Obrazovne strategije koje podstiču angažovanje učenika

obrazovne strategije koje podstiču angažovanje
Savremena nastava u centar obrazovnog procesa stavlja učenika - odnosno, njegovu aktivnost u procesu učenja. Da bi se učenici angažovali, potrebno je ne samo koristiti moderna tehnološka rešenja, već se mora promeniti čitav pristup obrazovnom procesu. Inovativna nastava podrazumeva proaktivno uvođenje novih obrazovnih strategija i metoda u učionicu koje podstiču aktivnost učenika i samim tim, poboljšavaju njihove rezultate. Hajde da pogledamo koje to obrazovne strategije podstiču angažovanje učenika i kakva je uloga nastavnika u njihovoj primeni!
Sadržaj

Preokrenuta učionica

Obrazovne strategije koje podstiču angažovanje učenika su brojne, te njihova primena zavisi od samog nastavnika ili mogućnosti konkretne škole. 

Preokrenuta učionica (eng. the flipped classroom) je tehnika učenja koja podrazumeva da se predavanje nastavne jedinice odvija kod kuće, a domaći zadatak se obavlja u školi. Pitate se, kako?

Zahvaljujući audio i video materijalima koje su nastavnici osmislili i pripremili, deca samostalno kod kuće usvajaju gradivo. Ovo zahteva lično angažovanje, koncentraciju i samodisciplinu učenika. Preokrenuta učionica pruža odličan prostor za vršnjačku saradnju. Učenici mogu da se konsultuju da bi bolje razumeli nastavno gradivo, da rade grupne projekte i da se uključuju u debate. Centar preokrenute učionice nisu nastavnici, već učenici koji preuzimaju odgovornost za vlastito učenje. 

Naravno, zadatak nastavnika je da pruži učenicima smernice i bude partner u procesu učenja. Takođe, tokom rada na času, nastavnici treba da provere kako su učenici razumeli lekcije koje su učili sami, te da im pruži dodatna objašnjenja ukoliko je potrebno. 



Personalizovano učenje

Personalizovano učenje, kako i sama reč kaže podrazumeva prilagođavanje nastavnog procesa svakom učeniku. Umesto da biraju jedinstven metod ili strategiju za poučavanje celog razreda, nastavnici se prilagođavaju snagama svakog učenika kako bi im pomogli da savladaju nastavno gradivo. 

Naime, sva deca se razlikuju po stilu učenja, pa jedna obrazovna strategija i nastavna metoda neće biti jednako uspešna kod svih učenika. O stilovima učenja možete saznati više u tekstu Koji stil učenja odgovara vašoj ličnosti.

Personalizovano učenje pruža prilagođeno iskustvo učenja i metode koje su optimizovane za pojedinačne učenike. Bez obzira koji strategiju poučavanja da nastavnik primenjuje u učionici krajnji cilj je savladavanje predmeta ili ispunjavanje standarda za određen  razreda Dakle, personalizovane strategije učenja su zapravo različiti putevi kojima učenik vodi svako dete do istog mesta. 

U gimnaziji Tvrđava nastava se personalizuje kroz adaptivni model učenja. Prilikom kreiranja odeljenja i upisa učenika vodi se računa da svi učenici imaju približna predznanja i sposobnosti, ali se način poučavanja, predavanja i testiranja prilagođava svakom pojedinačnom detetu. 

To u praksi znači da se ista nastavna jedinica obrađuje različito prilagođavajući se ličnosti svakog učenika i njegovom stilu učenja. Ovo omogućava da svaki učenik ostvaruje postavljene obrazovne ciljeve svojim tempom, učeći na način koji mu najviše odgovara.

 

Projektna nastava

Projektna nastava ili učenje zasnovano na projektu je efikasna obrazovna startegija koja pomaže učenicima da upravljaju sopstvenim učenjem i podstiče radoznalost dece za učenje. U projektnoj vežbi, učenici identifikuju problem ili ga definišu sa nastavnikom, a zatim zajednički razvijaju rešenje. 

Učenje zasnovano na projektima oslanja se na razvoj ključnih skupova veština kao što su istraživanje, kritičko razmišljanje, rešavanje problema i timski rad. Najveći benefit projektne nastave je što učenici stiču praktična znanja, umesto učenja napamet. Kao i u slučaju preokrenute učionica, nastavnik dobijua ulogu vodiča, dok učenici preuzimaju odgovornost nad svojim učenjem.

Vršnjačko poučavanje

Objašnjavanje i poučavanje drugih učenicima pomaže da utvrde svoje znanje i ojačaju samopouzdanje. Kako svako dete ima oblast interesovanja, predmet ili temu koja mu posebno “ide od ruke” zar ne bi bilo sjajno da je predstavi drugima?

Zadatak nastavnika je da otkrije šta bi to svaki učenik mogao da “predaje” svojim vršnjacima i da svima omogući da se nađu u ulozi nastavnika. Učenici i sami mogu da izaberu oblast interesovanja u okviru nastavnog predmeta. Ukoliko je više učenika zainteresovano za jednu oblast, možete ih podstaći da je zajedno pripreme, čime se neguje timski duh i saradnja.  

Omogućite deci da samostalno istraže temu i naprave prezentaciju koju će predstaviti vršnjacima. Uz vršnjačko podučavanje, učenici razvijaju veštine i prezentovanja komunikacije, razdvajanja bitnog od nebitnog,  i samopouzdanje.

 

Praktična nastava

Iskustveno prolaženje kroz različite situacije, povezivanje teorijskih znanja sa svakodnevnim životnim okolnostima i razvoj praktičnih veština, zasigurno su imperativ savremenog obrazovanja. Učenici koji pored teorijske imaju i praktičnu nastavu, stiču trajnija i kvalitetnija znanja. Kako su u praktičnoj nastavi učenici direktno uključeni u određene projekte i aktivnosti, ova nastava obezbeđuje potpuno angažovanje učenika. 

Pored teorijskog znanja učenici gimnazije Tvrđava imaju obezbeđen praktičan rad u prestižnoj IT kompaniji – Vega IT. Cilj ove prakse nije samo da deca nauče da rade na stvarnim projektima i da svoje teorijsko znanje primene, već i da pre nego što završe srednju školu budu upućeni u najnovija softverska rešenja, načine rada i trendove u IT sektoru. 

Tokom prakse mladi imaju priliku da vide kako je to raditi u velikoj IT firmi sa preko 700 zaposlenih, kao i da se upoznaju sa modernim profesijama, što će im značajno olakšati izbor fakulteta i usmerenja po završetku srednje škole.  Kroz praktičan rad, saznaće šta tačno rade ljudi koji se bave traženim zanimanjima, kao što su softverski inženjeri, testeri i drugi koji rade u IT sektoru.

Problemski pristup učenju

Obrazovne strategije koje podstiču aktivnost učenika uglavnom se zasnivaju na problemskom pristupu nastavi. Naime, problemska nastava teži da kod dece razviju kritičko mišljenje i sposbnosti za snalaženje u različitim životnim situacijama. Zbog toga se najuspešnije nastavne prakse na svetu zasnivaju na problem solving metodi, koja kod učenika razvija samostalnost i sposobnost kreativnog rešavanja različitih vrsta problema.

Problemski pristup učenju zahteva visok stepen angažovanja učenika jer podrazumeva da se istovremeno upotrebljavaju kognitivne, kreativne, komunikacijske i timske sposobnosti. Obrazovne strategije koje uključuju problemski pristup istovremeno neguju samostalnost u radu, ali i sposobnosti rada u timu. Učenici tokom procesa rešavanja probleme razvijaju veštine kreativnog i kritičkog mišljenja, te su rezultati koji se postižu ovom tehnikom izuzetni. 

Primećeno je da deca koja su uključena u proces rešavanja problema u nastavi razgovaraju o tome i van učionice, što podstiče prijateljske odnose, saradnju, istraživački rad i razvija otvorenost prema saznavanju. 

 

Uloga nastavnika u savremenoj učionici

Uloga nastavnika u savremenoj školi se značajno menja u odnosu na tradicionalnu. Nastavnik koji primenjuje inovativne obrazovne strategije koje podstiču angažovanje učenika mora biti otvoren za nove ideje i demokratske odnose. Uloga nastavnika se ne ogleda u prenošenju znanja. Naprotiv, on je vodič i partner u procesu učenja. 

Zahvaljujći savremenim nastavnim sredstvima, rutinski deo nastavnikovog angažovanja na prenošenju znanja smanjuje se u korist kreativnog planiranja nastavnog proces. Prema tome, zadatak nastavnika je da stvara kreativnu i podsticajnu atmosferu na času, da bude zanimljiv i povezuje nastavne sadržaje sa svakodnevnim životom. Samo nastavnik koji koristi inovativne obrazovne strategije i pristupe, može da razume izazove vremena u kome deca žive i da im ponudi gradivo na način koji je njima najlakši i najefektivniji za učenje.

Obrazovne strategije koje podstiču angažovanje učenika - Za kraj

Dok je ranije primena inovativnih obrazovnih strategija bila samo odlika najhrabrijih nastavnika da motivišu svoje učenike, danas je to imperativ uspešnog obrazovanja. Veliki broj učenika u odeljenjima i tradicionalne metode poučavanja ne pripremaju mlade za život i rad u budućnosti. Zbog toga je zadatak svake obrazovne ustanove i nastavnika da implementiraju obrazovne strategije koje podstiču angažovanje učenika u svoju nastavnu praksu. Naravno, neće sve od ovih strategija odgovarati svakom nastavnom predmetu ili učeniku, te je bitno da se one prilagode kako bi se iskoristili njihovi benefiti za obrazovanje mladih. 

Podeli post

Prijavi se na mejling listu

Ako ti se svideo upravo pročitani tekst i smatraš da ti je bio od koristi, prijavi se na našu mejling listu i jednom mesečno u tvoj inboks će stizati slični korisni tekstovi.

Gimnazija Tvrđava Logo Royal

Sa jasnim fokusom na razvijanje znanja i veština za 21. vek, gimnazija Tvrđava predstavlja najbolji izbor za školovanje i usavršavanje.

Sadržaj

Pošaljite nam poruku

Rado ćemo se sresti sa Vama i porazgovarati o budućnosti Vašeg deteta.