Angažovanje profesionalnih službi obezbeđenja
Bezbednost dece u školi u velikoj meri može se unaprediti kroz konstantan monitoring od strane stručnih lica. Za razliku od nastavnika, koji imaju brojne aktivnosti u toku dana, profesionalni školski čuvari kontinuirano prate aktivnosti u školskom prostoru, uočavaju neobične situacije ili zadržavanje nepoznatih lica i prate njihovu komunikaciju sa decom.Prisustvo profesionalnih službi obezbeđenja omogućava i pravovremeno reagovanje u slučaju da dođe do bilo kakvog incidenta u školi.
Instalacija nadzornih kamera i bezbednosnih sistema
Brojni tehnički uređaji mogu doprineti unapređenju bezbednosti dece u školi. Unutrašnje i spoljašnje kamere omogućavaju praćenje aktivnosti u školi, daju jasan pregled ulaza u ustanovu i školsko dvorište, te mogu pomoći u proceni bilo kakvog sumnjivog ponašanja. Vraćanjem kamera vrlo lako se mogu utvrditi sva odstupanja, zbog čega značajno doprinose sprečavanju bilo incidenata u školskoj sredini.
Pored kamera, svaka škola bi trebalo da ima protivpožarni sistem za ranu dojavu i gašenje požara. Ovi sistemi u velikoj meri predupređuju potencijalne rizike i poboljšavaju bezbednosni pristup.
Ograničavanje ulaza u školsku zgradu
Glavni ulaz škole trebalo bi osigurati zabranom ulaska za sve osim učenika, zaposlenih i posetilaca škole. Ostali ulazi trebalo bi da budu zaključani kako bi se sprečio neovlašćen ulazak u školsku zgradu. Ukoliko prozori u školi nisu mehanički obezbeđeni ili ako postoje mesta koja nisu pokrivena kamerama, čuvari škole bi trebalo svakodnevno da ih proveravaju, naročito u jutarnjim časovima pre dolaska dece i nastavnika i uveče kada se završi druga smena.
Takođe, neretko se dešava da deca tokom velikog odmora zovu vršnjake iz drugih škola da ih posete. Ukoliko ovakve posete nisu organizovane i dogovorene sa dežurnim nastavnikom i razrednim starešinom, ne bi trebalo da se dozvoljavaju. Naravno, školski čuvar bi trebalo da identifikuje i tangled svaku nepoznatu osobu koja ulazi u školu, bez obzira da li je deca uvode ili ne.
Vođenje i praćenje evidencije posetilaca škole
Već smo pomenuli da svaka osoba koja ulazi u školsku zgradu treba da bude identifikovana i upisana u dnevnik evidencije. Podaci koje treba uneti su informacije iz lične kartke, kao i razlog posete školi. U mnogim školama učenici imaju dežurstva, te oni identifikuju sve one koji ulaze u školu u toku dana.
Međutim, da ne bi bilo propusta i da bi se izbegli svi rizici preporučuje se da ovo obavlja školsko obezbeđenje. Čuvari škole su u stanju da prepoznaju sumnjive okolnosti i lica koja šetaju kroz školske objekate i u svakom trenutku mogu preduzeti adekvatne mere da ih udalje iz škole, za razliku od dežurnih učenika.
Definisanje planova i protokola za vanredne situacije
Svaka obrazovna ustanova trebalo bi da ima jasno definisane protokole kako se ko ponaša u vanrednim situacijama. Ovi planovi i protokoli uključuju različite aktivnosti poput komunikacije, evakuacije, zaključavanja i sl. Jednom napravljeni planovi i protokoli moraju se redovno ažurirati kako bi se povećala njihova efikasnost.
Pored definisanja planova i protokola za vanredne situacije, izuzetno je važno upoznati učenike i zaposlene šta se od njih očekuje u ovakvim stuacijama. To znači da bi timovi zaduženi za bezbednost učenika u školi trebalo da održe kratke obuke za učenike i zaposlene o ponašanju u slučaju vanrednih situacija.
Nadgledanje zajedničkih prostorija
Pomenuli smo da bi na listi prioriteta svake škole trebalo da bude instaliranje video nadzora. Međutim, i pored toga trebalo bi fizički, redovno nadgledati zajedničke prostorije u kojima deca borave. Na primer, to su školska trpezarija, dvorište, chill zona, hodnici, igrališta i sl. Razredni starešina bi još tokom prvog ČOS-a trebalo da upozna učenike sa pravilima ponašanja koja se očekuju u zajedničkim prostorijama.
Pravila ponašanja u školi
U cilju očuvanja mira, školske imovine i bezbednosti učenika i nastavnika, svaka škola treba da ima “kućni red”, odnosno jasno definisana pravila ponašanja koja važe za sve.
Svaka škola može definisati pravila ponašanja koja smtra značajni i vrednim, ali postoje neke opšte smernice na kojima se insistira u svakoj ustanovi. Ovde ćemo pomenuti neka od pravila koja su važna u kontekstu održavanja bezbednosti dece u školi.
- Ukoliko učenik ima problem odnosima sa drugim učenicima, zaposlenima ili roditeljima drugih učenika, obraća se svom odeljenjskom starešini, dežurnom nastavniku ili drugom zaposlenom u školi. Bilo koji oblik izazivanja nasilja, vređenja ili učestvovanja u tučama je strogo zabranjen.
- U školi je zabranjeno nasilje (fizičko, psihičko i socijalno nasilje). Ni na koji način se ne sme ugrožavati i omalovažavati dostojanstvo ličnosti učenika, zaposlenih i roditelja učenika.
- Ukoliko pomoćno osoblje u školi uvidi da je došlo do narušavanja reda ili bezbednosti u školi, istog momenta obaveštavaju dežurnog nastavnika, direktora, ili obezbešenje.
- U školi je zabranjeno ometanje nastavnog procesa, kao i stvaranje buke i nereda u školskom prostoru.
- Za vreme trajanja nastave i vannastavnih aktivnosti, učenici borave u školskom prostoru i dvorištu. Nije dozvoljeno samovoljno napuštanje objekta i dvorišta škole.
- Nepridržavanje kućnog reda podleže disciplinskoj odgovornosti.
- Zaposleni, roditelji i drugi posetioci škole, dužni da se pridržavaju zabrane pušenja u školskoj zgradi.
Savetovanje i podrška učenicima
Nastavnici i stručni timovi škole (pedagog i psiholog) treba da pružaju učenicima kontinuiranu podršku u vidu indiviudalnog i grupnog savetovanja i radionica. Deca treba da se podstiču da otvoreno razgovaraju, iznose svoje brige i probleme, što značajno doprinosi izgradnju zdravije školske sredine i prevencije vršnjačkog nasilja. Na ovaj način, stručni saradnici stiču uvid o teškoćama sa kojima se deca suočavaju, imaju mogućnost da predvide i spreče situacije koje potencijalno ugrožavaju bezbednost učenika i istovremeno brinu o mentalnom zdravlju dece.
Saradnja sa društvenom zajednicom
U cilju unapređenja bezbednosti dece, škola bi trebalo da sarađuje sa roditeljima učenika, različitim organizacijama, Ministarstvom prosvete, nauke i tehnološkog razvoja i lokalnom zajednicom. Saradnja sa roditeljima odvija se kroz roditeljske sastanke, individualne razgovore i angažovanje roditelja u školskim aktivnostima.
Više o ovoj temi pročitajte u tekstu Saradnja roditelja i nastavnika kao faktor napretka deteta.
Mnoge lokalne zajednice i različite vladine i nevladine organizacije ulažu u unapređenje bezbednosti i uslova dece u školi, kroz investiranje u bezbednosne sisteme, kamere i druge mere koje doprinose sigurnom i zdravom razvoju.
Kako unaprediti bezbednost dece u školi - Za kraj
Jasno je da unapređenje bezbednosti dece u školi nije ni malo lak zadatak, te da zahteva dosta odgovornosti i finansijskog ulaganja. Međutim, ukoliko sagledamo rizike jasno je da je ovo prioritetan zadatak školske uprave. Pored svih navedenih mera, važno je graditi međusobno poverenje između učenika i stručnih timova škole, kao i podsticati učenike da se i sami uključe u održavanje školske bezbednosti.
Svesni smo činjenice da je zdrava i inspirativna sredina od presudnog značaja za kvalitet razvoja ličnosti. Zato pedagoški tim gimnazije Tvrđava kreira bezbednu i podsticajnu sredinu, u kojoj se neguje jedinstvo kulture lepog ponašanja, moralnog i akademskog kodeksa.
Gimnazija Tvrđava posebnu pažnju posvećuje bezbednosti dece, što je bio jedan od razloga zašto smo izabrali da školska zgrada bude na svima dobro poznatom mestu u centru Novog Sada. Naime, Tvrđava se nalazi na mestu stare Baletske škole u Jevrejskoj ulici. Pored fizičkog obezbeđenja škole, dežurnih nastavnika i sistema za nadzor, naši stručni timovi kontinuirano prate razvoj učenika i organizuju radionice o bezbednosti, što je značajna preventivna mera.