Izbor vanškolskih aktivnosti
Učešće roditelja i dece u vanškolskim aktivnostima umnogme je određeno izborom aktivnosti, odnosno da li je dete učestvovalo u biranju svoje slobodne aktivnosti. Naime, u želji da svojoj deci „osiguraju“ najbolje uslove za budućnost, te da im pruže sve, roditelji često sami biraju aktivnosti za svoje dete, bez obzira na njihove želje, interesovanja i talente. „Tenis, jer želim da budeš uspešan kao Đoković“, „pevanje, jer jako lepo pevaš“ , „košarka, porodično smo talentovani, ja bih bio profesionalni košarkaš da nisam povredio nogu“… Ovo su samo neki od primera u kojima roditelji biraju „najbolju vanškolsku aktivnost za svoju decu“. U svakom navedenom slučaju cilj aktivnosti nije samo dete, njegovo opuštanje i vaspitanje, već zadovoljavanje želje roditelja.
Slažemo se da dete nekada neće biti sigurno kako želi da provede svoje slobodno vreme i koja to aktivnost njega ispunjava. Pa je poželjno da pričate sa detetom, da ga posmatrate i pokažite mu mogućnosti koje ima. Možda je jako talentovano za balet, ali ako mu ne predložite, nikada nećete saznati. Ne zaboravite vanškolske aktivnosti su slobodno vreme deteta, te ono treba da mu se raduje i uživa, a ne da oseća pritisak.
Prema tome, da bi vanškolske aktivnosti imale razvojni značaj one moraju proizilaziti iz istinske želje i volje deteta. Ukoliko deca uživaju u aktivnosti kojom se bave, pričaće sa roditeljima o njoj, zvaće ih na treninge, slaviće sa njima svoje uspehe, pokazivaće im svoj napredak, odnosno razvijaće kvalitetan odnos i prema svom slobodnom vremenu i prema roditeljima. Pravilan izbor slobodnih aktivnosti uključuje:
- upoznavanje sa detetovim željama, interesovanjma i talentima
- informisanje o mogućnostima
- predlaganje aktivnnosti i razgovor sa detetom
- probni period
Upoznajte se sa željama svog deteta, jer možda ono ne želi da bude teniser, možda lepo peva, ali ne želi profesionalno to da radi i možda baš ne voli košarku, čak i ako ste porodično talentovani. Na osnovu saznanja o detetovim interesovanjima, raspitajte se i istražite mogućnosti. Zatim pokažite deci šta ste otkrili, ponudite mu zanimljive mogućnosti za slobodno vreme i dajte mu priliku da proba. Možda se ta vanškolska aktivnost pretvori u njegov karijerni put, možda ostane hobi, a možda i otkrije da to nije za njega i da želi da istražuje dalje, U svakom navedenom slučaju ga podržite!
Uloga roditelja u vanškolskim aktivnostima
Roditelj ima aktivnu ulogu u sprovođenju vanškolskih aktivnosti, pa koliko će uspešne one biti umnogome zavisi upravo od njih. Pored pomoći detetu da odabere pravu vanškolsku aktivnost za sebe, roditelji brinu o tome da dete redovno pohađa časove, ali od njih zavisi i odnos koji će dete imati prema aktivnosti. Ukoliko roditelji vanškolsku aktivnost dožive kao nevažnu, pa kada nisu raspoloženi jednostavno ne odvedu dete ili ga podrže u čestom „preskakanju“ časova, dete će zasigurno izgubiti interesovanje. Vaspitni značaj vanškolskih aktivnosti podrazumeva da dete razvije radne navike, da se uči odgovornosti, doslednosti, te da kroz trud i rad ostvare uspeh u određenoj aktivnosti. Nema boljeg načina da ih to naučite nego ličnim primerom i odnosom prema aktivnostima koje nisu obavezne.
Uloga roditelja u vanškolskim aktivnostima ogleda se u podsticanju deteta i pružanju podrške da nastavi da se trudi. Roditeljski zadatak ne mora da se završi na tome da detetu plate određenu aktivnost i da ga dovedu na čas u dogovoreno vreme, već ovo vreme mogu iskoristiti za druženje i zbližavanje sa svojim detetom. Umesto čekanja u obližnjem kafiću da se čas ili trening završi, zašto se ne bi priključili? Zaplešite, zapevajte, zaigrajte, ili progovorite strani jezik sa svojim detetom.
Uloga roditelja u vanškolskim aktivnostima nikako ne treba da bude samo „ispunjavanje obaveze“, već treba emotivno da podrže svoje dete da provede svoje vreme na kvalitetan i zabavan način. U ovome roditelji treba da se drže zlatne sredine, odnosno da ne budu previše zahtevni, ali i da ne daju detetu svu odgovornost i slobodu. Prvo podrazumeva da ne bi trebalo da ga preopteretite gomilom „korisnih“ vanškolskih aktivnosti, a drugo da ne treba ni da mu dozvolite da svoje slobodno vreme svakodnevno provodi igrajući igrice ili na mobilnom telefonu.
Benefiti vanškolskih aktivnosti za razvoj deteta
Za razliku od vannastavnih aktivnosti koje se odvijaju u sredini koja je detetu poznata i u kojoj provodi veći deo svog dana, vanškolska aktivnost se obavlja u novom okruženju. Izlaskom iz poznatog, dete napušta zonu komfora, što mu daje priliku da savlada nove razvojne izazove. Na vanškolskim aktivnostima dete dobija novu ulogu, upoznaje vršnjake sa sličnim interesovanjima, što jača njegove komunikacione i socijalne veštine. Vanškolske aktivnosti uče dete timskom radu, jačaju kontrolu emocija, samodisciplinu i odgovornost. Prema tome, vanškolske aktivnosti doprinose:
- boljoj organizaciji, što unapređuje učenje i celokupno postignuće deteta;
- razvoju zdravih životnih stilova, bilo da je u pitanju sportska, umetnička ili edukativna aktivnost;
- razvoju socijalne i emocionalne inteligencije;
- poštovanju pravila i smernica;
- razvoju tolerancije na različitosti;
- oslobađanju od stresa;
- samostalnosti;
- razvoju talenata.
Vanškolske aktivnosti – kada ih je previše?
Deca 21. veka imaju jako puno „obaveznih“ aktivnosti, te je važno da vodimo računa da ne budu preopterećeni vanškolskim. Deci treba puno odmora. Ukoliko je dete umorno i preopterećeno, neće biti u stanju da se do kraja posveti nijednoj svojoj aktivnosti, te će mu umesto zabave ovo vreme izazivati nezadovoljstvo i frustraciju. Naravno, sve to će se negativno odraziti i na njegovu produktivnost i rezultate. U ovim slučajevima, vanškolske aktivnosti će imati više negativnih posledica na pravilan razvoj, nego benefita.
Zamislite dete koje nakon škole, ima sportski trening, strani jezik i čas sviranja muzičkog instrumenta. Složićemo se da je ovo svestrano, ali da li je zaista realno ostati skoncentrisan i svež u svakoj od ovih aktivnosti? Dodajte tome i domaće zadatke, čitanje školskih lektira, pripremanje za pismene zadatke i učenje kod kuće. Ne zvuči nimalo lako, zar ne?
Prema tome, pored izbora aktivnosti po želji deteta, veoma je važno da te aktivnosti budu umerene, tako da svaki dan deci ostavite dovoljno vremena za odmor.
Druženje i učešće roditelja i dece u vanškolskim aktivnostima - spoj lepog i korisnog
Svaka aktivnost kojom se deca bave ih menja i oblikuje njihovu ličnost. Zbog toga je veoma važno da razmišljate šta će određena vanškolska aktivnost razviti kod deteta, kako će ona uticati na njega i šta će time dobiti. Pored toga, veoma je važno da upoznate osobu koja će raditi sa vašim detetom, jer od nje umnogome zavisi na koji način će vanškolska aktivnost uticati na razvoj deteta.
Svi znamo da deca često ne vole predmet zbog nastavnika, ili da vole sport zbog trenera koji ih hrabri, inspiriše i motiviše. Stoga, dobro se raspitajte ne samo o vrsti vanškolske aktivnosti, već i o osobi koja je vodi. Pridružite se na treninzima ili časovima, učestvujte u kvizovima ili takmičenjima, usmeravajte, osluškujte i vodite svoje dete kroz sve njegove aktivnosti, ali bez pritiska i opterećenja. Ovakvo organizovane vanškolske aktivnosti predstavljaju spoj lepog i korisnog, te će samo ojačati odnos između roditelja i dece.
Gimnazija Tvrđava je škola koja podržava sve vanškolske aktivnosti svoj učenika, bodri ih u njihovim uspesima, ali i neguje i podstiče njihove talente kroz bogat program aktivnosti kako u školi, tako i van školske zgrade.