Kako podsticati kreativnost kod dece

kako podsticati kreativnost kod dece
Mnogi posmatraju kreativnost kao posebnu urođenu sklonost koju poseduje samo određen broj ljudi, pri čemu se uglavnom vezuje za umetnički izraz. Takvo shvatanje udruženo sa strogim šablonima, učenjem napamet, insistiranjem na jednom tačnom rešenju, gušenju različitosti i težnji ka proseku, vode ka gašenju kreativne iskre kod dece. Međutim, kako savremeno društvo i tržište rada sve više traže pojedinca koji je autentičan i stvaralački orijentisan, veoma je važno podsticati kreativnost još od ranog detinjstva i tokom školovanja. Sposobnost kreativnog razmišljanja se može ispoljiti u svim sferama života ličnosti, od pripremanja obroka, do oblačenja, posla ili rešavanja problema. Stoga, veoma je važno da deci ponudimo što više slobode izbora, prostora i mogućnosti da se kreativno izraze. U nastavku teksta pročitajte nekoliko saveta o tome kako možete podstaći kreativnost kod dece.
Sadržaj

Dozvolite deci da se igraju

Kreativnost se definiše kao sposobnost stvaranja nečeg novog delovanjem mašte. Ovo podrazumeva bogatstvo ideja, originalnost razmišljanja i praktičnost. Poznato je da su deca najmaštovitija tokom slobodnog vremena, onda kada nemaju određena pravila ponašanja i obaveze koje treba da ispune.

Mnogi roditelji smatraju da deci nikada ne treba da bude dosadno, međutim upravo onda kada ništa ne rade, deca će prirodno tražiti način da se zabave i tada će biti najkreativniji. Nadalje, što manje već „gotovih“ igračaka deci damo, više doprinosimo njihovom kreativnom buđenju. U tim uslovima deca će sama smišljati pravila igre, određivati uloge, postavljati pitanja i pronalaziti odgovore.

Na primer, umesto da mlađoj deci kupite kuću za barbike koja poseduje sve, podstaknite dete da je samo dizajnira koristeći ono što ima. Kada je reč o starijoj deci, igre uloga, zadaci koji traže da sami nešto osmisle, slagalice, značajno će podstaći kreativno razmišljanje.

Omogućite slobodu izbora

Sloboda izbora je jedan od preduslova pri razvoju kreativnosti. Da bi se dete kreativno izrazilo ono mora samostalno donositi odluke, praviti izbore, odnosno razmišljati o tome što radi. Ukoliko vi razmišljate umesto deteta, birajući ono što je najbolje za njega, ono ne samo da neće imati mogućnost i potrebu da se kreativno izrazi, već će se ovo negativno odraziti na njegovu samostalnost, samodisciplinu i odgovornost.

Naravno, ovo ne znači da dete uvek treba da bude u situaciji da bira ili da mu dozvolite nešto što zasigurno ostavlja negativne posledice. Omogućavanje slobode izbora podrazumeva da ne birate vannastavne aktivnosti i radionice koje su vama zanimljive, već one ka kojima deca imaju afinitete. Sloboda izbora izražava se i kroz odabir garderobe, uređenje sobe i sl.

Podstaknite radoznalost

Kreativnost i radoznalost su usko posvezane. Ukoliko dete stalno istražuje, postavlja pitanja i interesuje se za različite teme, zasigurno će nagađati, osmišljavati moguća rešenja nekog problema i imati mnoštvo kreativnih ideja.

Podržite dečiju radoznalost tako što ćete im postavljati zanimljiva pitanja koja bude maštu. Odgovarajte na njihova pitanja tako da im ne kažete potpun odgovor, već ih podstičete da istražuju dalje. Veoma je važno da deca osete vašu pažnju, ukoliko im odgovorite kratko, odlažete odgovor ili ih ignorišete, šaljete im poruku da su dosadni čime se gasi njihova radoznalost.

Pri odgovoru na pitanja nikako ne bi trebalo da ismevate dete jer nešto pita, čak i ukoliko smatrate da bi nešto trebalo da zna. Korišćenje poređenja kao što je  „to svi znaju“ , ne samo da ćete ugušiti radoznalost i kreativnost, već će negativno uticati na razvoj samopouzdanja  i slike o sebi.

Ohrabrite izražavanje vlastitog mišljenja

Kreativno razmišljanje proizilazi iz autentičnosti i originalnosti pojedinačne osobe. Ukoliko želite da dete bude kreativno ne smete tražiti od njega da se uvek slaže, sa vašim ili mišljenjem okoline.

Dozvolite detetu da izrazi svoje mišljenje čak i kada je drugačije od vašeg. Veoma je važno da mu pokažete da vam je stalo do toga što priča, te mu postavljajte pitanja „zašto to misliš“ „a šta u slučaju da…“ i sl.

Učite dete da izrazi svoje mišljenje, ali i da zna da ga argumentuje. „Zato“ nikada nije odgovor na pitanje, ako nešto radimo ili mislimo uvek imamo razlog, vi treba da otkrijete njihove razloge. Uvažite njegovo mišljenje i objasnite mu vaše, primerima, pitanjima, argumentima. Važno je da dete u ovom procesu umesto poruke „to je dobro, jer ja tako kažem“, dođe do jasnih odgovora. 

Ne dajite gotova rešenja

Budite svesni da dobijanje odgovora zaustavlja radoznalost, traženje rešenja, a samim tim i kreativnost. Ukoliko detetu date slagalicu i šablon po kome treba da je sklopi, slagaće je mehanički, slepo prateći uputstva. Umesto toga, dajte mu neki polomljen ili rasklopljen predmet, razmišljanjem o njegovim delovima, čemu oni služe i pokušajima se se sastavi cela figura, podstiče se dečija kreativnost, praktičnost i motivacija.

Nadalje, prilikom postavljanja pitanja, obezbedite deci širinu u traganju za rešenjem. Ukazivanje na tačan odgovor, stopiraće mnoge kreativne načine dolaska do rešenja. Pri razvoju kreativnosti ključan je proces, a ne rezultati. Nije važno da li će dete dobijati nagrade, ni da li je najbolje u nekoj aktivnosti, već šta samo vršenje određene radnje budi i razvija u detetu. Stoga, uvek pitajte „da li ti je bilo zabavno“ umesto „koje si mesto osvojio“.

Ne ograničavajte upotrebu tehnologije, već način na koji se koristi

Mnogi veruju da nove tehnologije negativno utiču na razvoj kreativnosti kod dece. Ovo je delimično tačno, te ukoliko tehnologiju svedemo na skrolovanje sadržaja na društvenim mrežama, gledanje filmova i jednostavno igranje igrica, zasigurno će ona stopirati kreativnost.

Međutim, tehnologija pruža brojne mogućnosti za razvoj i ispoljavanje kreativnosti. Zahvaljujući bogatstvu programa, danas se možemo baviti mnogim stvarima koje su ranije bile dostupne samo stručnjacima u nekoj oblasti. Deca mogu kreirati jedinstvene grafičke sadržaje, slike, video i audio materijale, te ne samo da mogu pokazati koliko su kreativni, već zahvaljujući tehnologiji to mogu i podeliti sa drugima. 

Obezbedite deci vreme i prostor

Ispoljavanje kreativnosti zahteva da dete bude opušteno, stoga je potrebno da ne bude vremenski ograničeno i da se oseća prijatno u prostoru u kom se nalazi.

Ukoliko stavite pored deteta sat koji otkucava za koliko vremena treba nešto da uradi, ono neće biti skoncentrisano na traženje najboljeg, kreativnog rešenja, već će biti pod pritiskom da rešenje pronađe u što kraćem roku. Stoga, dajte detetu vreme da se njegova kreativnost i stvaralaštvo rasplamsaju.

Pored vremena, važno je da se dete oseća dobro u prostoru u kom se nalazi. Ovo ne znači da morate imati jednu sobu samo za dete, već da bi trebalo da obezbedite podsticajno i mirno okruženje. Ukoliko je u prostoriji uključen televizor, neko konstantno ulazi i izlazi, dete nema dovoljno tišine, svetlosti ili svoj pribor za rad, svakako neće biti motivisano da stvara.

Oslobodite se predrasuda

Ispoljavanje kreativnosti traži oslobađanje od stega „kako treba“, te ako želite da vaše dete bude kreativno morate prestati da mu crtate put kojim ide većina. Kreativnost je usko povezana sa nekonvencionalnošću, neobičnošću i inovativnošću. Prema tome, kreativna osoba neće pristajati na ustaljene obrasce ponašanja. Važno je da budete spremni na ovaj bunt, i da na njega ispravno odgovorite.

Prvi korak da rasplamsate kreativnost vašeg deteta je da prestanete da ga poredite sa drugima, odnosno da izbegavate pitanja „koju ocenu su drugi dobili“, „kako su drugi uradili“ i sl. Važno je da dete oseća da ima vašu podršku u svom kreativnom izrazu. Stoga, nemojte biti kontradiktorni, kreativnost gotovo nužno znači da odgajate autentičnu, drugačiju i „svoju“ ličnost.

Kako podsticati kreativnost kod dece - Primenite različite pristupe

Podsticanje kreativnosti zahteva stimulativnu sredinu i motivišuće okruženje. Kombinovanjem različitih pristupa koji polaze od konkretnog, a ne prosečnog deteta, nastavnici gimnazije Tvrđava svakodnevno stvaraju mogućnosti za razvoj kreativnog načina razmišljanja.

Pritom, kreativnost nije ograničena samo na umetnost, ona je usko povezana sa matematikom, naukom, socijalnom i emocionalnom inteligencijom. Odnosno, kreativne osobe ne samo da će biti sposobnije da odgovore na zahteve savremenog tržišta rada, već će zahvaljujući svojoj fleksibilnosti biti uspešnije u stvaranju kvalitetnih međuljudskih odnosa. Upis u gimnaziju Tvrđava je u toku!

 

Podeli post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Prijavi se na mejling listu

Ako ti se svideo upravo pročitani tekst i smatraš da ti je bio od koristi, prijavi se na našu mejling listu i jednom mesečno u tvoj inboks će stizati slični korisni tekstovi.

Gimnazija Tvrđava Logo Royal

Sa jasnim fokusom na razvijanje znanja i veština za 21. vek, gimnazija Tvrđava predstavlja najbolji izbor za školovanje i usavršavanje.

Sadržaj

Pošaljite nam poruku

Rado ćemo se sresti sa Vama i porazgovarati o budućnosti Vašeg deteta.