Obaveze i zadaci odeljenjskog starešine
Uloga odeljenjskog starešine u srednjoj školi je primarno vaspitne prirode i uključuje rukovođenje razredom i preuzimanje akcija da bi razred funkcionisao kao skladna celina. To uključuje nekoliko osnovnih funkcija:
Organizaciona i koordinirajuća koja podrazumeva upravljanje radom odeljenjskog veća kroz pripremu sednica i sporovđenje odluka, koordinacija zahteva nastavnika prema učenicima, organizacija dopunske i dodatne nastave, slobodnih i vannastavnih aktivnosti, kao i praćenje aktivnosti školskog pedagoga, psihologa i roditelja koje su povezane sa učenicima.
Pedagoška uključuje praćenje razvoja svakog učenika, njihovog uspeha ili neuspeha i pomoć u rešavanju školskih i ličnih problema. Odeljenjski starešina kao pedagog treba da prati kolektivni status odeljenja, da identifikuje potenijalne probleme i doprinosi poboljšavanju međusobnih odnosa kako bi osigurao povoljnu klimu za razvoj svakog deteta. Kroz ispunjavanje pedagoške funkcije, odeljenjski starešina treba da pokaže učenicima važnost grupnog rada i da podstiče pozitivne vršnjačke odnose. Pored toga, ova funckija uključuje pružanje pomoći deci da se uključe u različite školske akcije, da razvijaju prihvatljive obrasce ponašanja, te da budu aktivni i uspešni članovi društva.
Administrativna uloga je neophodan, ali najmanje zanimljiv zadatak odeljenjskog starešine jer ne uključuje direktan rad sa učenicima. To podrazumeva vođenje pedagoške evidencije i dokumentacije o svakom pojedinačnom učeniku i o odeljenju. To su na primer, dnevnik rada, lični kartoni učenika, dokumentacija o posetama roditelja, ispitima i slično.
Ako uzmemo u obzir sve ove funkcije, vidimo da je uloga odeljenjskog starešine izuzetno široka i ima više polja delovanja, te je važno da se svaki nastavnik kome se poveri vođenje odeljenja informiše šta to sve uključuje i da svoj zadatak obavlja svesno i odgovorno, ali i da u tome uživa.
Prvi susret sa učenicima
Prvi utisak o školi je usko povezan sa prvim utiskom o odeljenjskom starešini. Potrudite se da se na prvom ČOS-u svako dete oseća dobrodošlo. Veoma je važno da nastavnik na ovom susretu bude smiren i pozitivan, da se predstavi svojim učenicima i pokaže želju da ih upozna. Tokom prvog susreta učenike treba opustiti, pa je igra upoznavanja poželjan način da se “zagrejete” i nasmejete. Igra “intervjua” je jedna od omiljenih jer svako dete ima priliku da odgovori na nekoliko pitanja o sebi i da čuje više o svojim vršnjacima i nastavniku.
Nakon toga odeljenjski starešina bi trebalo decu da upozna sa kućnim redom škole, kodeksom oblačenja, pravilima, stavom škole o važnim pitanjima kao što je upotreba tehnologije tokom časa, ali i da i skrene pažnju na to na koji način ga mogu kontaktirati i kada. Ukoliko se deca nisu upoznala sa školskim prostorijama, odeljenjski starešina može napraviti kratku turu školom i upoznati učenike sa kabinetima, prostorijama za užinu i odmor. Na ovaj način, ne samo da će se zbližiti sa svojim đacima, već će doprineti njihovoj adaptaciji na novi prostor.
Uloga odeljenjskog starešine i saradnja sa roditeljima
Saradnja odeljenjskog starešine sa roditeljima učenika je jedan od ključnih faktora uspešne adaptacije dece na novu školu. Mladi u periodu adolescencije se često stide svojih roditelja i problema sa kojima se možda suočavaju kod kuće, te će kroz aktivnu komunikaciju sa roditeljima odeljenjski starešina doći do informacija o stanju u porodici. To mogu biti pitanja koja se tiču strukture porodice, zdravstvenog stanja ili drugih stvari koje utiču na život deteta. Kroz kolektivne roditeljske sastanke nastavnik upoznaje roditelje sa opštim pitanjima koja se odnose na celo odeljenje, dok su individualni razgovori posvećeni konkretnom detetu i moraju ostati strogo poverljivi.
Veoma je važno da odeljenjski starešina poštuje privatnost i intimu svake porodice i da gradi odnos poverenja sa roditeljima.
Više o ovoj temi pročitajte u tekstu Saradnja roditelja i nastavnika kao faktor napretka učenika.
Individualni razgovori
Odeljenjski starešina treba da bude podrška i savetnik učeniku u procesu adaptacije na novu sredinu. Bliskost i odnos poverenja sa svojim učenicima najlakše će razviti kroz individualne razgovore. Tinejdžeri često usled straha da će biti odbačeni svoje probleme i misli neće podeliti pred vršnjacima.
Stoga je važno da odeljenjski starešina bude svestan da treba da upozna svakog svog učenika, te da mu pokaže da je tu za njega. Individualni razgovori ne bi trebalo da predstavljaju pritisak detetu, već prostor da se razvije kvalitetan odnos koji će omogućiti da se dete poveri onda kada mu je to potrebno. Ovi razgovori moraju ostati između deteta i nastavnika, jer ukoliko dete posumnja da je njegova privatnost ugrožena izgubiće poverenje.
ČOS - Svi za jednog i jedan za sve
Čas odeljenjskog starešine se obično održava jednom nedeljno i ima za cilj da podstakne socijalni razvoj učenika, razvije osećaj pripadnosti i bliskosti u odeljenju. Sadržaje ČOS-a svaki nastavnik definiše u skladu sa Školskim programom, ali ih prilagođava potrebama učenika i odeljenja u celini. Za ove časove nastavnici često primenjuju radioničarski rad koji je rado prihvaćen kod učenika jer je zabavan i doprinosi razvoju pozitivne razredne klime. Tokom ovih časova nastavnici mogu koristiti gejmifikaciju, igre uloga i druge aktivnosti koje će učenike podstaći da se opuste i upoznaju. Ovakve aktivnosti na časovima odeljenjskog starešine značajno olakšavaju i ubrzavaju proces prilagođavanja učenika na novu sredinu.
Za kraj - Od "novog" odeljenjskog do "mog" odeljenjskog
Pored prilagođavanja na novu sredinu, vršnjake, prostor i predmete, ne zaboravite da će učenicima biti potrebno i navikavanje na novog odeljenjskog starešinu. Period adaptacije kod nekih učenika traje duže, kod nekih kraće, ali je veoma važno da budete tu za svakog od njih. Tek onda kada umesto novi odeljenjski čujete moj odeljenjski, znaćete da se trud isplatio i da je uspostavljena čvrsta veza između vas i vaših učenika.
Naravno, ako deca kreću u srednju školu koju su želeli i birali ovaj period će proteći gotovo neprimetno. A kakvu srednju školu mladi žele pročitajte u tekstu Srednja škola u koju se rado ide: šta učenici žele.
Zahvaljujući stručnom i posvećenom nastavnom kadru i modernim učionicama kreiranim po meri deteta Privatna gimnazija Tvrđava predstavlja okruženje u kom će se svako dete osećati prijatno i dobrodošlo.