Šta je zapravo e-sport i po čemu se razlikuje od gejminga?
E-sport, skraćenica od elektronski sport, predstavlja takmičenje u video igrama na različitim nivoima i ligama, od lokalnih i regionalnih događaja do globalnih prvenstava. Igrači se uglavnom takmiče u timovima ili pojedinačno, a nagrade mogu biti u novcu, stipendijama, ili opremi.
Među najpoznatijim elektronski sportovima su FIFA, NBA 2K, League of Legends, Counter-Strike, Dota, Overwatch, Street Fighter, Fortnite, StarCraft i drugi.
Karijera u e-sportu obično kreće iz hobija. Zamislite da ste toliko zainteresovani za neku igricu, da danonoćno “vežbate” i na kraju je pretvorite u priliku za profesionalni razvoj. To je ono što razlikuje profesionalne e-sportiste od zaljubljenika u video igre. Igranje igrica u slobodnom vremenu je neformalno i može biti povremeno. Elektronski sport, sa druge strane, uključuje organizovane i takmičarske lige i turnire. To zahteva viši nivo veštine i organizacije.
Na primer, kao što igrači u košarkaškom timu vežbaju, e-sportisti su u obavezi da treniraju. Najbolji igrači na svetu često vežbaju satima svakog dana, a mnogi od njih imaju profesionalne ugovore i sponzore.
Danas se e-sportisti takmiče na turnirima sa nagradnim fondovima koji dosežu i milione dolara, što svedoči o tome kako se igre koje su nekada bile samo izvor zabave pretvraju u ozbiljnu profesiju. Sa druge strane, veliki je i broj onih koji interesovanje za neku igricu pokazuju kroz gledanje e-sporta i podržavanje određenih timova i igrača.
Popularnost u svetu i kod nas
Prema istraživanju koje je objavio Statista očekuje se da će do 2025. godine biti preko 318 miliona entuzijasta koji prate elektronski sport širom sveta, što je značajno povećanje u odnosu na 215 miliona u 2020. godini. Pored toga, predviđa se da će približno 322 miliona ljudi biti povremeni gledaoci e-sporta do 2025. godine.
Najverniji fanovi e-sporta su mladi od 17 godina pa naviše. Zbog čega e-sport privlači pažnju stručnjaka obrazovanja i vaspitanja. U mnogim zemljama, poput Sjedinjenih Američkih Država, Kine, Australije i Japana, sve je više srednjih škola koje uključuju predmete o e-sportovima u svoj nastavni plan. Takođe, fakulteti su počeli da nude specijalizovane programe za e-sport. Na primer, Univerzitet Stafordšir u Velikoj Britaniji je prvi među europskim univerzitetima koji je pokrenuo trogodišnji studijski program nazvan “Esports”
Mnoge australijske škole uključuju e-sport kao vannastavnu aktivnost kako bi odgovorile na povećano interesovanje dece. Štaviše, oko 50.000 učenika iz više od 300 australijskih škola učestvovalo je na Fuse Cupu, međunarodnom takmičenju u e-sportu za decu.
U našoj zemlji, elektronski sport nije prepoznat kao zvaničan sport, međutim ne možemo negirati činjenicu da je njegova popularnost u poslednjih nekoliko godina značajno porasla. U Srbiji je 2018. godine osnovana organizacija Serbian Games Association, koja aktivno radi na rastu i razvoju e-sporta u Srbiji. Prema podacima iz 2021. godine u Srbiji je bilo između 150.000 i 350.000 ljudi koji prate e-sport i na neki način aktivno učestvuju u njemu. Danas je ovaj broj daleko veći.
Kako e-sport utiče na razvoj
Ako uzmemo u obzir da je e-sport jedan od omiljenih oblika zabave mladih danas, ispitivanje uticaja ove aktivnosti na razvoj postaje od presudnog značaja. U Srbiji, elektronski sport se često smatra “pretnjom” pravilnom razvoju i glavnom distrakcijom današnje dece. Međutim, ova zabava se često pretvori u profesionalno opredeljenje i izvor uživanja, pa je zato važno da budemo svesni ne samo negativnih, već i pozitivnih aspekata koje ova aktivnost ima na razvoj.
Prednosti
Koncentracija
E-sport zahteva kontinuiran fokus, usmerenost na detalje i strategijsko razmišljanje. Od mladih u e-sportu se očekuje da imaju stalnu pažnju bez obzira na spoljašnje okolnosti, što neverovatno utiče na sposobnost praćenja objekata i koncentraciju. Istraživanja pokazuju da deca koja igraju video igre bar sat vremena dnevno imaju bolju koncentraciju od dece koja to ne rade.
Koordinacija oko-ruka i pobljšani refleksi
Iako deluje kao aktivnost koja ne zahteva trud, elektronski sport od igrača često traži od 300 do 400 preciznih pokreta u minuti. Te akcije zahtevaju od igrača da razviju superiorne veštine koordinacije ruku i očiju.
Disciplina
Ova kao i svaka aktivnost zahteva redovno vežbanje, timski rad i upornost kako bi se postigao uspeh. Na taj način pomaže mladima da razviju samodisciplinu i posvećenost svojim ciljevima.
Prilike za povezivanje sa vršnjacima širom sveta
Bavljenje e-sportom nudi sjajne mogućnosti za socijalizaciju i umrežavanje jer spaja decu sa vršnjacima sličnih interesovanja. Bilo da diskutuju o nekoj utakmici na mreži ili igraju za isti tim, ova zajednička aktivnost im daje priliku da izgrade prijateljstva i kontakte za ceo život. Istraživanja su pokazala da deca koja učestvuju u e-sportu formiraju bliže odnose sa vršnjacima i češće se uključuju u grupne aktivnosti kasnije u životu.
Samopouzdanje
Elektronski sport daje osećaj postignuća i ispunjenosti zbog pripadanja određenoj zajednici. Deca često maštaju o tome da budu uspešni sportisti i da se njihov trud i talenat ceni. Takmičenje na mreži im daje mogućnost da svakodnevno osvajaju turnire, napreduju i budu deo grupe, što pozitivno utiče na njihovo samopouzdanje.
Prilike za stipendije i vredne nagrade
Brojni fakulteti u svetu imaju svoje timove u e-sportu, te često nude stipendije uspešnim srednjoškolcima koji se bave e-sportom. To znači da pored vrednih nagrada, e-sport najuspešnijima može omogućiti besplatno obrazovanje na prestižnim fakultetima.
Ravnopravnost
Takmičenje u sportu na mreži pomaže svoj deci i mladima da budu prihvaćeni i da dožive uspeh, bez obzira na fizičke karakteristike ili druge faktore koji mogu biti prepreka u tradicionalnom sportu. Pored toga, e-sport doprinosi i rodnoj ravnopravnosti, jer žene i muškarci mogu igarti u istim timovima.
Nedostaci
Nedostatak fizičke aktivnosti
Igranje e-sportova podrazumeva dugotrajno sedenje za računarom, što nužno vodi manjku fizičke aktivnosti i potencijalnim problemima uslovljenim nedostatkom hodanja.
Smanjena face-to-face interakcija
I pored toga što e-sport zbližava mlade sa vršnjacima sličnih interesovanja na mreži, preterano igranje igrica dovodi do smanjene interakcije “uživo” sa prijateljima i porodicom, što nepovoljno deluje na socijalni i emocionalni razvoj.
Neredovna ishrana
Nije neuobičajeno da igrači sede na jednom mestu satima. Kao posledica toga, često
zaborave da jedu ili jednostavno uzmu nešto nezdravo na brzinu, tako da mogu odmah da se vrate igri.
Zdravstveni problemi
Kao posledica dugotrajnog sedenja za računarom i nedostatka fizičke aktivnosti kod dece se mogu javiti različiti zdravstveni problemi, kao što su glavobolja, problemi sa vidom, kičmom, zglobovima i dr.
Promene raspoloženja i nedostatak sna
Intenzivno učešće u e-sportu može dovesti do narušavanja rasporeda spavanja. Za razliku od tradicionalnog sporta koji deca treniraju u tačno definisano vreme u toku dana, dostupnost e-sporta briše vremenske granice, te mladi često “zaboravljaju” koliko je sati i menjaju noć za dan. Ovo ne samo da može negativno uticati na njihove ostale aktivnosti u toku dana, već često izaziva razdražljivost i promene raspoloženja.
Za kraj - Balans između e-sporta i zdravog načina života
Bilo da je dete profesionalni e-sportista ili mu je ovo samo oblik zabave, veoma je važno pronaći idealan balans između e-sporta i redovnog života. Da bi se minimizirali nedostaci preporučujemo:
- Pravljenje pauza
- Redovne fizičke treninge
- Uobročenost
- Dovoljno sna
Takođe, potrebno je da dete ima adekvatnu podršku porodice i škole u bavljenju e-sportom. Gimnazija Tvrđava, posvećuje posebnu pažnju edukaciji učenika, kako bi razvili svest o važnosti zdravog načina života bez obzira kojom aktivnošću da se bave, profesionalno ili rekreativno.