Pišite beleške
Naučite da učite korišćenjem papira i olovke. I pored toga što su slušanje i iščitavanje važan deo učenja, zapisivanje informacija je ključno prilikom učenja. Naime, kada slušamo lekciju na času ili kada iščitavamo tekst u knjizi, često nam se čini da sve znamo, međutim kasnije teško nam je da te informacije reprodukujemo. Upravo zbog toga pisanje beleški tokom časa pomaže nam da prilikom učenja „prizovemo“ ono što smo čuli. Nadalje, beleške skraćuju proces ponavljanja jer nakon što dobro proučimo temu, podvučemo i izdvojimo najbitnije, stavimo vlastite napomene ili to prepišemo, obavili smo značajan deo posla. Prilikom ponavljanja ne moramo čitati sve ispočetka, već se možemo osloniti samo na beleške.
Tehnologija je znatno olakšala proces učenja, te u 21. veku postoje brojne mogućnosti, od slušanja do zapisivanja sadržaja. Takođe, danas su dostupni brojni sadržaji koji vam korak po korak mogu pomoći da naučite da učite. Međutim, veoma je važno da se tehnologija koristi adekvatno kako bi učenici ostali fokusirani na sadržaje. Jedna studija Science Direct-a je pokazala da učenici u proseku provedu oko 17 minuta tokom časa od 75 minuta baveći se drugim aktivnostima na računaru, umesto zapisivanja. To su uglavnom proveravanje mejlova, odgovaranje na poruke, surfovanje internetom i igranje igrica.
Prema tome, ukoliko adekvatno ne koristimo benefite tehnologije u obrazovanju, ona može ometati proces učenja.
Pravilno upravljajte vremenom
Ukoliko želite da naučite da učite, najpre morate naučiti da organizujete svoje vreme. Efektivno učenje ne znači i celodnevni rad, već podrazumeva pravilan raspored između rada i odmora. Preporučuje se da učite između 30 i 50 minuta, a zatim da pravite pauzu 10 minuta, kako biste se osvežili i održali fokus na gradivu.
Nadalje, najbolji način da unapredite svoje radne navike je postavite realne ciljeve koje treba da ostvarite do određenog vremenskog trenutka. Planiranje vremena olakšaće vam proces učenja jer nećete biti pod pritiskom da ne stižete sve da naučite. Samim tim i proces učenja biće vam manje stresan.
Muzika dok učimo?
I dok neki učenici uče sa slušalicama, uz muziku, drugi ne mogu da zamisle takvo učenje. Iako svi imamo različite stilove, nauka je ipak za tišinu ili za klasiku. Naime, istraživanja iz oblasti primenjene kognitivne psihologije su pokazala da učenici koji slušaju muziku dok uče, kasnije teže „prizivaju“ informacije koje su pročitali. To zapravo znači da muzika na neki način ometa zapamćivanje i potpunu koncentraciju na sadržaj.
Nasuprot tome, druga istraživanja naglašavaju značaj klasične muzike u održavanju pažnje tokom učenja, te u jačanju sposobnosti prostorno-vremenskog memorisanja. Prema istraživačkim psiholozima Frensisu Rodžeru i Gordonu Šou tome najviše doprinosi Mocartova muzika.
Svakako smatramo da je uticaj muzike na proces pamćenja umnogome određen nastavnim predmetom, tehnikom učenja, kao i celokupnim stanjem i ličnošću učenika.
Pamćenje i ponavljanje
Cilj učenja je da razumemo i zadržimo određene informacije, odnosno da ih zapamtimo. Kako bismo unapredili svoje pamćenje i učenje, veoma je bitno da naučeno gradivo ponavljamo. Što češće ponavljamo, bićemo sigurniji u svoje znanje i trebaće nam sve manje vremena da ga prizovemo.
Istraživanja pokazuju da je zadržavanje informacija oko 60% više kada pogledate te podatke nakon 24h od kada ste ih čuli. Upravo zbog toga, važno je da najkasnije za jedan dan pogledate kod kuće lekciju koju ste učili u školi ili da prelistate svoje beleške.
Postoji nekoliko jednostavnih tehnika za bolje pamćenje: pročitajte beleške sa časa, prepišite čitko, uz jasno odvajanje pasusa, naglašavanje i podvlačenje, koristite fleš kartice za podsećanje i obavezno smislite vlastite primere.
Izbegavajte „kampanjsko učenje“
„Kampanjsko učenje“ nije dobar izbor ukoliko želite da ostvarite izuzetne rezultate. Naime, učenje celine gradiva odjednom za vrlo kratko vreme zamara naš mozak jer velika količina informacija odlazi u kratkoročnu memoriju. Ukoliko gradivo učimo postepeno, ponavljamo, istražujemo i pronalazimo primere, svakako će nam pročitano biti bliže, jasnije i poznatije, odnosno biće duže zadržano u dugoročnom pamćenju.
Pored toga, kampanjsko učenje je stresno i orijentisano na kratkoročne rezultate (ocene), tako da neće značajno doprineti razvoju naših kompetencija.
Spavajte dovoljno
Spavanje i odmor su izuzetno važni za uspešno učenje. Složićemo se da je dremanje dok učimo neefektivno i gubljenje vremena. Zato je korisnije da dozvolite sebi da se naspavate kako biste izbegli slabu koncentraciju uslovljenu umorom.
Koliko sna vam je dovoljno, zavisi od vas. Iako je preporučljivo spavati između 6 i 8 sati, istraživanja pokazuju da neki ljudi najbolje funkcionišu nakon 5-6 sati sna, dok je drugima dovoljno 9. Nadalje, prema studijama jutarnji tipovi učenika postižu znatno bolje rezultate u odnosu na noćne, koji često san zamenjuju kafom i energetskim pićima. Stoga, bilo da ste noćni ili jutarnji tip učenika ne zaboravite da se odmorite.
Naučite da učite – Iskažite svoju kreativnost tokom učenja
Učenje ne mora da bude dosadno. Imate problem sa pamćenjem velike količine informacija? Ili vam jednostavno neki podaci „ne ulaze u glavu“? Naučite da učite kroz igru. Oslikajte ih, smislite pesmu, rimu, zanimljivu asocijaciju ili napravite mape uma. Probajte da učite u paru, da ispitujete druga ili drugaricu iz odeljenja, odnosno da se igrate uloga dok učite. Informacije kreirane na ovaj način se lakše pamte i duže se zadržavaju.
Više o ovoj temi pročitajte u tekstu Tehnike uspešnog učenja.
Svi možemo da naučimo kako da učimo
Činjenica je da smo svi različiti, te da neće svakom odgovarati isti način učenja. Međutim, važno je da znate da svi možemo naučiti koji način učenja najbolje odgovara našoj ličnosti. Stoga, ako ste veoma posvećeni učenju, ali uprkos tome ne postižete rezultate, možda radite nešto pogrešno. Usavršite svoje navike učenja, tako što ćete probati nešto novo!
Privatna gimnazija Tvrđava primenjuje moderan pristup nastavnom procesu, vodeći računa o trajnosti i primenljivosti stečenih znanja. Mi vas učimo kako da učite, jer nam fokus nije na postizanju kratkoročnih rezultata, već na razvoju celoživotnih kompetencija.