Dozvolite deci da se igraju
Kreativnost se definiše kao sposobnost stvaranja nečeg novog delovanjem mašte. Ovo podrazumeva bogatstvo ideja, originalnost razmišljanja i praktičnost. Poznato je da su deca najmaštovitija tokom slobodnog vremena, onda kada nemaju određena pravila ponašanja i obaveze koje treba da ispune.
Mnogi roditelji smatraju da deci nikada ne treba da bude dosadno, međutim upravo onda kada ništa ne rade, deca će prirodno tražiti način da se zabave i tada će biti najkreativniji. Nadalje, što manje već „gotovih“ igračaka deci damo, više doprinosimo njihovom kreativnom buđenju. U tim uslovima deca će sama smišljati pravila igre, određivati uloge, postavljati pitanja i pronalaziti odgovore.
Na primer, umesto da mlađoj deci kupite kuću za barbike koja poseduje sve, podstaknite dete da je samo dizajnira koristeći ono što ima. Kada je reč o starijoj deci, igre uloga, zadaci koji traže da sami nešto osmisle, slagalice, značajno će podstaći kreativno razmišljanje.
Omogućite slobodu izbora
Sloboda izbora je jedan od preduslova pri razvoju kreativnosti. Da bi se dete kreativno izrazilo ono mora samostalno donositi odluke, praviti izbore, odnosno razmišljati o tome što radi. Ukoliko vi razmišljate umesto deteta, birajući ono što je najbolje za njega, ono ne samo da neće imati mogućnost i potrebu da se kreativno izrazi, već će se ovo negativno odraziti na njegovu samostalnost, samodisciplinu i odgovornost.
Naravno, ovo ne znači da dete uvek treba da bude u situaciji da bira ili da mu dozvolite nešto što zasigurno ostavlja negativne posledice. Omogućavanje slobode izbora podrazumeva da ne birate vannastavne aktivnosti i radionice koje su vama zanimljive, već one ka kojima deca imaju afinitete. Sloboda izbora izražava se i kroz odabir garderobe, uređenje sobe i sl.
Podstaknite radoznalost
Kreativnost i radoznalost su usko posvezane. Ukoliko dete stalno istražuje, postavlja pitanja i interesuje se za različite teme, zasigurno će nagađati, osmišljavati moguća rešenja nekog problema i imati mnoštvo kreativnih ideja.
Podržite dečiju radoznalost tako što ćete im postavljati zanimljiva pitanja koja bude maštu. Odgovarajte na njihova pitanja tako da im ne kažete potpun odgovor, već ih podstičete da istražuju dalje. Veoma je važno da deca osete vašu pažnju, ukoliko im odgovorite kratko, odlažete odgovor ili ih ignorišete, šaljete im poruku da su dosadni čime se gasi njihova radoznalost.
Pri odgovoru na pitanja nikako ne bi trebalo da ismevate dete jer nešto pita, čak i ukoliko smatrate da bi nešto trebalo da zna. Korišćenje poređenja kao što je „to svi znaju“ , ne samo da ćete ugušiti radoznalost i kreativnost, već će negativno uticati na razvoj samopouzdanja i slike o sebi.
Ohrabrite izražavanje vlastitog mišljenja
Kreativno razmišljanje proizilazi iz autentičnosti i originalnosti pojedinačne osobe. Ukoliko želite da dete bude kreativno ne smete tražiti od njega da se uvek slaže, sa vašim ili mišljenjem okoline.
Dozvolite detetu da izrazi svoje mišljenje čak i kada je drugačije od vašeg. Veoma je važno da mu pokažete da vam je stalo do toga što priča, te mu postavljajte pitanja „zašto to misliš“ „a šta u slučaju da…“ i sl.
Učite dete da izrazi svoje mišljenje, ali i da zna da ga argumentuje. „Zato“ nikada nije odgovor na pitanje, ako nešto radimo ili mislimo uvek imamo razlog, vi treba da otkrijete njihove razloge. Uvažite njegovo mišljenje i objasnite mu vaše, primerima, pitanjima, argumentima. Važno je da dete u ovom procesu umesto poruke „to je dobro, jer ja tako kažem“, dođe do jasnih odgovora.
Ne dajite gotova rešenja
Budite svesni da dobijanje odgovora zaustavlja radoznalost, traženje rešenja, a samim tim i kreativnost. Ukoliko detetu date slagalicu i šablon po kome treba da je sklopi, slagaće je mehanički, slepo prateći uputstva. Umesto toga, dajte mu neki polomljen ili rasklopljen predmet, razmišljanjem o njegovim delovima, čemu oni služe i pokušajima se se sastavi cela figura, podstiče se dečija kreativnost, praktičnost i motivacija.
Nadalje, prilikom postavljanja pitanja, obezbedite deci širinu u traganju za rešenjem. Ukazivanje na tačan odgovor, stopiraće mnoge kreativne načine dolaska do rešenja. Pri razvoju kreativnosti ključan je proces, a ne rezultati. Nije važno da li će dete dobijati nagrade, ni da li je najbolje u nekoj aktivnosti, već šta samo vršenje određene radnje budi i razvija u detetu. Stoga, uvek pitajte „da li ti je bilo zabavno“ umesto „koje si mesto osvojio“.
Ne ograničavajte upotrebu tehnologije, već način na koji se koristi
Mnogi veruju da nove tehnologije negativno utiču na razvoj kreativnosti kod dece. Ovo je delimično tačno, te ukoliko tehnologiju svedemo na skrolovanje sadržaja na društvenim mrežama, gledanje filmova i jednostavno igranje igrica, zasigurno će ona stopirati kreativnost.
Međutim, tehnologija pruža brojne mogućnosti za razvoj i ispoljavanje kreativnosti. Zahvaljujući bogatstvu programa, danas se možemo baviti mnogim stvarima koje su ranije bile dostupne samo stručnjacima u nekoj oblasti. Deca mogu kreirati jedinstvene grafičke sadržaje, slike, video i audio materijale, te ne samo da mogu pokazati koliko su kreativni, već zahvaljujući tehnologiji to mogu i podeliti sa drugima.
Obezbedite deci vreme i prostor
Ispoljavanje kreativnosti zahteva da dete bude opušteno, stoga je potrebno da ne bude vremenski ograničeno i da se oseća prijatno u prostoru u kom se nalazi.
Ukoliko stavite pored deteta sat koji otkucava za koliko vremena treba nešto da uradi, ono neće biti skoncentrisano na traženje najboljeg, kreativnog rešenja, već će biti pod pritiskom da rešenje pronađe u što kraćem roku. Stoga, dajte detetu vreme da se njegova kreativnost i stvaralaštvo rasplamsaju.
Pored vremena, važno je da se dete oseća dobro u prostoru u kom se nalazi. Ovo ne znači da morate imati jednu sobu samo za dete, već da bi trebalo da obezbedite podsticajno i mirno okruženje. Ukoliko je u prostoriji uključen televizor, neko konstantno ulazi i izlazi, dete nema dovoljno tišine, svetlosti ili svoj pribor za rad, svakako neće biti motivisano da stvara.
Oslobodite se predrasuda
Ispoljavanje kreativnosti traži oslobađanje od stega „kako treba“, te ako želite da vaše dete bude kreativno morate prestati da mu crtate put kojim ide većina. Kreativnost je usko povezana sa nekonvencionalnošću, neobičnošću i inovativnošću. Prema tome, kreativna osoba neće pristajati na ustaljene obrasce ponašanja. Važno je da budete spremni na ovaj bunt, i da na njega ispravno odgovorite.
Prvi korak da rasplamsate kreativnost vašeg deteta je da prestanete da ga poredite sa drugima, odnosno da izbegavate pitanja „koju ocenu su drugi dobili“, „kako su drugi uradili“ i sl. Važno je da dete oseća da ima vašu podršku u svom kreativnom izrazu. Stoga, nemojte biti kontradiktorni, kreativnost gotovo nužno znači da odgajate autentičnu, drugačiju i „svoju“ ličnost.
Kako podsticati kreativnost kod dece - Primenite različite pristupe
Podsticanje kreativnosti zahteva stimulativnu sredinu i motivišuće okruženje. Kombinovanjem različitih pristupa koji polaze od konkretnog, a ne prosečnog deteta, nastavnici gimnazije Tvrđava svakodnevno stvaraju mogućnosti za razvoj kreativnog načina razmišljanja.
Pritom, kreativnost nije ograničena samo na umetnost, ona je usko povezana sa matematikom, naukom, socijalnom i emocionalnom inteligencijom. Odnosno, kreativne osobe ne samo da će biti sposobnije da odgovore na zahteve savremenog tržišta rada, već će zahvaljujući svojoj fleksibilnosti biti uspešnije u stvaranju kvalitetnih međuljudskih odnosa. Upis u gimnaziju Tvrđava je u toku!