7 osobina nastavnika koje učenici cene

osobina nastavnika koje učenici cene
Nastavnici igraju nezamenljivu ulogu u životu učenika. Oni su, nakon roditelja, odrasli koji provode najviše vremena sa njima, pomažu im da razviju znanja i veštine potrebne za život. Kada se nešto događa u životu učenika, nastavnici su ti koji prvi primete sreću ili tugu na njihovom licu. Iako se ponekad ne čini tako, deca su i te kako svesna značaja nastavnika u njihovom životu i zbog toga od njih puno očekuju. A da li deca uvek najpopustljivijeg nastavnika doživljavaju kao najboljeg? Saznjate u tekstu! Evo 7 osobina nastavnika koje učenici cene najviše.
Sadržaj

Da li je omiljeni nastavnik uvek onaj najpopustljiviji?

Osobina nastavnika koje učenici cene ima mnogo. Zbog čega će deca više ceniti jednog u odnosu na drugog nastavnika zavisi od uzrasta učenika, nastavnog predmeta koji nastavnik predaje ili osobina svakog pojedinačnog deteta. 

Veruje se da deca obično favorizuju nastavnike koji su “blagi”, koji pomeraju kontrolne po njihovoj želji, tolerišu neopravdana odusustva i ćaskanje na času. 

Međutim, preterana popustljivnost je veoma često glavna slabost nastavnika i ono zbog čega ih učenici manje cene. Ako deca kažu ili pomisle “ma kod njega/nje mogu kako želim, neće me upisati”, da li je to znak poštovanja nastavnika jer im izlazi u susret ili upravo suprotno?

Sa druge strane, nastavnici koji jasno ističu svoja očekivanja, pravični su i zahtevaju poštovanje dogovora i pravila često su više cenjeni među učenicima. To su oni nastavnici koji su empatični i razumeju probleme učenika, ali uvek rade u njihovom najboljem interesu. 

Uzmimo za primer, pomeranje kontrolnog zadatka. Čest je slučaj da se deca ne pripreme za proveru bez obzira što je zakazana na vreme. Nekada se iz opravdanih razloga neće pripremiti i sasvim je u redu da ih nastavnih sasluša i zakaže drugi termin provere. Međutim, moramo biti svesni i posledica čestog pomeranja. 

Cilj kontrolnog zadatka je utvrđivanje gradiva, ako nastavnik pomera kontrolni on istovremeno odlaže početak nove oblasi jer učenici još uvek nisu savladali prethodnu. 

Dalje, kontrolni zadatak je obaveza učenika za koju su dobili rok, pomeranje roka negativno će uticati na njihov odnos prema obavezama,odgovornost,  istrajnost i samodisciplinu. Učenici koji su naviknu da ne poštuju rokove u školi, kasnije će to preneti na posao i sve druge oblasti života. A to znači da popustljiv nastavnik ne mora uvek biti onaj najbolji za decu, često može biti suprotno.

Istraživanje osobina nastavnika koje učenici cene

Robert J Valker istraživao je karakteristike nastavnika, i kao najbitnije izdvojio sledeće:

 

  • Posvećenost pripremi za čas 
  • Smisao za humor
  • Pozitivan stav
  • Kreativnost
  • Nepristrasnost
  • Saosećanje. 

 

Prema autorima koji su 2014. godine istraživali ovu temu učenici kod nastavnika cene osobine nastavnika kao što su: smirenost, tolerancija, smisao za humor, prijateljski stav, dobru pripremu za čas. 

Istraživanje profesora doktora  A. Clement i Roland Rencewigg iz 2020. godine ispitivalo je ovu temu na uzorku od 200 učenika. 91,9% ispitanika je bilo uzrasta od 17 do 20 godina, dok je 8,1% učesnika bilo starosti od 21 do 25 godina. Od toga 68,5% učesnika bili su muškog pola.

Učenicima su postavljena sledeća pitanja: 

 

  • Koji su kvaliteti efikasnih nastavnika?
  • Koje su negativne osobine nastavnika?
  • Koja su očekivanja učenika od nastavnika?

 

Istraživanja ove teme pokazuju da učenici priželjkuju da njihovi nastavnici budu inovativni, strpljivi, profesionalani i samouvereni. Poznavanje predmeta, smisao za humor i prilagođavanje metoda nastave se podrazumevaju. Mnogi učesnici ističu da nastavnici treba da budu prijateljski raspoloženi, a ne arogantni i nervozni. 

7 osobina nastavnika koje učenici cene

Izdvojili smo 7 osobina nastavnika koje učenici cene prema pomenutom istraživanju: 

Stručnost 

Oko 65% učenika istaklo je kao važno da nastavnik dobro poznaje materiju predmeta koji predaje. Nastavnik koji je ekspert u svojoj oblasti moći će jasno da odgovori na pitanja učenika i biće pripremljen za svaki nastavni čas. Stručnost nastavnika ogleda se i u sposobnosti da složene koncepte predstavi na jednostavan način, blizak učenicima, te da ih potkrepi odgovarajućim praktičnim primerima. 

Kako stručnost nastavnika ne uključuje samo poznavanje nastavnog predmeta, već i način prenošenja znanja, oko 77% učenika ističe da je sposobnost nastavnika da prilagođava nastavne metode lekcijama i individualnim osobinama učenika jedan od njegovih najvažnijih kvaliteta. 

Izuzetne komunikacijske veštine

Učenici kod nastavnika cene komunikativnost i veštine javnog nastupa. Oko 55% učenika veruje da razvijene komunikacijske veštine čine efikasnog nastavnika. 

Komunikativan nastavnik jasno prenosi informacije i ideje učenicima na način koji je njima blizak i razumljiv. Takođe, nastavnik sa dobrim komunikacijskim veštinama je uvek tu da sasluša učenike, odgovori na njihova pitanja i nedoumice i da im konstruktivnu povratnu informaciju. 

 

Smisao za humor

55% učenika ceni nastavnike koji imaju smisao za humor. Nastavnici koji umeju da zasmeju i opuste učenike čine nastavu prijatnijom i zanimljivijom. Ovakvi nastavnici stvaraju pozitivnu i opuštenu atmosferu u učionici, što pozitivno utiče na angažovanje učenika i želju da se uključe u nastavu. 

Humor ne samo da doprinosi izgradnji boljeg odnosa između učenika i nastavnika, već neke lekcije koje učenici doživljavaju kao dosadne ili teške čini lakšim za usvajanje. 

 

Prijateljski odnos sa učenicima

Još jedna osobina nastavnika koju učenici cene je pokazivanje interesovanja za njih kao za pojedince. Nastavnici koji slušaju brige i probleme svojih učenika i postavljaju se prijateljski imaće veće poštovanje dece. 

Ovo ne znači da treba da budu popustljivi, već da imaju adekvatan balans između prstupačnosti i autoriteta, te da i oni sami poštuju i podržavaju svoje učenike. 

 

Empatija 

Učenici cene nastavnike koji saosećaju sa njihovim problemima i teškoćama. Empatični nastavnici u stanju su da sagledaju sve perspektive i da prilagode svoj pristup osećanjima i situacijama u kojima se učenici nalaze. 

Za učenike je veoma važno da se u učionici osećaju sigurno i prihvaćeno, zbog čega je upravo empatija osobina nastavnika koju visoko vrednuju. 

 

Sposobnost da motiviše učenika

Učenici cene nastavnike koji se trude da ih motivišu i inspirišu da ostvare svoje ciljeve. 

Na primer zamislite nastavnika koji učenicima govori: “sa takvim ocenama, naravno da nećeš upisati fakultet”, “posle dvojke, nema šanse da ćeš imati peticu”, “ovo je za 0”… Sve ove i slične rečenice ne samo da narušavaju samopouzdanje i motivaciju dece, već kod učenika grade negativna osećanja prema nastavniku, nastavnom predmetu i školi uopšte. 

Zato su deca kao jednu od najboljih osobina nastavnika naveli sposobnost da ih podstakne i motiviše.  To može uključivati korišćenje različitih tehnika motivacije, kao što su postavljanje izazova, pohvale za trud i postignuća. Kao rezultat toga, učenici su angažovaniji, bolje uče i pokazuju veći interes za predmet.

 

Optimističnost

Još jedna osobina nastavnika koju učenici cene je pozitivan stav i optimizam. Ako je nastavnik konstantno nezadovoljan, on će taj svoj odnos preneti i na dete. Vera nastavnika da će sve biti dobro i njegov optimizam mogu deci pomoći da prevaziđu sve izazove i da razviju samopouzdanje

Nastavnik koji je konstantno negativan bilo da je reč o “današnjoj omladini”, politici, stanju u državi, ili obrazovanju, može značajno demoralisati učenike. 

Koje osobine nastavnika učenici ne vole?

 

Istraživanje je takođe pokazalo koje osobine nastavnika učenici ne vole i ne podržavaju. To su:

  • Arogancija i superiornost u odnosu na učenike
  • Oholost
  • Nedostatak ozbiljnosti i posvećenosti u nastavi
  • Nestručnost i nedovoljno prilagođavanje nastavnih metoda 

Za kraj - Kako biti nastavnik koga učenici cene

Ne postoji recept kako da budete nastavnik koga učenici cene. Ali sve osobine i karakteristike koje ispitani učenici smatraju vrednim poželjne su ne samo u ovoj, već i u bilo kojoj drugoj profesiji koja uključuje rad sa ljudima.

Da biste se bavili nastavničkom profesijom morate zaista voleti taj posao i raditi ga sa uživanjem. A to podrazumeva da ste empatični i da težite da upoznate svoje učenike kako bi im pomogli da se što bolje pripreme za život. 

Optimizam je takođe izuzetno važan. Bez obzira koliko ste razočarani određenim situacijama i uslovima, kao neko ko obrazuje i vaspitava nove generacije nastavnici mogu značajno uticati na kreiranje vrednosti i na budućnost. Umesto žaljenja na današnje mlade, nastavnik treba da da sve od sebe da im usadi prave stavove. 

I na kraju, da bi vas učenici cenili moraju vas doživljavati kao uzore. Budite model koji želite da nove generacije oponašaju, tako ne samo da ćete biti cenjeni, već direktno utičete na formiranje vrednosti budućeg društva. 

Nastavni kadar privatne gimnazije Tvrđava, izabran je prema strogo postavljenim standardima. Pored toga što su nastavnici vrhunski stručnjaci svoje oblasti, oni su izvrsni metodičari i pedagozi. Cilj nastavnika nije prenošenje znanja na učenika, već vođenje učenika kroz proces sticanja znanja. Veliku pažnju posvećuju profesionalnom razvoju kako bi osigurali da deca uvek usvajaju kvalitetna znanja na najsavremeniji način. 

Podeli post

Prijavi se na mejling listu

Ako ti se svideo upravo pročitani tekst i smatraš da ti je bio od koristi, prijavi se na našu mejling listu i jednom mesečno u tvoj inboks će stizati slični korisni tekstovi.

Gimnazija Tvrđava Logo Royal

Sa jasnim fokusom na razvijanje znanja i veština za 21. vek, gimnazija Tvrđava predstavlja najbolji izbor za školovanje i usavršavanje.

Sadržaj

Pročitajte:

Pošaljite nam poruku

Rado ćemo se sresti sa Vama i porazgovarati o budućnosti Vašeg deteta.