Šta podrazumeva interakcija na času
Zanimljiv i interaktivan čas je onaj koji podstiče decu da se uključe u nastavu, a interakcija u tom smislu predstavlja interpersonalni odnos između učenika i nastavnika, kao i učenika međusobno.
Zanimljiv i interaktivan čas insistira na „prenošenju akcije“ sa nastavnika na učenike, koji se uključuju u proces sticanja znanja, zajednički uče i ostvaruju ciljeve učenja, kroz obradu i primenu naučenih nastavnih sadržaja. Zanimljiv i interaktivan čas pozitivno utiče na podizanje nivoa motivacije u odjeljenju, na razvoj saradnje kod dece i podstiče odgovornost učenika za učenje.
Dok u tradicionalnoj nastavi učenici jedva čekaju da zvoni, na interaktivnom času oni su zauzeti onime što se dešava u tih 45 minuta, te preduzimaju zajedničke akcije, razmenjuju mišljenja, uključuju se u debate i koriste raznovrsne izvore znanja.
Prema novijim definicijama, interaktivno učenje obuhvata i primenu tehnologije na času. Pa se određuje i kao dvosmerna komunikacija između učenika i nastavnika, i učenika međusobno, u kojoj uz primenu tehnologija nastavnik ostvaruje proces poučavanja, a učenik proces učenja.
Zašto je važno da čas bude zanimljiv
Zanimljiv i interaktivan čas podstiče učenike da dolaze na nastavu, da budu fokusirani na temu i da uče. Neki od benefita ovakvog časa za decu su:
- Sticanje trajnih i primenljvih znanja
- Motivacija za učenje i učešće u nastavi
- Razvoj kritičkog mišljenja i kreativnosti
- Razvoj veština komunikacije
- Sticanje samopouzdanja i samostalnost
- Razvoj saradničkih i prijateljskih odnosa u odeljenju
- Buđenje interesovanja i radoznalosti
Obrazovne tehnologije potrebne da se organizuje zanimljiv i interaktivan čas
Da bi se unapredio proces nastave i učenja koriste se različite obrazovne tehnologije, koje omogućavaju nastavnicima da organizuju zanimljiv i interaktivan čas. To su uglavnom didaktički mediji koji su zasnovani na kompjuterskim tehnologijama i koriste se za realizaciju nastavnog časa. Obrazovne tehnologije potrebne za organizaciju interaktinog časa su:
Obrazovni softver
Obrazovni softver podrazumeva sklup obrazovnih sadržaja u vidu prezentacija, video-materijala, animacija, različitih radnih materijala za samoprocenu i vrednovanje znanja kao što su kvizovi.
Postoje različiti obrazovni softveri, kao što su oni za vežbanje čiji je cilj utvrđivanje gradiva, vodiči koji pojašnjavaju i proširuju naučeno gradivo, obrazovne igre (gejmifikacija) koje koriste igru kao alat za učenje i mnogi drugi.
Primer obrazovnog softvera, odnosno eLearning platforme je Virtuelna učionica koja nudi deci zanimljiva video i tekstualna objašnjenja, kao i interaktivne vežbe sa odgovorima. Ova interaktivna platforma za učenje može da se koristi i na času, ali i samostalno. Posebno je zanimljiva mogučnost praćenja vlastitog napretka kroz osvajanje titula i bedževa, kao i rang listu za svaku urađenu vežbu.
Još neki alati za učenje koji podstiču aktivnost i međusobnu interakciju svih učesnika obrazovnog procesa su:
- Kahoot
- Quizizz
- Socrative
- ClassCraft
- WordWall
Više o ovim alatima i kako ih možete koristiti da biste realizovali zanimljiv i interaktivan čas pročitajte u tekstu Top 5 alata za interaktivnu nastavu.
Multimedija
Multimedija u obrazovanju predstavlja kombinaciju teksta, grafike, animacije, zvuka i videa u nastavni proces. Prema tome, multimedijalne tehnologije odnose se na razvoj i korišćenje različitih tehnologija kako bi se poboljšala „vizuelizacija sadržaja“ i interakcija između svih aktera na jednom času. Primer multimedije su, filmovi, interaktivne enciklopedije, emisije, prezentacije i sl.
Elektronski nastavni materijali
Elektronski nastavni materijali su sadržaji za učenje i poučavanje koji su dostupni na internetu ili nekom elektronskom mediju. Upotreba elektronskih nastavnih materijala zahteva aktivnost učenika i može uključivati i učenje putem istraživanja. U elektronske nastavne materijale ubrajamo interaktivne multimedijalne plakate, digitalne stripove, veb prezentacije i priručnike, interaktivne animacije i online testove za proveru znanja.
Obrazovne prezentacije
Obrazovne prezentacije koriste tekst, slike, jednostavne animacije i zvuk sa ciljem da privuku pažnju učenika. Nastavnici mogu pripremati prezentacije za svaki čas kako bi uštedeli vreme za pisanje na tabli i omogućili učenicima da kroz primere vide sve o čemu se govori. Prezentacije su zapravo “slide show” u koji je moguće ubacivati sliku, video i zvuk. Najjednostavniji alat za izradu prezentacija je Microsoft PowerPoint, dok su savremenije verzije Prezi, in3Dgallery, GoAnimate i druge. Prezentacije se mogu izrađivati u cloudu, što zapravo znači da im nastavnik može pristupiti bilo gde, sa bilo kog uređaja ako ima internet konekciju.
Uloga nastavnika u organizaciji zanimljivog i interaktivnog časa
Organizacija interaktivnog i zanimljvog časa traži nastavnika koji je spreman da napusti tradicionalne oblike poučavanja i okrene tehnologiju u svoju korist u učionici. Umesto oduzimanja telefona deci, nastavnik treba pametne uređaje da upotrebi u realizaciji interaktivnog časa.
Organizacija ovakvog časa podrazumeva da nastavnik posveti dovoljno vremena pripremi, da tačno zna šta je cilj i koje aktivnosti i alate treba da koristi da bi ga ostvario. Ovo zahteva dobro poznavanje savremenih obrazovnih tehnologija, teme koja se obrađuje, kreativnost i ljubav prema svom poslu.
Prema tome, da bi nastavnik uspeo u realizaciji zanimljivog i interaktivnog časa potrebno je da:
- Bude ekspert u svojoj oblasti
- Poznaje innovativne oblike poučavanja i savremene obrazovne tehnologije
- Bude radoznao i istraživač
- Osmišljava aktivnosti koje podstiču motivaciju i uključivanje dece u proces učenja
- Priprema se za čas
- Otvoren je za inicijativu učenika
- Razvija partnerski odnos sa decom
- Kritički procenjuje i samoevaluira svoj rad
- Permanentno se stručno usavršava
Zanimljiv i interaktivan čas u gimnaziji Tvrđava
Gimnazija Tvrđava je moderna privatna srednja škola, čiji je direktor i jedan od osnivača Dragan Kovačević, autor poznatog youtube kanala i platforme za e-učenje Virtuelna učionica. Pored toga, Dragan je nastavnik engleskog jezika i vlasnik IT firme Zequester, specijalizovane za izradu internet platformi za učenje na daljinu i interaktivnih edukativnih sadržaja koja omogućava implementaciju najsavremenije tehnologije u nastavi.
Da bi učenici Tvrđave dobili primenljiva i trajna znanja, učionice škole opremljene su najsavremenijim multimedijalnim, audio i video nastavnim sredstvima. Tehnologija je obavezan deo interaktivno organizovanog časa, te svaki učenik dobija najnoviji laptop koji mu omogućava da učestvuje u predavanjima, edukativnim igricama, kvizovima i testovima.
Svaki čas u Tvrđavi je zanimljiv, zahvaljujući interaktivnoj tabli, različitim obrazovnim softverima, kreativnom i kompetentnom nastavnom kadru. Čas u gimnaziji Tvrđava obično počinje zanimljivom prezentacijom nastavnika koja za cilj ima da upozna učenike sa temom, kao i da ih zainteresuje i motiviše da se uključe u proces otkrivanja. Koristeći različite obrazovne tehnologije nastavnik postavlja izazove i daje istraživačke zadatke, na koje učenici treba da odgovore kroz primenu određenih alata i elektronskih materijala, samostalno ili u grupi.
Za proveru znanja koriste se alati kao što je Quizizz, koji omogućava interakciju u učionici kroz veliki broj kvizova, anketa i lekcija, kojima učenici pristupaju sa svojih uređaja kroz pažljivo vođstvo nastavnika.
Svaki nastavnik gimnazije Tvrđava vrlo dobro poznaje savremena nastavna sredstva i metode i tačno zna na koji način da podstakne aktivnost učenika na času.
Saznajte više o uslovima upisa u gimnaziju Tvrđava.