosu na tradicionalno, zahvaljujući dostupnosti sadržaja.
Jedna od srednjih škola u Novom Sadu na čijem primeru možemo videti kako izgleda pametna i e-učionica u srednjoškolskoj nastavnoj praksi je gimnazija Tvrđava. Ova škola svoje metode, tehnike i oblike rada bazira na filozofiji savremenog obrazovanja. Učionice gimnazije Tvrđava opremljene su modernim tehnologijama koje podstiču kreativnost, socijalnu interakciju i aktivno usvajanje znanja. Svaki učenik prilikom upisa dobija vlastiti laptop koji mu omogućava da prati nastavu i aktivno učestvuje u predavanju.
Uz stručno vođstvo nastavnika učenici koriste različite obrazovne softvere, multimedije, obrazovne prezentacije i elektronske materijale koji pospešuju njihovo učenje i razvoj. Primer jedne takve obrazovne platforme je Virtuelna učionica koja nudi deci zanimljiva video i tekstualna objašnjenja, kao i interaktivne vežbe sa odgovorima. Posebno je zanimljiva mogućnost praćenja vlastitog napretka kroz osvajanje titula i bedževa, kao i rang listu za svaku urađenu vežbu. Takođe, zahvaljujući platformi Knjiga priča, učenici Tvrđave svoje lektire iz srpskog jezika mogu slušati na putu od kuće do škole, dok sede u prevozu ili treniraju.
Više o obrazovnim softverima i alatima koji se koriste u gimnaziji Tvrđava pročitajte u tekstovima Top 5 alata za interaktivnu nastavu i Kako u praksi izgleda zanimljiv i interaktivan čas.
Tipovi sadržaja u e-učionici
Koji tipovi sadržaja će se naći u e-učionici zavisi od ciljeva konkretnog časa i obrazovnih potreba svakog učenika. Kako se učenici razlikuju prema stilu učenja, nastavnik treba da primenjuje što raznovrsnije sadržaje u e-učionici da bi svakom učeniku pružio jednake mogućnosti za napredak. Najčešći tipovi sadržaja su:
- Audio i video predavanja
- Knjige, priručnici i uputstva
- Testovi i drugi oblici provere znanja
- Interaktivne edukativne igre
Upravljanje e-učionicom u srednjoškolskoj nastavnoj praksi
Uspeh učenja i poučavanja u e-učionici umnogome zavisi od kompetencija nastavnika. Za razliku od uloge nastavnika u tradicionalnoj školi koja se svodila na “prenošenje” znanja na učenike, u e-učionici nastavnik je ravnopravan partner koji vodi učenike kroz proces izgradnje znanja i veština. Da bi e-učenje ostvarilo svoje potencijale mora biti pažljivo organizovano i vođeno ka unapred određenom cilju. Zbog toga je potrebno posebnu pažnju posvetiti obuci nastavnika za upravljanje e-učionicom (Classroom management) i upoznavanje sa savremenim obrazovnim softverima i programima.
Nastavnik koji uspešno upravlja e-učionicom:
- poznaje programe za upravljanje e-učionicom
- ističe ciljeve časa i jasno komunicira sa učenicima
- podstiče angažovanje učenika primenom odgovarajućih tehnika
- poznaje savremene obrazovne tehnologije i zna kada i kako da ih primenjuje
- prati postignuće svakog pojedinačnog učenika
- ekspert je u svojoj oblasti
- daje blagovremen i jasan feedback
Za kraj
Možemo zaključiti da savremena tehnologija značajno utiče na način učenja i poučavanja u srednjim školama, a efekti njene primene zavise od stručnosti nastavnika i tehničke opremljenosti škole. E-učionica se u školama u Srbiji primenjuje kao dopuna drugim oblicima obrazovanja (kombinovano obrazovanje) ili kao deo pametne učionice u modernim privatnim školama.
Zahvaljujući upotrebi savremenog obrazovnog softvera i multimedije, pametne učionice gimnazije Tvrđava omogućavaju adaptivno učenje, te svaki učenik ostvaruje obrazovne ciljeve na način koji najviše odgovara njegovoj ličnosti.