Optimalan broj učenika u odeljenju - šta kažu istraživanja?
Veličina odeljenja u državnim školama u Srbiji prema Zakonu o srednjem vaspitanju i obrazovanju, kao i Zakonu o osnovnom vaspitanju i obrazovanju, kojim se reguliše organizacija vaspitno obrazovnog rada je maksimalano trideset učenika. Odnos između broja nastavnika i učenika dobija kada se ukupan broj učenika u školi podeli sa brojem nastavnog osoblja, na primer ukoliko je odnos 10:1, to znači da na svakih deset učenika dolazi jedan nastavnik sa punim fontom časova. Međutim, često se pri izračunavanju ovog odnosa u obzir uzimaju svi zaposleni u školi, a ne samo nastavnici, što nam ne daje realnu sliku toga koliko jedan nastavnik zapravo treba da ima učenika.
Brojna istraživanja bavila su se ispitivanjem povezanosti veličine odeljenja sa postignućem i ukupnim performansama učenika. Rezultati su nesumnjivo pokazali pozitivnu korelaciju između malog broja učenika u odeljenju i školskog uspeha dece. Osnovno obrazloženje ovog zaključka krije se u činjenici da ako nastavnici imaju manje učenika u odeljenju, oni mogu posvetiti vreme i pažnju svakom od njih, što uključuje i veću mogućnost otkrivanja specifičnih obrazovnih potreba, individualizovanu obrazovnu podršku i davanje posebnih instrukcije svakom od njih.
Da bismo detaljno objasnili kako veličina odeljenja utiče na postignuće i napredak učenika, razmotrićemo sledeći primer. Ako nastavnik ima pet odeljenja sa 20 učenika, on je odgovoran za 100 učenika ukupno. Kada bi nastavnik posvetio samo 15 minuta svog vremena čitanju, analiziranju i razumevanju jednog zadatka svakog svog učenika, trebalo bi mu oko 300 minuta za jedno odeljenje. Ako se broj učenika poveća na 30 po odeljenju, nastavniku bi trebalo 2250 minuta za pet odeljenja, odnosno gotovo cela radna nedelja. Naravno, ako posveti samo 15 minuta, a ne više vremena, svakom učeničkom radu.
Ne smemo zaboraviti da nastavnički posao podrazumeva i pripremu za nastavni čas, predavanje, testiranje i još puno toga. Jasno je da je gotovo neizvodljivo da se nastavnik koji ima odeljenja od po 30 učenika posveti svakom od njih, te će zasigurno morati da se prilagođava prosečnom detetu i da koristi metode predavanja i procene znanja koje zahtevaju manje vremena.
Benefiti malog odeljenja
Savremeno obrazovanje koje u centar nastavnog procesa stavlja učenika prepoznalo je veličinu odeljenja kao jedan od glavnih faktora koji utiče na postignuće učenika. Evo nekih od glavnih benefits malog broja učenika u odeljenju:
- svaki učenik može da se istakne
U malim odeljenjima nema “nevidljivih učenika” ni onih koji na sve načine pokušavaju da budu primećeni, jer nastavnik daje dovoljno vremena i prostora svakom od njih.
- obrazovanje je u skladu sa individualnim sposobnostima i predznanjima
Nastavni plan je opšti okvir koji nastavnik prilagođava svakom detetu, dajući im tačno onoliko koliko im treba. Na ovaj način, svi učenici će napredovati u skladu sa svojim sposobnostima i predznanjima.
- nastavnik može da radi jedan na jedan sa učenicima
Složićemo se da je osnovna prednost privatnih časova to što nastavnik radi jedan na jedan sa detetom i posvećuje svoju pažnju i vreme samo njemu. U odeljenjima sa malim brojem učenika potpuno je izvodljivo da nastavnik u toku časa posveti vreme svakom učeniku posebno.
- više povratnih informacija
Mali broj učenika u odeljenju daje nastavnicima mogućnost da veoma dobro upoznaju sve svoje učenike, da prati i evaluira njihov rad koristeći različite metode. Prema tome, učenici će dobijati više povratnih informacija koje ih mogu usmeriti kako da unaprede svoje učenje.
- mogućnost razmene ideja i aktivnog učešća u nastavi
U malim odeljenjima učenici i nastavnici su međusobno bliži, te se svako dete bez straha uključuje u diskusije, iznoseći svoje ideje i mišljenje.
- fokus je na učenju
Nastavnik u velikim odeljenjima dosta vremena provodi pokušavajući da uspostavi red u učionici. Učenici kojima je nastavno gradivo preteško ili prelako, često će biti nezainteresovani, pa će tražiti način da se zabave tokom časa. Zbog toga će u malim odeljenjima u kojima svako dete može da prati čas u skladu sa svojim sposobnostima, fokus nastavika biti na procesu poučavanja i učenja.
- snažnija povezanost između učenika
Za razliku od velikih odeljenja u kojima se deca grupišu, mala odeljenja uglavnom funkcionišu kao porodica. U ovakvim odeljenjima javljaju se istinska drugarstva i bliskost između dece.
- bolji rezultati
Istraživanja su pokazala da deca koja idu u mala odeljenja u srednjoj školi, postižu bolje akademske rezultate i imaju veće postignuće na prijemnim ispitima za fakultet.
Veličina odeljenja u privatnim školama - Gimnazija Tvrđava
Možemo zaključiti da je veličina odeljenja važan faktor koji utiče ne samo na školsko postignuće, već i na celokupan razvoj ličnosti učenika, zbog čega nastaju inicijative za smanjenje broja učenika u odeljenju. Pored toga što bi se unapredio kvalitet nastavnog procesa, formiranje više odeljenja sa manjim brojem učenika rešilo bi i problem podeljenog angažovanja nastavnog kadra u više škola, te bi ovo imalo višestruke benefite i za učenike i za nastavnike.
Jedna od najvećih prednosti privatnih škola u odnosu na državne je upravo to što je privatno školstvo prepoznalo važnost malog broja učenika u odeljenjima. U privatnoj gimnaziji Tvrđava, maksimalan broj učenika u odeljenju je upola manji nego u državnoj školi, što omogućava nastavnicima da upoznaju sve svoje učenike, te da individualizuju proces nastave i prilagode ga potrebama svakog pojedinačnog deteta.
Zahvaljujući malom broju učenika u odeljenju, celokupan nastavni proces se okreće konkretnom detetu, njegovom predznanju, stilu i tempu učenja, kao i načinu ispitivanja koji najbolje odgovara njegovoj ličnosti. Ovakvim pristupom svako dete ostvaruje propisane obrazovne ciljeve, ali u skladu sa vlastitim sposobnostima. Pročitajte više u tekstu 7 prednosti privatne škole u odnosu na državnu.