9 karaktersitika koje dele roditelji uspešne dece

roditelji uspešne dece
Ne postoji odgovoran roditelj koji barem jednom sebi nije postavio pitanja “gde grešim” ili “šta mogu da uradim bolje”. Već znamo da recept za vaspitanje ne postoji, te da svaki roditelj daje sve od sebe da njegovo dete bude dobar đak i da se jednog dana bavi poslom koji će mu obezbediti dobar život. Međutim, utvrđeno je da ipak postoje određene odlike koje su zajedničke gotovo svim roditeljima čija deca imaju izvanredno postignuće. U tekstu izdvajamo 9 karakteristika koje dele roditelji uspešne dece.
Sadržaj

1. Visoka očekivanja

Roditelji uspešne dece obično imaju visoka očekivanja koja jasno ističu. Naime, istraživanja pokazuju da deca čiji roditelji imaju visoka očekivanja imaju bolje ocene u školi i dostižu viši stepen obrazovanja od one dece čiji roditelji imaju relativno niska očekivanja. Ovde je prisutan i tzv. Pigmalion efekat koji znači da osoba može ostvarivati visoko postignuće samo zato što se to od nje očekuje.

Prema tome, deca koja su hvaljena, podstaknuta i usmerena ka postizanju vioskih ciljeva, zaista mogu postati uspešna i ostvariti očekivanja. Međutim, veoma je važno da roditelji budu pažljivi, te da imaju pre svega realna očekivanja od svoje dece. Niska ili previsoka očekivanja mogu negativno uticati na motivaciju i samopouzdanje, te kočiti decu da ostvare svoj pun potencijal. 

Ako želite da saznate više o tome kako da postavite razumna očekivanja da bi vaša deca izrasla u zdrave, odgovorne i uspešne ljude pročitajte i tekst Uticaj očekivanja roditelja na srednjoškolce

2. Zdravi odnosi sa drugim ljudima

Negovanje zdravih odnosa u porodici i okolini je od presudne važnosti za razvoj uspešnog deteta. Ukoliko uspeh ne svodimo samo na školsko postignuće, već ga posmatramo u širem kontekstu, jasno je da će deca koja rastu u pozitivnoj sredini i sama težiti da grade takve odnose. Deca uče po modelu, pa je način na koji se roditelji ophode prema drugim ljudima, važan faktor od kog zavisi kako će deca tretirati svoje prijatelje, komšije, nastavnike i kasnije partnere. 

Zdravi odnosi sa drugim ljudima podrazumevaju poštovanje različitosti, prihvatanje tuđeg mišljenja, spremnost za konstruktivnu kritiku i timski rad, kao i uspešno rešavanje konfliktnih situacija. Sve ovo su osobine od kojih zavisi uspeh na privatnom i poslovnom planu. 

3. Razvijene socijalne i emocionalne veštine

Roditelji uspešne dece od ranog uzrasta podstiču razvoj socijalnih i emocionalnih veština. Naime, ovu decu roditelji veoma rano puštaju u interakciju sa drugim ljudima omogućavajući im da steknu različita životna iskustva. Sposobnost dece da aktivno slušaju, razumeju druge ljude i adekvatno odgovore na određene situacije utiče na način na koji dete funkcioniše u grupi i stupa u odnose sa drugima, a samim tim i na njhov privatni i karijerni uspeh. 

Prema istraživanjima naučnika sa univerziteta u Pensilvaniji postoji značajna povezanost između dečijih socijalnih veština u vrtiću i uspeha u odraslom dobu.

Naime, deca koja su se družila sa vršnjacima bez nametanja, koja su pomagala drugima  i bila sposobna da sama rešavaju sopstvene probleme, u 54% slučajeva su završavala fakultet i čak 46% njih je sticalo stalan posao pre 25. godine, u poređenju sa decom sa slabije razvijenim socijalnim sposobnostima. 

4. Viši nivo obrazovanja i briga o obrazovanju

Roditelji uspešne dece obično imaju viši nivo obrazovanja, te od svoje dece očekuju isto. Povezanost između nivoa obrazovanja roditelja i dece bila je predmet brojnih istraživanja. 

Jedno od njih sprovela je psihološkinja Sandra Tang na Univerzitetu u Mičigenu. Rezultati ovog istraživanja pokazali su da deca majki koje su završile srednju školu ili fakultet češće stiču visoku ili srednju stručnu spremu. Isto istraživanje pokazalo je da deca majki koje su se porodile vrlo mlade, sa 18 ili manje godina, ređe završavaju srednju školu ili pohađaju fakultet. 

Prema rezultatima “College Board/National Journal” ankete 80% ispitane dece koje su odgajali roditelji sa fakultetskom diplomom potvrdilo je da su ih roditelji podstakli da nastave sa obrazovanjem nakon završene srednje škole. U istoj anketi 76% dece čija oba roditelja imaju završene fakultete, upisali su fakultet nakon završene srednje škole, a samo 37% dece čiji roditelja nemaju visoko obrazovanje je nastavilo obrazovanje nakon srednje škole. 

Pored toga, roditelji uspešne dece veliku pažnju posvećuju njihovom obrazovanju i izboru škole. Oni ne utiču na dečije odluke, ali osluškuju njihove potrebe,  informišu se i aktivno uključuju kako bi deci pomogli da naprave najbolji mogući izbor. Roditelji koji teže da svoju decu pripreme za život i rad u 21. veku sve češće se opredeljuju za moderne, privatne škole, kakva je gimnazija Tvrđava.

Zahvaljujući adaptivnom modelu učenja u ovoj školi, svaki učenik ostvaruje obrazovne ciljeve na način koji najviše odgovara njegovoj ličnosti.  Interaktivno i interdisciplinarno učenje podržano najnovijim obrazovnim tehnologijama podstiče povezivanje različitih sadržaja, kritičko mišljenje, radoznalost i motivaciju učenika da istražuju i otkriju više, što su glavni preduslovi uspešne karijere u budućnosti. 

5. Autoritativan vaspitni stil

Brojna pedagoška istraživanja ukazuju na  povezanost određenog vaspitnog stila roditelja sa specifičnim ponašanjima kod dece. Postoje četiri vaspitna stila roditelja, autoritaran, autoritativni, popustljivi i zanemarljiv. 

Autoritaran roditelj je onaj koji strogom disciplinom i nepromenljivim pravilima teži da svoje dete priprema za budućnost. Ovaj tip roditelja naziva se i diktatorski jer deci nameće pravila i sistem vrednosti insistirajući na bespogovornoj poslušnosti.

Popustljiv ili permisivni tip roditelja je onaj koji nudi bezuslovnu ljubav i pažnju, da veruju da će ako odbiju neku detetovu želju naškoditi razvoju njegove ličnosti. Rezultat ovakvog vaspitanja je sindrom razmaženog deteta.

Zanemarljiv tip roditelja je nezainteresovan za detetove razvojne potrebe i nije uključen u njegovo vaspitanje. Roditelji koji imaju ovakav vaspitni stil nemaju zahteve ni očekivanja vezana za dete, te je ono prepušteno sebi. 

Autoritativan vaspitni stil je onaj koji uglavnom neguju roditelji uspešne dece. Autoritativni roditelji nemaju striktna pravila i ne traže slepu poslušnost, već koriste tehnike pozitivne discipline  i grade odnose međusobnog poverenja i razumevanja.

Autoritativnost insistira na otvorenoj komunikaciji sa decom, prihvatanju njihovih ideja i davanje slobode u odlučivanju, te deca vrlo brzo postaju nezavisna, odgovorna i spremna za suočavanje sa izazovima.

Saznajte koji ste tip roditelja

6. Zdrave životne navike

Roditelji uspešne dece svesni su značaja zdrave ishrane, kvalitetnog sna i treninga za produktivnost, te takav model življenja razvijaju i kod svoje dece. Činjenica je da podsticanje psihofizičkog razvoja dece umnogome zavisi od roditelja, jer su oni odgovorni za pripremanje hrane u kući. Ukoliko roditelji i sami svakodnevno jedu brzu hranu, konzumiraju alkohol, cigarete i previše industrijske hrane, jasno je da će deca usvojiti takav stil života. 

Način na koji se deca hrane u velikoj meri utiče na njihovu koncentraciju i nivo energije, što im je neophodno da bi uspešno ispunili sve svoje dnevne zadatke. Nepravilna ishrana ili glad nepovoljno utiču na fizičko i psihičko stanje dece i predstavljaju stres za organizam. Gust dnevni raspored, škola, sport, strani jezici i sve ostale vanškolske aktivnosti podrazumevaju da su deca veći deo dana van kuće pa se neretko dešava da preskaču obroke ili jedu samo brzu hranu u pauzma između aktivnosti.

Zbog toga je izuzetno važno da roditelji dobro organizuju obroke deteta tako da bez obzira na obaveze svaki dan unese dovoljno raznovrsnih namirnica koje će mu dati energiju, ali i razviti svest o zdravim životnim navikama. Pročitajte neke ideje za zdravu užinu u školi

 

7. Vrednovanje truda, a ne samo rezultata

Uspešna deca su ona koja imaju pravilnu predstavu o tome šta je uspeh. Roditelji koji vrednuju dečije postignuće samo na osnovu krajnje ocene šalju pogrešnu poruku deci da nike bitan trud koji su uložili, ako nisu dobili očekivane rezultate. Ovakav pristup negativno utiče ne samo na samopouzdanje deteta, već i na motivaciju jer dete ne uči da bi savladalo određen izazov i da bi znalo, već da bi dobilo dobru ocenu. 

Roditelji uspešne dece podržavaju decu tokom svih njihovih aktivnosti, uvažavajući uloženi trud, a ne krajnji rezultat. Na ovaj način, podstiču unutrašnju motivaciju, želju za saznanjem i samoaktualizaciju, što su preduslovi uspeha. 

8. Oba roditelja su zaposlena

 Istraživanja pokazuju da su roditelji uspešne dece uglavnom zaposleni, te da posebno postoji pozitivna povezanost između zaposlene majke i uspeha deteta. Naime, prema studiji koju je sprovodila profesorka Ketlin L. Mekgin ćerke zaposlenih majki, u poređenju sa onima čije su majke domaćice, usmerene su ka fakultetskom obrazovanju i imaju veće izglede da kasnije dobiju dobar posao. Pored toga, sinovi zaposlenih žena znatno češće učestvuju u obavljanju kućnih poslova, provode više vremena brinući se o svojoj deci kasnije i češće se žene devojkama koje su takođe zaposlene. 

9. Pravilno upravljanje stresom

Roditelji uspešne dece su svesni koliko svakodnevni stres utiče na decu. Zbog toga oni posvećuju pažnju razvoju tehnika za pravilno upravljanje stresom i trude se da deci kreiraju pozitivno okruženje za odrastanje. Ukoliko roditelji stalno pokazuju nezadovoljstvo, napeti su i nervozni, deca će i sama postati takva što će im otežati put ka uspehu. 

Roditelji treba da nauče decu da se izbore sa izazovima i stresnim životnim situacijama, te da stvore toplo i prijatno okruženje za razvoj uspešnog deteta.  Ukoliko želite da saznate više o ovoj temi pročitajte tekst Kako pomoći detetu da se nosi sa stresom

 

Za kraj: Roditelji uspešne dece obezbeđuju podsticajne uslove za razvoj

Nijedan roditelj ne treba da traži i da očekuje od svog deteta da bude u svemu uspešno. Tajna uspešnog i srećnog  deteta krije se u podršci i podsticajima koje dobija u porodici i školi. Prema tome, zadatak roditelja je da svom detetu pruži najbolje moguće uslove za zdrav razvoj i dostizanje svojih punih potencijala. Da bi se to postiglo roditelji treba da prate tempo napredovanja svog deteta, da ga ne pritiskaju, da postavljaju jasna i realna očekivanja i kreiraju pozitivno porodično okruženje. 

Uspeh deteta zavisi i od škole, pa roditelji imaju važnu ulogu u pomoći detetu da odabre odgovarajuću školu za nastavak svog obrazovanja. Pročitajte više o načinima rada i pedagoškim metodama koje se primenjuju u gimnaziji Tvrđava

Podeli post

Prijavi se na mejling listu

Ako ti se svideo upravo pročitani tekst i smatraš da ti je bio od koristi, prijavi se na našu mejling listu i jednom mesečno u tvoj inboks će stizati slični korisni tekstovi.

Gimnazija Tvrđava Logo Royal

Sa jasnim fokusom na razvijanje znanja i veština za 21. vek, gimnazija Tvrđava predstavlja najbolji izbor za školovanje i usavršavanje.

Sadržaj

Pošaljite nam poruku

Rado ćemo se sresti sa Vama i porazgovarati o budućnosti Vašeg deteta.