Pritisak vršnjaka i kako ga savladati

pritisak vršnjaka
Jedan od najčešćih izazova sa kojima se mladi suočavaju u periodu adolescencije, a posebno polaskom u srednju školu je pritisak vršnjaka. Pritisak vršnjaka podrazumeva podsticanje pojedinca da nešto uradi, bez obzira da li on to zaista želi. Ukoliko uzmemo u obzir važnost koju interakcija sa vršnjacima ima u periodu adolescencije, jasno je da nedostatak adekvatne podrške ili znanja o tome kako da se nose sa ovim pritiskom, može negativno uticati na emocionalno blagostanje dece. Zbog toga je zadatak odraslih da mlade poduče kako da savladaju ovaj oblik vršnjačkog uticaja i izgrade zdrave odnose. Bez obzira na to da li ste tinejdžer koji se suočava sa pritiskom vršnjaka ili roditelj koji želi pomoći svom detetu, ovaj tekst će vam pružiti savete i smernice koji će vam pomoći da razumete šta je vršnjački pritisak i kako da se nosite sa njim.
Sadržaj

Kako se objašnjava pritisak vršnjaka?

Pritisak vršnjaka objašnjava se kao podsticanje pojedinca koji pripada određenoj grupi da uradi nešto, bez obzira da li on to zaista želi. U želji za prihvatanjem i pripadanjem određenoj vršnjačkoj grupi, mladi često podležu pritisku, te usvajaju određene obrasce ponašanja, oblačenja i mišljenja. Ovaj pritisak često se ispoljava polaskom u srednju školu, kada deca ulaze u novu grupu u koju žele da se uklope i imaju izražen strah od odbačenosti i ruganja. 

Pritisak vršnjaka može biti direktan (otvoren) ili indirektan (prikriven).  Direktan vršnjački pritisak može biti nagovaranje druge osobe da uradi nešto uprkos tome što je ona možda protiv ili zahtev da učestvuje u aktivnostima koje smatra neprihvatljivim. Na primer, insistiranje da proba alkohol ili droge. Sa druge strane, prikriveni pritisak se ispoljava suptilnije. Na primer, umesto direktnog nagovaranja, grupa vršnjaka može ismevati ili isključivati drugu osobu ukoliko se ne pridržava njihovih stavova i mišljenja. 

Prepoznavanje vršnjačkog uticaja: pozitivan i negativan uticaj vršnjaka

Ako uzmemo u obzir koliko vremena mladi provedu u školi, neminovno su izloženi raznovrsnim vršnjačkim uticajima. Međutim, nije svaki vršnjački uticaj loš. Štaviše, interakcija sa vršnjacima neizbežan je i neophodan aspekt za psihosocijalni razvoj svake ličnosti. Prema tome, potrebno je razlikovati pozitivan i negativan vršnjački uticaj. 

Pozitivan vršnjački uticaj podstiče mlade da postanu najbolja verzija sebe i ostvare svoje potencijale. Pozitivan vršnjački uticaj može biti prisutan u oblastima kao što su obrazovanje, sport, humanitarni rad, sport ili podrška mentalnom zdravlju. Vršnjaci mogu deliti znanje, veštine i iskustva, podržavati jedni druge u postizanju akademskih ili sportskih uspeha, ili pružiti emocionalnu podršku i razumevanje tokom teških životnih razdoblja.

Negativan vršnjački uticaj je kada neko ko je prijatelj ili deo grupe kojoj mlada osoba pripada čini da se osoba oseća kao da mora nešto da uradi da bi bila prihvaćena. Kada se dete prepusti negativnom pritisku vršnjaka, često se oseća krivim ili razočaranim u sebe jer se ponaša na način koji je protiv njegovih uverenja ili vrednosti. Neki primeri negativnog vršnjačkog uticaja su:

  • zahtev da se oblači i ponaša na određen način
  • isključivanje i ismevanje drugih ljudi zbog njegovog izgleda, interesa, sposobnosti ili drugih karakteristika
  • učešće u maltretiranju drugih 
  • insistiranje na rizičnim ponašanjima poput upotrebe droga ili alkohola, pušenja, nebezbedne vožnje ili neodgovornog seksualnog ponašanja

Nasuprot pozitivnim vršnjačkim uticajima koji mogu doprineti osećaju pripadnosti, samopouzdanju i razvoju zdrave ličnosti, vršnjački pritisak dovodi do narušavanja samopouzdanja i ima negativan uticaj na emocionalno blagostanje osobe. 

Konformizam i pritisak vršnjaka

Kao posledica uticaja vršnjaka može se javiti konformizam. Konformizam se može definisati na više načina, kao svako usvajanje grupnih normi, kao menjanje ponašanja usled zamišljenog ili stvarnog pritiska grupe ili kao prihvatanje ponašanja grupe zato što grupa takvo ponašanje zahteva, očekuje ili prezentuje kao poželjan način ponašanja. Važno je napomenuti da konformizam ne mora nužno biti negativan. U nekim situacijama, konformizam može biti koristan i potreban za održavanje reda i harmonije u društvu.

Konformizam je negativan kada se pojedinac pridržava normi, očekivanja i vrednosti grupe da bi se uklopio, iako se to sukobljava sa njegovim ličnim uverenjima. Na taj način, konformizam narušava individualnost i autentičnost, jer osoba oseća pritisak vršnjaka da se ponaša, razmišlja ili oblači na određeni način.

Da bi se osoba nosila sa pritiskom vršnjaka i izbegla negativne efekte konformizma, važno je da ima razvijeno samopouzdanje i samosvest. Mora  prihvatiti sebe i biti autentičana, bez straha od toga da se ističe. Takođe, važno je izgraditi snažnu mrežu podrške, koja će uključivati ljude koji mladu ličnost podržavaju i prihvataju baš takvu kakva jeste. 

Strategije za savladavanje pritiska grupe

Rano prepoznavanje vršnjačkog pritiska i primena određenih strategija za suočavanje sa ovim izazovom od presudne su važnosti za razvoj identiteta mlade ličnosti i izgradnju zdravog odnosa sa vršnjacima. Evo nekih strategija koje mogu biti korisne:

Postavljanje granica

Znati reći “ne” preduslov je očuvanja ličnog integriteta, samopoštovanja i suočavanja sa pritiskom grupe. Veoma je važno postaviti jasne granice i znati šta je linija koju ne želite da pređete da bi se uklopili. Sasvim je u redu da ne prihvatite nešto kada se osećate nelagodno ili kada nešto nije u skladu sa vašim vrednostima. 

Jasna i otvorena komunikacija

Komunikacija je ključna za izgradnju zdravih odnosa i postizanje razumevanja sa vršnjacima. Stručni timovi škole mogu vam pomoći da savladate veštine asertivne komunikacije, te da naučite da izrazite svoje misli, osećanja i stavove na konstruktivan način. Jasna i otvorena komunikacija znači da izražavate svoje mišljenje i osećanja, ali i da slušate druge ljude. 

Podrška drugih ljudi

Bitno je da deca, naročito kada promene sredinu, imaju izgrađenu široku mrežu podrške. To mogu biti nastavnici, roditelji, prijatelji, ili stručni timovi škole. Kroz razgovor sa drugim ljudima deca mogu podeliti svoja iskustva sa vršnjacima, vlastite stavove, i osećanja kako bi dobili savet i pomoć kako da se ponašaju u određenim situacijama sa vršnjacima.

Obraćanje pažnje na vlastita osećanja

Ako vam se neka situacija ne čini u redu, izaziva nelagodu, preispitivanje i negativne emocije, onda sigurno nije dobra za vas. Jedan od najvažnijih faktora u savladavanju pritiska okoline je da budete svesni svojih vrednosti, interesa, snaga i slabosti. Razmišljajte o tome ko ste, šta vam je važno i šta vi želite. Imajte veru u sebe i svoj instinkt, jer to je ono što vam pomaže da ostanete čvrsti i dosledni kada dođe do pritiska vršnjaka.

Biranje prijatelja koji imaju slične vrednosti i stavove

I ono najvažnije! Bez obzira u kakvoj grupi da se nalazite, trudite se da uvek tražite društvo koje deli vaše vrednosti, interesovanja i ciljeve. Na taj način osećaćete se prirodno jer pripadate grupi koja vas prihvata i podržava. Ovakva ekipa će vam pružiti osećaj sigurnosti što pozitivno utiče na razvoj samopouzdanja.  Znajući da imate prijatelje sa kojima možete biti svoji, bez brige o osudi ili pritisku razvićete  samopoštovanje i izgraditi stabilne odnose sa drugima.

Naravno,  biranje prijatelja koji imaju slične vrednosti i stavove ne znači da treba potpuno da isključite druge ljude i da budete zatvoreni u svoju grupu. Imati bliske prijatelje sa kojima delite iste vrednosti treba da vam pomogne u održavanju autentičnosti i suočavanju sa vršnjačkim pritiskom.

Za kraj - Uloga škole u savladavanju vršnjačkog pritiska

Škola ima veliki potencijal u prepoznavanju i prevenciji vršnjačkog pritiska. Za razliku od roditelja koji često nemaju priliku da upoznaju vršnjake svoje dece, nastavnici i osoblje škole pažljivim praćenjem mogu upoznati  sve svoje učenike, te prepoznati negativan vršnjački uticaj i na vreme ga sprečiti. 

Stručni timovi škole trebalo bi da tinejdžerima redovno drže radionice usmerene na  prepoznavanje pritisaka vršnjaka.  Kroz takva predavanja, radionice ili kurseve, učenici stiču znanja o različitim oblicima pritiska vršnjaka, strategijama suočavanja i razvijaju samopouzdanje da se suprotstave. Ovakve edukacije pružaju neophodne informacije i alate koji pomažu u prevazilaženju vršnjačkog pritiska. Nadalje, veoma je važno da škole promovišu inkluziju, prihvatanje i podršku među učenicima. To se postiže kroz programe protiv vršnjačkog nasilja, promovisanje međusobnog uvažavanja, podsticanje saradnje umesto takmičenja i promovisanje tolerancije prema različitostima. Kroz takvu kulturu, učenici će se osećati podržano i sigurno, što doprinosi prevenciji pritiska vršnjaka.

Zahvaljujući malim odeljenjima u gimnaziji Tvrđava nastavnici i stručni timovi prate i poznaju svakog svakog učenika, što im omogućava da na vreme prepoznaju teškoće sa kojima se dete potencijalno suočava. Takođe, deci je konstantno dostupno individualno i grupno savetovanje, kao i veliki broj radionica namenjenih prevenciji negativnih vršnjačkih uticaja. Pored toga, škola organizuje i različite aktivnosti koje podržavaju interese i talente učenika, što deci pomaže da upoznaju vršnjake koji imaju slična interesovanja i da se osećaju prihvaćeno i podržano. Ovo takođe pruža alternativu vršnjačkom pritisku i omogućava učenicima da razviju svoj identitet.

Pročitajte više o načinu rada u privatnoj gimnaziji Tvrđava. 

 

Podeli post

Prijavi se na mejling listu

Ako ti se svideo upravo pročitani tekst i smatraš da ti je bio od koristi, prijavi se na našu mejling listu i jednom mesečno u tvoj inboks će stizati slični korisni tekstovi.

Gimnazija Tvrđava Logo Royal

Sa jasnim fokusom na razvijanje znanja i veština za 21. vek, gimnazija Tvrđava predstavlja najbolji izbor za školovanje i usavršavanje.

Sadržaj

Pročitajte:

Pošaljite nam poruku

Rado ćemo se sresti sa Vama i porazgovarati o budućnosti Vašeg deteta.