Kako se određuje stidljivost i zašto se javlja kod srednjoškolaca?
Stidljivog srednjoškolca možete ohrabriti samo ukoliko dobro razumete sa čime se suočava. Američko udruženje psihologa (APA) definiše stidljivost kao sklonost da se osoba oseća nespretno, zabrinuto ili napeto tokom društvenih susreta, posebno sa nepoznatim ljudima.
Tokom perioda adolescencije tinejdžeri prolaze kroz mnoge fizičke, hormonske i emocionalne promene koje mogu uticati na samopouzdanje i osećaj sigurnosti u sebe. Ako na to dodamo i promenu školske sredine, neretko se dešava da dođe do povučenosti i stidljivosti.
Nadalje, u srednjoškolskom okruženju, postoji pritisak da se prilagode društvenim normama i očekivanjima svojih vršnjaka, što može izazvati osećaj nesigurnosti i stidljivosti kod tinejdžera koji se plaše negativnog mišljenja ili osude drugih. Zbog toga se neki tinejdžeri na početku srednje škole obično ne ističu mnogo, kako bi bili u “sigurnoj zoni” i izbegli potencijalna ismevanja i odbacivanja.
Ovakva tinejdžerska stidljivost često je sastavni deo izgradnje identiteta, te je uglavnom privremena i ne izaziva brigu. Takođe, važno je napomenuti da stidljivost nije nužno negativna osobina i da je umerena stidljivost normalna. Međutim, ako stidljivost uzrokuje značajne poteškoće u svakodnevnom životu tinejdžera i ometa njegov socijalni razvoj, važno je pružiti mu odgovarajuću podršku.
Strategije za podržavanje stidljivog srednjoškolca
Kako stidljivost može negativno uticati na socijalnu integraciju tinejdžera, sliku o sebi i izgradnju prijateljstva, veoma je važno da porodica i škola prepoznaju stidljivog srednjoškolca i pruže mu odgovarajuće strategije podrške. Veoma je važno da dete ne oseti pritisak odraslih da se uklopi. Naprotiv, pomoć odraslih sastoji se u razvoju osećaj sigurnosti i prihvaćenosti u društvenim situacijama, što detetu daje osnovu da bude ono što jeste i da kao takvo izgradi kvalitetne odnose sa vršnjacima.
Evo nekih koraka koje treba da preduzmete da biste ohrabrili stidljivog srednjoškolca:
Prihvatanje i razumevanje
Veoma je važno da tinejdžer ne stekne utisak da ga “napadate” zbog stidljivosti. Stidljivi srednjoškolac često oseća pritisak da se prilagodi i da bude “više društven” što dodatno produbljuje problem. Zato je važno da pažljivim pristupom pokažite tinejdžeru da može biti otvoren i iskren o svojim osećanjima i brigama. Kad se oseća shvaćenim, biće slobodniji da izrazi svoje strahove, nesigurnosti i izazove sa kojima se suočava.
Kada dete oseti da ga drugi prihvataju onakvim kakav jest, lakše će se otvoriti i poveriti drugima. To stvara temelj za dalju podršku i razvoj odnosa koji su važni za njegov rast i samopouzdanje.
Kreiranje pozitivne školske klime
Stvaranje inkluzivne i podržavajuće atmosfere u školi omogućava stidljivom srednjoškolcu da se oseća sigurno i prihvaćeno u svom okruženju. Kada je školska klima obeležena prijateljskim i podržavajućim odnosima među učenicima, srednjoškolac će se osećati manje anksiozno i imaće veću motivaciju da učestvuje u društvenim aktivnostima. Podrška nastavnika i osoblja škole igra važnu ulogu u adaptaciji učenika na novu školsku sredinu, te je na njima važan zadatak – stvaranje pozitivne atmosfere u kojoj će se svako dete osećati dobrodošlo, voljeno i poštovano.
Izgradnja poverenja i sigurnosti
Kroz pozitivnu komunikaciju sa učenicima nastavno osoblje srednje škole treba da izgradi odnos međusobnog poverenja i sigurnosti. Nastavnici treba da pokažu empatiju prema dečijim emocijama i iskustvima. Kada stidljivi učenici osete da ih razumete i da brinete o njima, osećaju se prihvaćeno i grade poverenje. Veoma je važno da sve što vam dete kaže ostane između vas, te da nađete najbolji način da mu pomognete. Ukoliko dete primeti da drugi ljudi znaju ono što vam je poverilo, izgubiće poverenje i zatvoriće se. Ne zaboravite da što se tinejdžer oseća sigurnije u okruženju u kome se nalazi, biće otvoreniji prema svojoj sredini.
Pohvale
Pohvala je izuzetno važno sredstvo u izgradnji samopouzdanja, a samim tim i idealan način da ohrabrite stidljivog učenika. Veoma je važno da vaša pohvala bude iskrena, specifična i usmerena na konkretne aktivnosti ili karakteristike deteta. Pohvalite ga za njegove individualne napore, postignuća ili pozitivne osobine. Pohvala treba da bude konkretna i jasno izražena, jer će samo na taj način pomoći stidljivom detetu da oseti da je primećeno, prihvaćeno i da je njegov doprinos važan.
Prepoznavanje i negovanje talenata stidljivog deteta
Stidljiva deca uglavnom se drže po strani i izbegavaju da se uključe u sekcije, grupne aktivnosti i diskusije. Zbog toga njihovi talenti često ostaju nezapaženi, te se ne podstiču i ne razvijaju. U državnim školama koje imaju veliki broj učenika u odeljenju nastavnik se najviše posvećuje deci koja se ističu, dok povučeni učenici neretko ostaju u senci.
U odeljenjima sa malim brojem učenika, nastavnik može da upozna, otkrije i neguje talente svakog deteta. Ako stidljivog učenika podstaknete da radi ono što voli, stvarate sigurnu sredinu koja mu pruža priliku za pripadnost i osećaj da pripada nečemu većem. Osećaj pripadnosti grupi sa istim ili sličnim interesovanjima može pomoći u smanjenju stidljivosti jer srednjoškolac nalazi podršku i prijateljstvo u grupi vršnjaka sa kojima ima nešto zajedničko.
Podsticanje samopuzdanja
Vera u sebe je izuzetno važna u prevazilaženju stidljivosti u novoj sredini. Da bi pomogao učeniku da razvije samopouzdanje nastavnik treba da mu daje redovnu povratnu informaciju o postignuću, sa fokusom na njegove kvalitete i snage. Nadalje, nastavnik treba da podstiče učenike da postave realne ciljeve, te da im pruži mogućnost da osete uspeh. Učenici koji uspeju da postignu svoje ciljeve, osećaju se samopouzdano, veruju u svoje sposobnosti i voljni su da ih pokažu drugima.
Više o ovoj temi pročitajte u tekstu Kako razviti samopouzdanje kod dece.
Razvoj veština javnog nastupa
Svi znamo da javno prezentovanje izaziva jaku tremu, nervozu i osećaj nelagodnosti. Međutim, upravo ova veština doprinosi povezivanju sa zajednicom kojoj se obraćate. Učenjem deteta kako da jasno i uverljivo izražava svoje ideje, da koristi telo i glas za prenošenje poruke, vremenom dovodi do oslobađanja od nelagode i razvoja samokontrole.
Kroz vežbanje, podršku i iskustvo javnog nastupa, srednjoškolac postaje samouvereniji, bolje se izražava i oseća se manje nelagodno u društvu. Pored toga, ove veštine će mu biti od neprocenjive vrednosti u mnogim aspektima života kasnije. Naravno, treba imati na umu da je ovo dugotrajan proces i da se dete ne sme osećati pritisnuto i prisiljeno da javno nastupa pred publikom, naročito ukoliko prethodno nije kreirana pozitivna i podržavajuća sredina.
Više o ovoj temi pročitajte u tekstu Zašto je razvoj veština javnog nastupa bitan za kasniji uspeh dece u životu.
Za kraj: Kako da ohrabrite stidljivog srednjoškolca
Adaptacija na srednju školu je proces koji zahteva vreme i podršku. Ukoliko je dete prirodno povučenije, dolazak u nepoznato okruženje može izazvati neprijatnost i izbegavanje. Međutim, veoma je važno da se u školi oseća prijatno, prihvaćeno i da ge ne požurujete da “postane društveno”. Imajte u vidu da je svako dete individua sa različitim potrebama, te će se neko osloboditi nakon dva dana, a neko nakon dva meseca. Zato se potrudite da svima date dovoljno prostora i vremena.
Zahvaljujući prijatnoj školskoj sredini kreiranoj po meri deteta i ljubaznom nastavnom osoblju, Privatna gimnazija Tvrđava predstavlja okruženje u kom će se svako dete osećati prijatno i dobrodošlo.